جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ممنوعيت ساخت "طبقه‌اضافه" در تهران

چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب: 269154
گاهي دیده می‌شود که فردی پروانه نمی‌گیرد و یک طبقه اضافه می‌سازد اما بعدها از طریق بررسی کمیسیون ماده 100 برای آن جریمه در نظر گرفته می‌شود. می‌توان گفت که بخشی از صحبت‌های دکتر قالیباف نظر به این خلاف‌ها است تا بتوانیم جلوی سفارش‌های بدون پروانه ای را هم بگیریم.
به گزارش جهان، دنیای اقتصاد نوشت: شهرداري‌ تهران با حذف دخالت دست –نيروي انساني- از پروسه صدور پروانه‌ساختماني، ضريب امنيتي اجراي طرح‌تفصيلي تهران را ارتقا داده و امكان دورزدن «سقف تراكم» در 4پهنه شهر را براي انبوه‌سازان مسدود كرده است.
 
در طرح تفصيلي تهران، براي هر قطعه زمين از پلاك‌هاي شهري، عدد ثابتي به عنوان تعداد طبقات قابل احداث -تراكم‌مجاز – تعيين شده طوري كه ميانگين تراكم‌ در كل شهر 7طبقه و حداكثر ارتفاع ممكن در نقاطي خاص از شهر، 12طبقه تعريف شده است. اما سرمايه‌گذاران ساختماني در ‌ماه‌هاي اخير در مواجهه با اين محدوديت و تهديدي كه با «اعمال سقف‌تراكم»، متوجه سود ساختمان‌سازي‌‌شان مي‌شود، به دنبال اخذ مجوزهايي از كانال‌هاي غيررسمي براي ازدياد تراكم‌مجاز بودند.
 
در اين باره، مديركل شهرسازي و طرح‌هاي شهري شهرداري‌تهران اعلام كرد: در شهرداري‌ و دفاتر خدمات الكترونيك، صدور پروانه‌ساختماني كاملا به صورت الكترونيكي از طريق سيستمي كه اطلاعات و مقررات طرح‌تفصيلي به صورت خودكار در آن اعمال مي‌شود، انجام مي‌گيرد و عوامل راهبر اين سيستم هيچ امكاني براي دخالت در نوع كاربري و تعداد طبقاتي را كه سامانه، برحسب موقعيت محل و منطقه، براي پلاك درخواستي، تعيين ‌مي‌كند ندارند.
 
مجيد پاكساز در گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» تاكيد كرد: هر آنچه را سايت استعلام طرح‌تفصيلي بابت تراكم‌مجاز و قرارگيري ملك در يكي از 4پهنه مسكوني، فعاليت، مختلط و سبز، به مالكان زمين اعلام مي‌كند، قابل اجرا خواهد بود و به درخواستي فراتر از متن استعلام در شهرداري پاسخ داده نخواهد شد.
 
پاكساز در عين حال تصريح كرد: در سه حالت، امكان بررسي درخواست افزايش تراكم وجود دارد: حالت اول، براي پلاك‌هايي است كه سايت استعلام طرح‌تفصيلي، تراكم‌مجاز آن را به بررسي در كميسيون ماده5 منوط كرده است. حالت دوم نيز به پلاك‌هاي واقع در زمين‌هاي ذخيره –زمين‌هايي از شهر كه شهرداري‌تهران براي آن برنامه‌هايي از جمله نوسازي شهري را مدنظر دارد- اختصاص دارد و حالت سوم به زمين‌‌هاي متراژ بزرگ و پلاك‌هاي خاص كه مالكان آنها طرح‌ توجيهي براي ازدياد طبقه دارند، مربوط مي‌شود كه البته طرح توجيهي آنها بايد در شهرداري و كميسيون ماده5 به تاييد برسد.
 
متن گفت‌وگو با مجيد پاكساز مديركل شهرسازي و طرح‌هاي شهري شهرداري تهران را در زير بخوانيد:
 
براساس آخرین بررسی‌ها قرار شده چه بخش‌هايي از طرح تفصیلی جدید بازنگری و اصلاح شود؟
در آستانه يازده ماهگی طرح تفصیلی جدید تهران با ضرس قاطع اعلام می‌کنم که این طرح تاکنون توانسته 75 درصد قابلیت اجرا پیدا کند و به نیازها و مشکلات و استعلام‌ها پاسخ دهد. اما برای اینکه بتوانیم به 25 درصد باقیمانده هم پاسخ دهیم مجبور بودیم تمام طرح را یک بار دیگر مطالعه و مرور کنیم. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده 15 درصد مشکلات طرح که بیشتر شامل شبکه، برخی از عدم انطباق‌های شبکه و عدم انطباق‌های پهنه بندی می‌شود شناسایی شده و تا پایان سال مرتفع خواهند شد. برای سال بعد هم پیش بینی می‌کنیم حدود 90 درصد از تمام طرح جواب دهد و 10 درصد باقیمانده هم باید به صورت دوره‌ای هر سال بخشی از ایرادها برطرف شود تا در پایان دوره پنج ساله شاهد باشیم که طرح از نظر فنی ایراد ندارد. البته امکان دارد طرح از نظر شهرسازی یا ملاحظات اجتماعی اشکالاتی بر آن وارد باشد که در دوره‌های خودش به آن رسیدگی خواهیم کرد.
 
شهردار تهران در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود اعلام کردند تا زمانی که من به عنوان شهردار بتوانم با یک سفارش یا توصیه به فردی اجازه ساخت یک طبقه اضافه یا تغییر کاربری را بدهم مجموعه شهرداری هنوز هم فساد انگیز است. مگر با وجود اجرای طرح تفصیلی چنین سفارش هایی هنوز هم وجود دارد؟
 
آقای قالیباف از ابتدای ورود به شهرداری تهران چنین حرفی را زده‌اند که باید به سمتی رفت که شهرسازی و مدیریت شهری به طور کامل به صورت سیستمی اداره شود تا هیچ کس نتواند در آن دخالت کند یا با توصیه و سفارش در روند شهرسازی و مدیریت شهری تغییری ایجاد کند. گام اصلي و ماندگار ایشان در این راستا بعد از 7 سال حضور در شهرداری تهران تهیه طرح تفصیلی تهران بر مبنای نقشه‌های جی ای اس بود. سیستم طرح تفصیلی جدید سیستمی است که تمام نظرات آقای قالیباف در آن نهفته است؛ چرا که اگر دستورالعمل غیر قانونی و خارج از ضوابط طرح تفصیلی به سیستم وارد کنید سیستم قفل می‌کند و نمی‌تواند پاسخگو باشد. اما دغدغه اصلی شهردار تهران این است که هنوز هم بخش‌های محدودی از این طرح به صورت دستی (چون سال اول اجرای آن بوده) اجرا می‌شود. آنچه مورد توجه آقای قالیباف است همین بخش محدود باقیمانده است که باید در اسرع وقت مرتفع شود. بنابراین هم اکنون در بحث اجرای طرح تفصیلی جدید حدود 95 درصد به صورت سیستمی پاسخ می‌دهیم و 5 درصد باقیمانده به صورت دستی انجام می‌شود.
 
بنابراین این‌طور می‌توان نتیجه گرفت که چنین سفارش هایی به صورت محدود هنوز هم در سیستم وجود دارد؟
 
بله تا حدی وجود دارد اما خیلی کمتر از گذشته شده طوری که حد آن به سمت صفر میل می‌کند و آنچه از سوی شهردار بر آن تاکید می‌شود این است که این موارد محدود هم نباید باشد. البته باید یک بخش دیگر هم به این مورد اضافه کنیم و آن هم بحث تخلفات ساختمانی است. چرا که گاهي دیده می‌شود که فردی پروانه نمی‌گیرد و یک طبقه اضافه می‌سازد اما بعدها از طریق بررسی کمیسیون ماده 100 برای آن جریمه در نظر گرفته می‌شود. می‌توان گفت که بخشی از صحبت‌های دکتر قالیباف نظر به این خلاف‌ها است تا بتوانیم جلوی سفارش‌های بدون پروانه ای را هم بگیریم.
 
معترضان به طرح تفصیلی باید به کجا مراجعه کنند؟
 
شهرداری‌های مناطق.
 
شهرداری به کدام دسته از اعتراض‌ها پاسخ می‌دهد؟
 
به آن دسته از اعتراض هایی که از نظر فنی ایراد دارد و نتوانیم در صورت وجود پلاک در پهنه‌های قابل ساخت وساز جواز دهیم. مثلا فردی ملکش در پهنه سکونت قرار گرفته ولی شبکه ایراد دارد و مجوز ساخت به او ارائه نمی‌شود. اما آنهایی که درخواست تسهیلات بیشتر دارند و می‌خواهند بر خلاف ضوابط چند طبقه اضافه تر بسازند بهتر است مراجعه نکنند چون حرفشان خریدار ندارد و به هيچ شكل مجوز افزايش طبقه اضافه‌تر از آنچه طرح تفصيلي براي هر پلاك تعيين كرده، داده نخواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *