پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۱

سرخ‌شدن خلیج‌فارس باخون‌آمریکایی+تصاوير

شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب: 268483
بسیاری از مؤسسات و کارشناسان غربی، "موشک‌هاي ناوشکن" نيروي دریایی ایران را یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات برای نیروی دريايي آمریکا دانسته و اذعان دارند که اين موشک‌هاي پيشرفته مي‌توانند به راحتي ناوهاي هواپيمابر آمريکا در منطقه را غرق کنند.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه، "مارک گافني" Mark Gaffni، کارشناس آمريکايي، سال 2012 در گزارشي در پايگاه تحليلي Rense، با اشاره به قدرت موشک‌هاي ناوشکن ايران مي‌نويسد: در صورت حمله نظامي به ايران، خون نيروهاي آمريکايي خليج فارس را قرمز رنگ خواهد کرد.


موشک‌هاي ناوشکن، يکي از پيشرفته‌ترين موشک‌هاي دريايي و يکي از مهم‌ترين جنگ‌افزارها در جنگ‌هاي دريايي هستند. طبق شواهد و اسناد و اذعان بسياري از رسانه‌ها و کارشناسان معتبر غربي، ايران داراي بسياري از موشک‌هاي ناوشکن پيشرفته است که حتي مي‌تواند بزرگ‌ترين ناوهاي هواپيمابر آمريکايي در خليج فارس را فلج کرده و تهديدي جدي براي کساني خواهد بود که خيال تجاوز به مرزهاي ايران را داشته باشند.

روزنامه صهيونيستي يديعوت‌آحارونوت، در گزارشي در سال گذشته اذعان مي‌کند که آمريکا از قابليت‌هاي نظامي دريايي ايران وحشت دارد.

بنا بر اين گزارش، متخصصان تخمين زده‌اند که ايران در حال تقويت قواي نظامي خود در خليج فارس بوده است و در ميان ديگر جنگ‌افزارها، موشک‌هاي ناوشکن و قايق‌هاي تندروي اين کشور از همه کارآمدتر هستند.

به گزارش واشنگتن‌پست، سامانه‌هاي موشکي جديد ايران، اين اعتماد به نفس را به فرماندهان اين کشور مي‌دهند که در صورت وقوع حمله نظامي، به سرعت ناوهاي دشمن را نابود کرده و خسارات زيادي به ناوگان دريايي آمريکا وارد کنند.


بنا به اين گزارش، پيشرفت‌هاي بزرگ ايران در موشک‌هاي ناوشکن نگراني زيادي در ميان مقامات نظامي آمريکا مبني بر شکست ناوگان‌هاي اين کشور در اولين ساعات جنگ احتمالي ايجاد کرده است.
متخصصان حال و گذشته نظامي آمريکا عقيده دارند که افزايش خيره‌کننده موشک‌هاي کوتاه‌برد ايران که با تاکتيک‌هاي هجومي قايق‌هاي گشتي مسلح ترکيب مي‌شود، مي‌‌تواند توانايي دفاعي بسياري از ناوهاي مدرن آمريکا را فلج کند.

بر اساس تحقيقي که در آوريل سال گذشته انجام شد، توانايي ايران مبني بر ايجاد خسارت بسيار شديد به ناوگان دريايي آمريکا بيشتر از توان اين کشور در دهه گذشته است. اين گزارش مي‌افزايد که جنگ‌افزارهاي ايران کشنده‌تر و بسيار دقيق‌تر از قبل عمل مي‌کنند. قدرت فزاينده ايران در صنايع نظامي موشکي، متخصصان امر را به اين فکر واداشته است که در استقرار ناوهاي هواپيمابر و ديگر ناوهاي جنگي گران‌قيمت تجديد نظر کنند.

کالج جنگ‌هاي دريايي آمريکا در سال 2009 گزارشي از افزايش توانايي ايران در اجراي کمين‌هاي درياي گسترده در تنگه هرمز ارائه داد. بنا بر اين گزارش، اگر آمريکا قصد استقرار ناوهاي خود را در صورت وقوع جنگ در تنگه هرمز داشته باشد، به نيروهاي ايراني فرصت بسيار مناسبي براي حمله مي‌دهد که اين امر منجر به نابودي اولين گروه از ناوهاي نيروي دريايي آمريکا خواهد شد.


به گفته کارشناسان، بعد از انتشار اين گزارش در سال 2009، ايران هم‌چنان به توانايي‌هاي دفاعي خود افزوده است. برخي از اين پيشرفت‌ها در ماه‌هاي گذشته در مانورهاي نظامي موفقيت‌آميز مشخص شده است، مانورهايی مانند تمرين موشکي در رزمايش پيامبر اعظم هفت.

موشک بالستيک مافوق صوت خليج فارس هيمنه دشمن را در هم خواهد شکست

موشک‌ ناوشکن بالستيک مافوق صوت "خليج فارس" که در اين رزمايش مورد آزمايش قرار گرفت، داراي سامانه هدايتي داخلي و کلاهک جنگي قدرتمند 1400 پوندي است.

"رابين تيمرمان" Rubin Temmerman کارشناس نيروي دريايي آمريکا، موشک‌هاي خليج فارس را يک عامل تغيير بازي در خليج فارس اعلام کرده است. به گفته اين کارشناس،‌ موشک بالستيک خليج فارس، مي‌تواند اهداف خود در 350 کيلومتري را نابود کند. مانند موشک کوتاه‌بردتر "فاتح "110 که خليج فارس از بر مبناي آن طراحي شده است، از سوخت جامد استفاده مي‌کند که ذخيره‌سازي آن آسان بوده و شناسايي موشک را قبل از پرتاب مشکل مي‌کند. برخي از گزارشات حاکي از اين موضوع است که اين موشک از اطلاعات رديابي شده توسط هواپيماهاي شناسايي استفاده مي‌کند تا اهدافي مانند ناوهاي هواپيمابر را نابود کند.

ارزيابي پنتاگون که در آوريل سال گذشته انجام شد و به امضاي لئون پانتا هم رسيد، نشان مي‌دهد که توپخانه ايران در برگيرنده موشک‌هاي بالستيک با جستجوگرهايي مي‌شود که آن‌‌ها را قادر مي‌سازد به دنبال کشتي بروند.

ناوهاي مدرن آمريکا به سامانه‌هاي دفاعي پيچيده‌اي مانند سامانه سپر موشکي مجهز هستند. اما ايران با تکنولوژي که به آن دست يافته است مي‌تواند از چند جهت در يک زمان به سمت ناو حمله کرده و فن‌آوري آمريکا را خنثي کند.

در ادامه اين گزارش مختصصان اذعان مي‌کنند که شايد نيروهاي آمريکايي، پس از ضربات اوليه ايران، نيروي خود را بازيابي کنند، اما در صورت نمايش کشتي‌هاي آتش گرفته آمريکايي در رسانه‌هاي بين‌المللي جنگ رواني به نفع ايران خواهد شد. آيزنستات Eisenstat؛ کارشناس آمريکايي در اين زمينه مي‌گويد، رويارويي با ارتش آمريکا ممکن است مشکل باشد، اما ايران با ضرباتي که به‌ خصوص در ابتداي نبرد به ناوگان دريايي يانکي‌ها وارد مي‌کند به جهانيان نشان خواهد داد که در صورت سر به سر گذاشتن با ايران، دشمن هزينه گزافي پرداخت خواهد کرد.

فیلم

ناو‌هاي هواپيمابر آمريکا لقمه آسان موشک‌هاي مافوق صوت ناوشکن ايران

پايگاه تحليلي Examiner، در گزارشي با عنوان "ناوهاي هواپيمابر آمريکا نسبت به موشک‌هاي ناوشکن مافوق صوت ايران آسيب‌پذير هستند" اذعان مي‌کند که تمامي ناوهاي هواپيمابر آمريکا نسبت به موشک‌هاي ناوشکن آسيب‌پذير هستند. به علاوه، هزينه اين ناوهاي هواپيمابر بسيار گران است، به‌طوري که اگر بخواهيم سامانه‌هاي ضد موکشي در اين ناوها مستقر کنيم ميلياردها دلار در بسياري از موارد هزينه خواهد داشت. اما موشک ناوشکن مافوق صوت ايران در مقايسه با اين ناوها بسيار ارزان‌تر و خطرناک‌تر است. با هزينه يک موشک ضدناو ""SunBurn ايران مقايسه کنيد، متوجه تهديدي که نيروي دريايي آمريکا با آن مواجه خواهد شد را مشاهده مي‌کنيد. اين موشک يک امتياز غيرمتقارن دارد که آمريکا هنوز سعي مي‌کند از آن سر دربياورد.


موشک ناوشکن Sunburn/موشکي که مي‌تواند آمريکا را در خليج فارس زمين‌گير کند

ايران يکي از پنج کشور جهان است که داراي موشک‌هاي ناوشکن بسيار پيشرفته Sunburn است.

در سال‌هاي دور، برنامه‌ريزان اتحاديه جماهير شوروي سابق تلاش کردند که از مسابقه تسليحاتي برابر با آمريکا دست بکشند. زيرا شوروي نمي‌توانست با نيروي دريايي آمريکا و هزينه‌هاي گزاف اين کشور مقابله کند. در عوض، روس‌ها از رويکرد جايگزيني استفاده کردند. آن‌ها به دنبال ضعف‌هاي خود رفتند و راهي ارزان‌قيمت براي اين کاستي‌ها پيدا کردند. روس‌ها با موشک‌هاي ناوشکن مافوق صوت خود فناوري جديدي را به دنيا عرضه کردند. يکي از آن‌ها "SS-N-22 Sunburn" است که گفته مي‌شود مرگ‌بارترين موشک جهان است.

ايران نيز يکي از کشورهايي است که به تکنولوژي موشک‌هاي sunburn دست پيدا کرده است. برخي از کارشناسان هشدار داده‌اند که بزرگ‌ترين ناوهاي نيروي دريايي آمريکا، از جمله، ناوهاي هواپيمابر اين کشور همگي در تيررس اين موشک هستند.

موشک‌هايsunburn   تاکنون در جنگ مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. اينکه ايران چه تعدادي از اين موشک‌ها را در اختيار دارد مشخص نيست. Sunburn، مي‌توانند 750 پوند کلاهک جنگي با خود حمل کنند. برد آن‌ها حدود 100 مايل است. سرعت مافوق "سان‌برن" و ميزان بار جنگي آن انرژي جنبشي فوق‌العاده قوي به موشک مي‌دهد که آثار تخريبي بسيار بالايي براي کشتي و خدمه آن خواهد داشت. تنها يکي از اين موشک‌ها مي‌تواند يک ناو بزرگ را غرق کند.


فیلم

فرماندهان نيروي دريايي آمريکا  که در خليج فارس حضور دارند با چالش بزرگي روبرو هستند

خليج فارس، يک درياي بسيار بزرگ با يک مجراي خروجي تنگ است که سواحل شمالي آن داراي زمين‌هاي کوهستاني است که قابليت تاکتيکي بسيار بالايي به نيروي دريايي ايران نسبت به کشتي‌هاي حاضر مي‌دهد. ساحل شمالي خليج فارس با سطح ناهموار خود اجازه پنهان کردن دفاع ساحلي و استفاده از جنگ‌افزارهايي مانند پرتاب‌گرهاي موشکي متحرک مي‌دهد که شناسايي آن‌ها را مشکل‌ساز مي‌کند.

تنگه هرمز

بنا به اين گزارش، نيروي دريايي آمريکا تا به حال با چيزي مانند سان‌برن برخورد نکرده است.

به گزارش پايگاه Businessinsider، هرگونه ادعايي که ايران توانايي بستن تنگه هرمز را نداشته تنها يا يک بلوف است. نه تنها ايران مي‌تواند تنگه هرمز را براي مدتي طولاني ببندد، بلکه مي‌تواند ناوگان پنجم دريايي آمريکا را به طور کامل فلج کند.

پايگاه تحليلي Wariscrime، در گزارشي اذعان مي‌كند كه در صورت تمايل، ايران به راحتي تنگه هرمز را خواهد بست و موشک‌هاي مافوق صوت اين کشور مي‌توانند، ناوهاي غول‌پيکر هواپيمابر آمريکايي را غرق کنند.

 

سان‌برن را مي‌توان مرگ‌بارترين موشک‌هاي جهان دانست. ارتفاع اين موشک ازسطح دريا 9 فوت بوده و سرعت آن چيزي بيش از 1500 مايل در ساعت است. مي‌تواند به طور نامنظم بالا و پايين برود که به آن اجازه فرار از سامانه‌هاي دفاع موشکي را به راحتي مي‌دهد. اين موشک‌ها خوراک مکان‌هايي مانند خليج فارس هستند که جنگ دريايي در فواصل کوتاه انجام مي‌شود. سان‌برن، تطبيق‌پذير بوده و استفاده از آن ساده است. مي‌‌توان آن را از هرگونه پلت‌فرمي پرتاب کرد. برد آن حدود 100 مايل است.

موشک Sunburn که از ساحل شليک شده مي‌تواند حفره‌اي به بزرگي يک اتاق در يک ثانيه ايجاد کند.

روزنامه USAtoday، نيز در گزارشي اذعان کرده است که موشک‌هاي ناوشکن ايران تهديد بزرگي براي نيروهاي آمريکايي در منطقه به حساب مي‌آيند. موشک‌هاي بالستيک دوربرد ايران مي‌توانند سامانه‌هاي دفاع موشکي آمريکا در خليج فارس را زمين‌گير کنند. قايق‌هاي تهاجم سريع ايران با حمله‌هاي زنبوري جنگ‌افزارهاي پيشرفته خود مي‌توانند ناوهاي آمريکايي را غرق کنند.

"هامر" Hamer، کارشناس امور نظامي خليج فارس در اين زمينه مي‌گويد: موشک‌هاي کروز ايران مي‌توانند به ناوهاي آمريکايي ناوگان پنجم نيروي دريايي ايالات متحده در خليج فارس و منطقه بحرين شليک شوند. ناو و پايگاه‌هاي آمريکايي سامانه‌هاي دفاع موشکي دارند، اما ايران قادر است چند موشک را به طور هم‌زمان به يک هدف شليک کند که در اين صورت کاري از دست اين پدافندها بر نمي‌آيد.

 

اژدرهاي فوق‌العاده سريع هوت hoot، داراي موشک‌هايي هستند که مي‌توان آن‌ها را از زيردريايي شليک کرد که تا 200 گره دريايي حرکت مي‌کنند. اين جنگ‌افزارها از تمامي اژدرهاي آمريکايي سريع‌تر هستند. به عقيده هامر، در حالي که ناو مي‌تواند از دست اژدرهاي قديمي فرار کند، اما امکان فرار از اژدرهاي راکت‌دار محال است.

وب‌سايت Missilethreat، نيز در گزارشي نيروهاي نظامي ايران را پيشرفته‌ترين نيروها در خاورميانه معرفي کرده است. در گزارشي که پنتاگون سال گذشته به کنگره آمريکا ارائه کرد نشان مي‌دهد در حال افزايش قدرت تخريب موشک‌هاي کوتاه‌برد خود است. بنابراين گزارش، ايران تا سال 2015 به موشک‌هاي بالستيک قاره‌پيما دست پيدا خواهد کرد.

مارک گافني Mark Gaffni در مقاله‌اي در سال 2004 مي‌نويسد، ناوهاي آمريکايي هم‌اکنون در تير‌رس موشک‌هاي سان‌برن هستند که توسط نيروي دريايي ايران در ساحل شمالي خليج فارس مستقر خواهند شد. به گفته اين کارشناس، تمام ناوهاي آمريکايي در معرض خطر و آسيب‌پذير هستند. وي اذعان مي‌کند، زماني که ايران دام خود را در خليج فارس پهن کند، تمام منطقه تبديل به کشتارگاه نيروهاي متخاصم خواهد شد.


نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


چه کیفی میده دیدن تصاویر واقعیش