جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

زندگی کارگران کارخانه طلا با طعم سیانور!

پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب: 268129
توجیه متولیان ژئوپارک قشم برای اخراج از یونسکو، سرگذشت تلخ روستای زیارت، تمدن "ارت" روی لبه فراموشی، مصائب مدرسه روستای اسطرخی شیروان و ... از مهمترین گزارشهای استانها در این هفته بوده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، کارگران کارخانه طلای زره شوران تکاب به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در محیط کار روزانه در معرض مواد آلاینده صنعتی ناشی از فعالیت استخراج و تولید طلا به ویژه سیانور و آرسنیک هستند.
 
مسئله آلودگی محیط کار در کارخانه تولید طلای زره شوران سالهاست روح و روان کارگران این کارخانه را آزار می دهد و آنها از ترس از دست دادن شغل خود مجبورند آلودگی ها را به جان بخرند و دم نزنند چرا که آلوده شدن به مواد سمی را به بیکاری و بی پولی ترجیح می دهند.
 
خط تولید این کارخانه در فضایی نامناسب داخل یک کانکس روی مخزن اکسیداسیون و در احاطه بخارات جیوه و سیانور است که منشا آلودگی محیط کار به شمار می رود.
 
سرگذشت تلخ روستای زیارت/ اجرای احکام معطل یک "لودر" است
 
ساخت و سازهای افسارگسیخته در روستای ییلاقی زیارت گرگان هر روز وسیع تر و سرگذشتش هر روز تلخ تر از دیروز می شود و در این بین بسیاری از احکام تخریب ساختماهای غیرمجاز به دلیل نداشتن بیل مکانیکی سالهاست که روی کاغذ مانده اند.
 
اراضی ییلاقی روستای زیارت درحالی مورد تاخت و تاز سازندگان غیرمجاز بنا قرار می گیرند که در فاصله کمتر از 10 کیلومتری این روستا، اداره منابع طبیعی و دادگستری واقع شده است. در دهه گذشته روند ساخت و ساز غیرمجاز در روستای زیارت گرگان شتاب بیشتری بخود گرفته و نگرانیهایی برای بخش های مختلف ایجاد کرده است.
 
نبود متولی مشخص برای برخورد با تخلفات ساخت و ساز در محدوده روستای زیارت و نداشتن وسایل سنگین مورد نیاز برای قلمع و قمع بنا از جمله مشکلاتی که سبب شده بسیاری از احکام صادره برای تخریب بناهای غیرمجاز در روستای زیارت و مناطق ییلاقی گلستان همچنان روی کاغذ باقی ماند.

ماسوله زاگرس در آتش سوخت/ لحظات نفس گیر امدادگران لرستانی
 
وقوع آتش سوزی در یکی از روستاهای زیبای چهارمحال بختیاری و اعزام اکیپ های امدادی از استان لرستان لحظات نفسگیری را در گردنه های برفگیر زاگرس رقم زده است، لحظاتی که هم تلخ است و هم شیرین!
 
حوالی ساعت 22 روز شنبه به مدیریت بحران لرستان وقوع آتش سوزی در روستای "سرآقا سید" در محدوده استان چهار محال و بختیاری گزارش می شود، روستایی که به "ماسوله" زاگرس شهرت دارد و خانه های پلکانی آن هر ساله گردشگرانی را به مهمانی فرا می خواند.
 
این روستای زیبای کوهستانی ایران با بیش از دو هزار نفر جمعیت در 170کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری، در شهرستان کوهرنگ و دهستان موگویی واقع شده و به خاطر بافت دست نخورده و زیبای آن شهرتی برای خود دست و پا کرده است.
 
مسیر دسترسی به روستا از سمت چهارمحال و بختیاری صعب العبور و بسته است، گزارش می دهند که از سمت الیگودرز به یاری حادثه دیدگان بروند، می گویند که خوشبختانه حادثه تلفاتی نداشته ولی بی خانمانی در دل زاگرس سرد و برفی کم مشکلی نیست.

توجیه متولیان ژئوپارک قشم برای اخراج از یونسکو / بودجه دو میلیاردی چه شد
 
ژئو پارک قشم در حالی از فهرست ژئوپارکهای جهان حذف شده که مدیر ژئو پارک قشم در توجیه این اقدام عنوان کرده که ایران دوباره می تواند عضو این فهرست شود اما نکته قابل تامل در صحبت های وی، بودجه دومیلیارد تومانی است که امسال به ژئوپارک اختصاص داده شده بود.
 
بررسی فهرست ژئو پارک های جهانی سازمان جهانی یونسکو نشان می دهد ایران که زمانی جزو کشورهای دارای ژئوپارک بود و در این فهرست با نام ژئو پارک قشم خودنمایی می کرد دیگر در این فهرست قرار ندارد.
 
دلیل آن نیز طبق آنچه کارشناسان یونسکو اعلام کرده اند، گرفتن کارهای زرد و قرمز و اجرا نشدن معیارهای ثبت جهانی بوده است. از آنجا که ژئو پارک جزیره قشم زیر نظر سازمان منطقه آزاد قشم است، مسئولیت این اتفاق متوجه همین سازمان است.
 
از سوی دیگر ژئو پارک قشم درحالی از فهرست ژئو پارک های جهانی خارج شد که بودجه ای که امسال به این ژئوپارک تخصیص یافته، دو میلیارد تومان بوده است.
 
در این باره، داخته، مدیر ژئوپارک اظهار کرده است: ژئوپارک قشم در گذشته، سالانه فقط دویست سیصد میلیون تومان بودجه داشت، ولی امسال توانست دومیلیارد تومان بودجه بگیرد.
 
به نظر می رسد بودجه ای که امسال با چنین رشد فزاینده ای به ژئو پارک اختصاص داده شد، در جهت تکمیل معیارهای لازم برای این پروژه هزینه نشده است چرا که اگر اینطور بود، دو ماه پیش فرصت حضور در فهرست ژئو پارک های جهانی را از دست نمی داد.

تمدن "ارت" روی لبه فراموشی/ لزوم رمزگشایی کهن ترین لوحهای جهان
 
در حالی در جریان کاوشهای جنوب کرمان قدیمی ترین لوحهای نوشته شده به دست بشر کشف شد که تاکنون اقدام موثری در راستای رمزگشایی این لوحها صورت نگرفته و ادامه این روند بیم فراموش شدن تمدن کهن ارت را به وجود آورده است.
 
تمدن ارت در حاشیه رودخانه هلیل رود حلقه گم شده تاریخ بشری و یکی از قدرتمندترین تمدنهای بشری در زمان خود رازهای سر به مهر فراوانی دارد رازهایی که به دلیل توقف کاوششها و عدم پیگیری داشته های فرهنگی و ثبت آنها این روزها در ذهنهای باستانشناسان نیز به فراموشی سپرده شده است.
 
گفته می شود این لوحها در ایران نگهداری می شوند و عکس آنها به مراکز برجسته بین المللی ارسال شده است اما تاکنون هیچ نتیجه ای در خصوص رمزگشایی صورت نگرفته است و دلیل آن این است که نمونه این خط تاکنون دیده نشده است و دانشمندان در رمزگشایی آنها به در بسته خورده اند.
 
اما از سوی دیگر فضای موجود نشان می دهد که عزمی نیز برای رمزگشایی این الواح وجود ندارد و کار به جایی رسیده است که باستانشناسان داخلی نیز با نادیده گرفتن این الواح مردمان جنوب شرق کشور را قبل از هخامنشیان بی سواد می دانند و این درحالی است که مردمان این منطقه هزاران سال قبل از هخامنشیان خط را اختراع کرده اند.

مصائب مدرسه روستای اسطرخی شیروان/ تاریکی در جوار نیروگاه برق
 
در حالیکه این روزها صحبت از هوشمند سازی مدارس است مشکلات متعدد مدرسه روستای اسطرخی در شیروان از جمله عدم وجود برق موجب بروز مشکلات متعدد برای دانش آموزان شده است.
 
روستای اسطرخی از توابع بخش گلیان شیروان در 28 کیلومتری جنوب این شهر قرار گرفته و با وجود اینکه برق حدود 15 سال پیش به این روستا کشیده شد، اما مدرسه راهنمایی آن به دلیل اندکی فاصله از روستا از نعمت برق محروم است.
 
جمعی ازاهالی روستای اسطرخی خواستار توجه بیشتر آموزش و پرورش به مدرسه روستا شدند و از اینکه در دوره هوشمندسازی مدارس و استفاده از تکنولوژی های نوین، فرزندان آنها هنوز امکان استفاده از حتی یک رایانه را نیز در مدرسه ندارند، گلایه کردند.

طبیعت لرستان چشم به راه روزهای خوب/ مناطق حفاظت شده افزایش می یابد
 
استان لرستان به رغم داشتن میراث طبیعی ارزشمند در حوزه مناطق جنگلی و زیستگاههای حیات وحش تنها بخش محدودی از آن تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد، موضوعی که شدت تخریب ها در برخی مناطق از جمله تالابهای لرستان را افزایش داده است.
 
از سوی دیگر در برخی زیستگاههای حیات وحش استان از جمله زیستگاه گونه منحصر به فرد سمندر لرستانی سطح پایین حفاظتی محیط زیست موجب افزایش قاچاق این گونه شده است، در صورتیکه با ارتقا سطح حفاظت این زیستگاهها و ایجاد اهرمهای قانونی شاید بتوان قدمی موثر در زمینه حفظ حیات این گونه های ارزشمند برداشت.
 
در این راستا اداره کل محیط زیست استان لرستان طرح ارتقا سطح حفاظت تالابهای لرستان و همچنین زیستگاه سمندر لرستانی را در دستور کار قرار داده و مقدمات انجام این کار را نیز فراهم آورده است، موضوعی که در صورت تحقق می تواند نویدبخش روزهای خوب برای محیط زیست و طبیعت لرستان باشد.

خانه سازی در شهر تاریخی "ماخرد"/ میراث فرهنگی مانع شد
 
شهر تاریخی "ماخرد" در شهرستان گراش فارس این روزها قربانی ساخت مسکن شده اما میراث فرهنگی استان به شدت در مقابل این اقدام ایستادگی و کار را متوقف کرده است.
 
شهرستان گراش در جنوب استان فارس واقع شده و این روزها از این شهرستان خبر می رسد که قرار است در یکی از محوطه های تاریخی گراش عملیات مسکن سازی برای مردم از سوی بنیاد مسکن شهرستان انجام شود.
 
از سوی دیگر میراث فرهنگی استان فارس نیز مقاومتهای لازم را صورت داده تا این محوطه تاریخی دستخوش تغییرات و آسیب نشود. گفته می شود که این شهر تاریخی مربوط به دوره ساسانی است و پیش از این نیز اشیاء تاریخی مختلفی از این اراضی کشف شده است.

حاج‌ علی؛ کوتاه‌قدترین مرد ابرکوه/مردی که فقط شادیهایش را تقسیم می‌کند
 
همه "حاج علی" را در ابرکوه می شناسند. مردی خنده رو با قدی کوتاه که با وجود کوتاهی قدش و زحماتی که به این دلیل متحمل می‌شود، همیشه شاکر خداست و با دل بزرگ خود تنها شادیهایش را با مردم تقسیم می کند و کسی از قصه های پر غصه او خبر ندارد.
 
کمتر کسی است که از کنار موتور سیکلت در حال گذر او رد شود و دستی برای او تکان ندهد و یا سلامی نکند و در مقابل کمتر کسی از غصه های نهفته در دل او آگاه است و مردم فقط لبخندهای او را هدیه می گیرند.
 
بسیاری از اوقات فکر می کنم چطور چنین کسی که به سادگی و سختی زندگی می کند و با انجام کارهای مردم، روزگار می گذراند این چنین می تواند در دل های مردم جا باز کند. راز محبت مردم را به راحتی از نگاه و رفتار حاج علی می توان برآورد کرد. سختکوشی و چهره بشاش او، مردم را به سمتش جذب کرده است.

سرمای طاقت فرسا و قصه پرسوز کارتن خواب ها در البرز / گرمخانه نداریم!
 
سرمای سخت زمستان استخوان های کارتن خواب‌های بی‌پناه البرز را می ساید ؛ صبح های زود می توان در برخی گوشه کنار شهر کارتن خواب‌هایی را دید که در معابر عمومی از شدت سرما دور خود حلقه زده‌اند و همچنان ساماندهی این گروه و ساخت گرمخانه برای آنان بین متولیان بی نتیجه باقی مانده و مرکز استان البرز حتی یک گرمخانه نیز ندارد.
 
پدیده کارتن خوابی اگرچه در گوشه گوشه کشور و در برخی جاها دیده می شود و مشکل امروز و دیروز نیست ، اما در سال های اخیر با ساخت گرمخانه ها و ساماندهی این گروه به ویژه در فصول سرد تلاش شده تا از این آسیب اجتماعی که به ویژه در این فصل چهره نازیبایی از زندگی را به شهر می آورد، جلوگیری شود.
 
اگر پناهگاهی برای این افراد در نظر گرفته شود و سپس مراکز آموزشی مانند فنی و حرفه‌ای و مرکز تربیت مربی به این مکان‌ها ورود پیدا کنند و حرفه‌ای به این افراد بیاموزند دیگر شاهد شغل‌های کاذب مانند جوراب فروشی، سیگار فروشی و دیگر کارهای کاذب در حاشیه خیابان‌ها و سرچهار راه‌ها نخواهیم بود.

تخریب آثار دوران تیموری اصفهان/ بخشی از "بقعه شهشهان" فرو ریخت
 
بقعه شهشهان یکی از بناهای ثبتی متعلق به دوران تیموریان است که چندگانگی مدیریتی زمینه ای برای تخریب این بنای تاریخی شد، نکته جالب اینجاست که خبرگزاری مهر از سال 1388 و پس از آن در خصوص مرمت آن تذکرات لازم را داده بود که متاسفانه از این موضوع غفلت شد.
 
ساختمان این بقعه در زمان سلطان محمد بن بایسنقر نواده امیر تیمور احداث شده و آرامگاه شاه علاء الدین محمد از سادات و بزرگان اصفهان است که در سال 850 هجری قمری به دستور شاهرخ تیموری به شهادت رسیده است.
 
این بقعه از داخل و خارج با گچ‌بری و کاشیکاری تزئین شده و خطاط کتیبه اصلی آن نیز "‌محمود نقاش" خوشنویس مشهور قرن نهم هجری است که به خط ثلث گچبری نموده و ‌اشعار و عباراتی را در اشاره به شهادت شاه علاءالدین محمد به رشته تحریر درآورده است.

چراغ خاموش مهندسی بناهای تاریخی/ثبت جهانی"مهندسی زلزله "به نام ایران
 
یک متخصص سازه و ژئوفیزیک با اشاره به مهندسی زلزله در ایران و گذشته ایرانیان که از سابقه‌ای بالا و درخشان برخوردار است، بر لزوم بازشناسی این مهندسی تاکید کرد و گفت: بناهای تاریخی ایران دارای یک سیستم سازه‌ای بسیار قابل توجه است که تاکنون مغفول مانده است.
 
سید عبدالعظیم امیر شاه کرمی استاد دانشگاه امیرکبیر در گفتگو با مهر با اشاره به بناهای تاریخی موجود در ایران که از گذشتگان بر جای مانده و اینکه ایران کشوری زلزله خیز است، افزود: سیستم­های سازه­ای بسیار مشخص در بناهای تاریخی ایران باعث عملکرد نرم، پیوسته و پایدار آنها شده که برای آن می توان دیوار اصطکاکی (میراگری) تخت جمشید و بنای تله تخت در پاسارگاد، طرح پی و پیوستگی اجزاء گنبد سلطانیه، سبکی و یکپارچگی در ارگ بم قبل از مرمت، کاربندی­ها مساجد و بازارها را یادکرد.
 
وی افزود: این موضوع در حالی است که سیستم روش­های استهلاک تکان زلزله، مستند در آنها، می­تواند از بهترین موضوع برای ثبت جهانی در یونسکو باشد.

انتقال آب خرم آباد بر بستر بی پولی خوابید/چشمه های شهر لطفا خشک نشوید!
 
طرح انتقال آب خرم آباد بعد از گذشت نزدیک به هشت سال تنها 16 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، موضوعی که تامین آب بلندمدت شهر 400 هزار نفری خرم آباد را به خطر می اندازد و باید دعا کرد که چشمه های این شهر خشک نشوند.
 
طرح انتقال آب کاکارضا به خرم آباد یکی از طرح های بزرگ انتقال آب حوزه به حوزه در کشور محسوب می شود که با اجرای کامل آن سالانه 135میلیون مترمکعب از آب رودخانه کاکارضا به حوزه خرم آباد برای تامین آب شرب مردم منتقل خواهد شد.
 
این طرح در چهار مرحله در دست اجرا است که در مرحله نخست عملیات اجرایی بند انحرافی و حوضچه رسوب و سامانه انتقال آب آن از سال 83 آغاز شده است ولی همچنان عملیات اجرایی این پروژه که برای شهر خرم آباد حیاتی محسوب می شود به پایان نرسیده است.

احیای راهی در کویر پس از صدها سال/ نیم نگاه به قلب زمین
 
عجایب کویر لوت در حالی گردشگران را به خود می خواند که ماجراجویان این روزها با سفر به قلب کویر پای خود را جای پای کاروانیانی گذشته اند که صدها سال قبل از قلب کویر و افسانه های هولناکش می گذشتند.
 
کویر لوت یکی از رمز آلودترین مناطق جهان است که تا چندی قبل قفلهای خود را بر روی نگاههای ایرانیان بسته بود تا اینکه رفته رفته برخی گروههای کاوش کویر شناسی کنجکاوی را بر ترس کویر نوردی آن هم در منطقه ای که هیچ نقشه و مسیر مشخصی در آن نیست غلبه دادند و دل را نه به دریا بلکه این بار به کویر زدند.
 
کویر لوت بین استانهای کرمان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی قرار گرفته است این منطقه چنان غریب در میانه ایران افتاده بود که حتی مردمان شهداد در چند کیلومتری شهر کرمان نیز جرات نداشتند حتی چند کیلومتر در دل آن پیش بروند.

رودخانه "قره آغاج" شیراز گل آلود شد/ اثری از زیستمندان درون آب نیست
 
پسابهایی که وارد رودخانه "قره آغاج" در شیراز می شود باعث شده که رودخانه رنگ گل به خود بگیرد و هیچگونه زیستمندی نیز درون آب زندگی نکند.
 
رودخانه قره آغاج یکی از مهمترین رودخانه ها استان فارس است که با طول 700 کیلومتر از محل سرچشمه تا ریختن به خلیج فارس نقش مهمی از اکوسیستم و محیط زیست را در فارس ایفا می کند.
 
اما این نقش بی بدیل، این روزها درگیر مشکلات زیست محیطی شده و پسابهای واحدهای صنعتی مجاور رودخانه باعث شده رنگ زلال آب به رنگ گل درآید.
 
علی اکبر کاظمینی از فعالان محیط زیست به مهر گفت: گل آلودی آب ناشی از پساب کارخانه ماسه شویی تا کیلومترها پایین تر ادامه دارد و نکته حائز اهمیت این است که نوع و بافت خاکی که با آب رودخانه مخلوط شده نه از بستر رودخانه است بلکه این خاکی که بر بستر زمین کشاورزی می نشیند و آنها را غیر بارور می کند خاک قرمزی است که از کیلومترها دورتر برای مصرف کارخانه شن و ماسه آورده شده است.

موسیقی از یاد رفته نواحی/ نسل نقال خوان ها از شمار افتاد
 
موسیقی نواحی گلستان، گنجینه ای از تاریخ شفاهی هنر و موسیقی است که نام آورانی همچون خالق راوی منطومه عباس گالش و آخرین بازمانده نسل نقال خوانهای کشور را در سینه دارد که متأسفانه رفته رفته فراموش می شوند.
 
موسیقی کتول جزئی از موسیقی محلی و مقامی گلستان، روایتگر زندگی چوپانان و کشاورزان کوهستانهای کتول است که سینه به سینه و نسل به نسل به ما رسیده و بخشی از فرهنگ دیرپای گلستان زمین شده است.
 
نی چی از قدیمی ترین سازهای موسیقی کتولی است و بلندی این ساز، نشانگر زندگی کتولی ها در کوهستان و زندگی بر پایه  دامپروری و کشاورزی بوده که کشمکش چوپانان با طبیعت را بازگو می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *