کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تحصیلات ۲۰ میلیون ایرانی، زیر سیکل

5 بهمن 1391 ساعت 11:54

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: از جمعیت باسواد کشور، ۲۰ میلیون نفر تحصیلاتی زیر سوم راهنمایی دارند.


به گزارش جهان به نقل از فارس، علی باقرزاده عصر امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان سوادآموزی استان فارس اظهار داشت: اگر از جمعیت ۷۵ میلیونی کشور افراد زیر شش سال، بی‌سوادان، دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب را کم کنیم، ۴۰ میلیون نفر باسواد غیرمحصل داریم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: از ۴۰ میلیون باسواد غیرمحصل کشور، ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار شهروند بزرگسال تحصیلات در حد ابتدایی و بیش از ۹ میلیون نفر تحصیلات راهنمایی دارند که با این حساب در مجموع ۲۰ میلیون تحصیلات کمتر از سوم راهنمایی دارند. 

باقرزاده خاطرنشان کرد: برای این جمعیت ۲۰ میلیونی نه یک صفحه کتاب ویژه وجود دارد، نه رسانه‌هایی که برای آنها قابل توجه و درک باشد، چراکه این افراد نه به خوراک فکری افراد بی‌سواد جذب می‌شوند، نه توان استفاده از محتوای بالای دیپلم را دارند.

وی اضافه کرد: القای سبک زندگی متناسب با فرهنگ و ارزش‌های یک جامعه مستلزم توان بهره‌مندی افراد از محتوای فکری فرهنگی تولیدی جامعه در سیستم آموزش رسمی و غیررسمی است. باقرزاده با اشاره به آمارهای یونسکو در مورد سرمایه‌گذاری کشورها در زمینه تعلیم و تربیت بیان کرد: در حوزه جنوب آفریقا که ۱۵ درصد جمعیت دانش‌آموزی دنیا را در خود جای داده، تنها ۲.۴ درصد منابع آموزش جهان هزینه می‌شود.

به گفته وی، این امر در حالی است که در منطقه آمریکای شمالی و اروپای غربی که ۱۰ درصد جمعیت دانش‌آموزی جهان را دارد، نزدیک به ۵۰ درصد منابع آموزشی جهان سرمایه‌گذاری شده است، یعنی هر دانش‌آموز این منطقه ۱۰ برابر نصف میانگین جهانی از امکانات تعلیم و تربیت برخوردار است. باقرزاده ابراز داشت: در منطقه جنوب و غرب آسیا که ایران نیز در حوزه آن قرار دارد، ۲۸ درصد جمعیت دانش‌آموزی دنیا ساکن و از هفت درصد منابع آموزشی دنیا بهره‌مند است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این رویه پیامبر که افراد کافر محارب را در ازای باسواد کردن ۱۰ نفر می‌بخشید و آزاد می‌کرد، اوج اهمیت سوادآموزی در نظام اسلامی را بیان می‌کند. وی با بیان اینکه عدالت سوادآموزی بعد از انقلاب در کشور گسترش یافته است، افزود: نسبت سوادآموزان شهری و روستایی و زن و مرد به طور تقریبی برابر بوده و از این نظر عدالت سوادآموزی در کشور محقق شده است.

باقرزاده بیان کرد: سال‌ها پیش‌تر از اعلامیه EFA آموزش برای همگان، حضرت امام لزوم نهضت سوادآموزی و مدرسه شدن کشور را بیان کرده بود و در این زمینه همواره باید براساس نظرات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری حرکت کنیم. رئیس سازمان سوادآموزی اضافه کرد: مطالعات نشان داده، افرادی که تا سوم ابتدایی به عنوان معادل مهارت سواد درس خوانده‌اند، در صورتی که سه سال از تحصیل دور بمانند تا ۷۰ درصد مهارت خود را از دست می‌دهند.

به گفته وی، حدود ۵۰ درصد افرادی که در سرشماری سال ۹۰ خود را بی‌سواد اعلام کرده‌‌اند، سال ۵۸ بی‌سواد نبوده‌اند و از این رو لازم است که ورودی بی‌سوادی از طریق تجدید آموزش بسته شود. باقرزاده بر سیاست مشارکت مردم در امر سوادآموزی تأکید کرد و گفت: در سال‌های قبل، امر سوادآموزی مسئله‌ای ساده تلقی و ارتباط سوادآموزی با مجامع دانشگاهی قطع شد. به گفته وی، در کشورهای پیشرفته سوادآموزی امری متصل به دانشگاه و پژوهش است.

این مقام مسئول تصریح کرد: آذربایجان، قرقیزستان، ارمنستان و ترکمنستان که در زمینه‌های علمی به اندازه ایران پیشرفت نکرده‌اند، دارای ۹۹ درصد باسوادی هستند و باید با روش‌های علمی و تخصصی بومی ۷۰ تا ۸۰ درصد باسوادی در کشور ما نیز به صددرصد برسد.


کد مطلب: 268128

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/268128/تحصیلات-۲۰-میلیون-ایرانی-زیر-سیکل

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com