جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

نامه سرگشاده جمعی از سهامداران در اعتراض به تلاطمات بازار

سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۱۶
کد مطلب: 267795
جمعی از سهامداران حقیقی شرکت‌های بورسی و فرابورس درنامه سرگشاده‌ای به نماینده مجلس از آنچه برخوردهای سلیقه‌ای متولیان بازار سرمایه نامیدند گلایه کرده و خواهان رسیدگی در مجلس شدند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در پی ادامه روند نزولی قیمت سهام اکثر شرکت‌های بورسی و فرابورسی و کاهش شاخص بورس، جمعی از سهامداران حقیقی درنامه سرگشاده‌ای به نماینده مجلس از برخوردهای سلیقه‌ای متولیان بازار سرمایه گلایه کرده و خواهان رسیدگی به آن در مجلس شدند.

این نامه فارغ از مواضع اعلامی سهامداران منتشر می‌شود.

در نامه سرمایه‌گذاران به حسن نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی آمده است: همان گونه که مستحضرید مقام معظم رهبری سال91 را سال تولید ملی،حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامیده اند.

درخصوص چرایی نامگذاری سال جاری به این نام می توان مهمترین برداشت را اهمیت حیاتی مسئله تولید و بهره وری داخلی با توجه به تحریم های اقتصادی کشور و ظرفیت های کلان اقتصادی معطل مانده و تعطیل شده در بخش های مختلف صنعتی و کشاورزی به دلیل برخی سیاست گذاری ها؛ وجود ظرفیت های متعدد بالقوه جهت بهره برداری از قبیل ذخایر خدادادی از قبیل سوختهای فسیلی؛ ذخایر معدنی مختلف و بسیار متنوع؛ نیروی انسانی کارآزموده و در نهایت ایجاد پروسه ای منطقی در حمایت از صنایع مختلف با هدف رفع نیازهای داخلی که اساس و بنیان استقلال محسوب می‌شود و نیز ایجاد اشتغال واقعی و پایدار و به خصوص صیانت از اشتغال موجود، برشمرد.

اما این نامگذاری در واقع یک نشانه گذاری سیاستگذاری محسوب میشود که با توجه به شرایط حال کشور نشان دهنده اهمیت مبحث تولید و صیانت از سرمایه های داخلی در جهت رشد وتوسعه کشور است اما رسیدن به این هدف مهم و متعالی مستلزم ملزوماتی است که نیازمند توجه جدی دولتیان به عنوان مجریان اقتصاد کلان کشور و نیز قوه مقننه به عنوان سیاست گذار و قوه قضاییه به عنوان ضابط نظام در عرصه حمایت ازفعالیتهای سالم اقتصادی است.

لیکن آنچه طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب در این برهه می بایست بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، توجه به سرمایه های داخلی در راستای شکوفایی اقتصاد و صنعت کشور است که مهمترین منظر این موضوع را می توان در بازار سرمایه کشور مد نظر قرار داد.

جناب آقای حسن نژاد،حضرتعالی از خبرگان بازار سرمایه هستید و سالها خاک این صنعت را بر چشم کشیده اید، واز دردها و برخورد های سلیقه ای متولیان این بازار،سالهاست که خبر دارید.ما جمعی از سرمایه گذاران حقیقی بازار سرمایه نسبت به رفتارهای سه ماه اخیر متولیان این بازار گله مند بوده و شکایت داریم اما چون حقیقتاً نمی دانیم باید این شکایت را به کجا ببریم؛ تصمیم گرفتیم دردها و مشکلات خود را با شما که اکنون به عنوان نماینده ملت ایران و نماینده جامع بازار سرمایه هستید؛ باز گو نماییم.

در ادامه به ارائه برخی از مهمترین این ناعدالتی ها که از سوی متولیان بازار سرمایه به سهامداران روا میشود؛اشاره می کنیم:

1-دخالت مستقیم در فرآیند عرضه و تقاضای سهام و دستکاری در قیمت

2- برقراری تماس های تلفنی با کارگزارن حوزه بازار سرمایه در راستای عدم خرید سهام مورد نظر بویژه از صفوف فروش

3-دستکاری آشکار در گزارشات ادواری ارائه شده شرکت های مطرح بازار سرمایه(خصوصاً شرکت های شاخص ساز) و عدم پذیرش سودهای اعلامی این شرکتها و توصیه به شرکتهای مزبور در راستای ارائه پوشش های 9 ماهه بسیار ضعیف و عدم ارائه تعدیل در سودسهام این شرکتها(که بر اساس تحلیلی بنیادین هر یک از سهام شرکتهای مطرح می بایست تعدیل های خوبی را با توجه به پارامتر مهم افزایش نرخ ارز ارائه می نمودند. یادآور میشود هم اکنون نرخ ارز ساعت به ساعت در روز جاری افزایشی بوده وبه 3540 تومان رسیده است در حالیکه دلار در بودجه شرکت ها از 1800 الی 2500 در نظر گرفته شده است)

4- خرید و فروش سهام توسط کارمندان و مدیران میانی بورس و اشاعه و ترویج خرید سهام مورد نظر خود به بازار در اعلام نظرهای مختلف از طریق تریبون های در دسترس( نمونه بارز این موضوع اظهار نظرآقای مالمیر در خصوص صنعت قند کشور می باشد)

5- درز اطلاعاتی پیرامون معاملات افراد حقیقی و حقوقی از طریق حوزه نظارتی بورس

6- تشویق سرمایه گذاران به خروج از بازار سرمایه و حرکت نقدینگی به سمت بازارهای موازی همچون ارز و سکه

7- سلب اعتماد سرمایه گذاران واقعی در راستای عدم سرمایه گذاری در بورس

8- اتخاذ تصمیمات خلق الساعه همچون بسته شدن نمادهای بزرگ بورسی و بلوکه شدن بخشی از سرمایه سرمایه گذاران تا زمانهای نامعلوم

9- اتخاذ تصمیمات سلیقه ای در بازگشایی سهام شرکتها

10- خرید و فروش سهام بوسیله مدیران میانی از طریق کدهای اقوام و آشنایان نزدیک

جناب آقای حسن نژاد این موارد تنهای بخشی از دغدغه های افرادی است که بنا بر توصیه رهبر معظم انقلاب" حضرت آیت الله خامنه ای" ، سعی نمود اند با اندک سرمایه خود به حرکت چرخ های اقتصاد و صنعت این مرز و بوم در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی؛ کمک نمایند تا ایران اسلامی در پرتو برخورداری از رهبر فرزانه خود در جنگ تمام عیار با دشمنان اسلام؛ همچون گذشته سر بلند باشد. جناب آقای حسن نژاد نماینده محترم مجلس شورای اسلامی ایران، آیا رفتار های سلیقه ای و بروز اینچنین ناعدالتی هایی؛ جز نافرمانی و خروج از انجام فرمایشات مقام معظم رهبری؛ معنی دیگری را در بر دارد؟

آیا هر ایرانی مسلمانی به هر نوعی که می تواند نباید در سیاستها و راهبردهای کلان جامعه خود مشارکت نماید؟ آیا خروج نقدینگی از بازار سرمایه و حرکت به سمت ارز و سکه، که خود آب به آسیاب دشمن ریختن در این برهه حیاتی، که تمامی جهان با ما سر جنگ دارند؛ نیست؟

آیا نمی بایست جلوی اینگونه رفتارها گرفته شود؟ آیا نمی بایست برای جلوگیری از رشد تورم افسار گسیخته، نقدینگی جامعه را به سمت تولید و صنعت هدایت نمود؟ آیا برای سهامدارانی که با چند میلیون تومان سرمایه خود می خواهند به صنعت و اقتصاد کشور کمک نمایند، جایی بهتر از بازار سرمایه وجود دارد؟

آیا در صورت ادامه این وضعیت بهتر نیست بازار سرمایه روزانه بولتنی چاپ نماید که بر فرض امروز فلان صنعت را بخرید و فلان صنعت را بفروشید؟

درادامه عاجزانه تقاضا داریم نسبت به این پرسش ها و شکایت موجود رسیدگی فرمایید.در انتها به استحضار میرساند در صورت نیاز به ارائه اسناد و مدارک مرتبط با هریک از بندهای اشاره شده، می توان نسبت به ارائه هر یک از این اسناد اقدام نمود.

پیشاپیش از بذل عنایت جنابعالی کمال تشکر را داریم.

جمعی از سرمایه گذاران حقیقی بازار سرمایه
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *