پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

بازیگران غایب و حاضر جشنواره‌ی تئاتر فجر

يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب: 267356
جشنواره‌ی تئاتر فجر هر ساله فرصتی فراهم می‌آورد برای ارزیابی فعالیت هنرمندان تئاتر‌، بازیگرانی که سال‌هاست جایشان در تئاتر خالی شده یا دیگرانی که بعد از سال‌ها حضوری دوباره روی صحنه خواهند داشت.
 به گزارش جهان به نقل از ایسنا، از سال‌های پرتب و تاب تئاتر خیلی هم دور نشده‌ایم، همین 10 سال پیش بود که نبض تئاتر از اول بهمن‌ماه حتی نه اول بهمن که از دی ماه می‌تپید‌،همه هیجان داشتند هرچند همان سال‌ها هم مشکلات تئاتر کم نبود،‌ مشکلاتی مانند کم بودن مبلغ کمک هزینه‌ها، اندک بودن سالن‌های تمرین‌، اضطراب‌های پیش از اجرا به دلیل آماده نبودن دکور و ...
 
در همان سال‌های پرتب و تاب بود که برخی از بازیگران به بازیگران چند نمایشه معروف بودند،‌ بازیگرانی که از این سالن به آن سالن می‌دویدند و برگزارکنندگان جشنواره همیشه باید مواظب می‌بودند تا اجراهای مختلف این بازیگران با یکدیگر تداخل نداشته باشد،‌آنها همیشه برای بستن جدول جشنواره، مشکلات داشتند چرا که بازیگرانی مانند سیامک صفری،‌ پانته‌آ بهرام،‌ستاره اسکندری،‌فرهاد اصلانی،‌شبنم طلوعی ، نسیم ادبی، فرزین صابونی، افشین هاشمی،‌امیر جعفری،‌ریما رامین‌فر، سیما تیرانداز، پیام دهکردی،‌الهام پاوه‌نژاد، افسانه ماهیان،‌هدایت هاشمی، حسن معجونی،‌همزمان در دو یا سه نمایش بازی داشتند.
 
حضور همزمان بازیگران در چند نمایش هر چند هم برای خودشان و هم کارگردان‌هایشان مشکلاتی به همراه داشت اما با وجود این مشکلات آنها همه تلاش‌شان بر این بود تا در هر نمایش بازی قابل قبولی داشته باشند واین چنین بود که هر سال اتفاقا برندگان بازیگری معمولا جزو بازیگران پرکار جشنواره تئاتر فجر بودند، حالا اما از میان همه آن بازیگران،‌شمار اندکی باقی مانده‌اند و همین‌ها هم نهایتا در یکی از نمایش‌های جشنواره بازی دارند.
 
پانته‌آ بهرام چند سالی است که در جشنواره تئاتر فجر حضور ندارد و امسال هم جزو غایبان صحنه است ولی در سینما فعالیت چشمگیری داشته است.
 
ستاره اسکندری هم مدت‌هاست نه تنها در جشنواره تئاتر فجر که در اجراهای عمومی هم غایب است. نسیم ادبی هم در جشنواره امسال فقط در نمایش «امینیون» به کارگردانی مرتضی آقاحسینی بازی دارد.
 
افشین هاشمی، هدایت هاشمی، سیامک صفری،‌الهام پاوه‌نژاد، پیام دهکردی، حسن معجونی، حمیدرضا آذرنگ از دیگر غایبان سی‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر هستند.
 
افسانه ماهیان هم فقط در نمایش «عروسک‌های سکوت» به کارگردانی سمانه زندی‌نژاد بازی دارد. فرزین صابونی، امیر جعفری و ریما رامین فر هم با بازی در نمایش «ترن» به کارگردانی نیما دهقان در یکی از آثار جشنواره سی و یکم تئاتر فجر حضور دارند، در کنار اینها بازیگران دیگری چون نگار عابدی و مهتاب نصیرپور هم گرچه معمولا جزو بازیگران گزیده‌کار تئاتر بوده‌اند که امسال بر صحنه جشنواره تئاتر فجر حضور ندارند.
 
هر چند جشنواره تئاتر هر سال نمایان‌گر جای خالی بسیاری از هنرمندان است اما در عوض هستند هنرمندانی دیگر که بعد از سال‌ها حضوری دوباره دارند و امسال نیز جشنواره تئاتر فجر شاهد حضور جمع پرشماری از این هنرمندان است.
 
رویا افشار فعال‌ترین هنرمند حاضر در این دوره از جشنواره است. افشار با بازی در دو نمایش «پوتین‌های عمو بابا» به کارگردانی شهرام کرمی و «درخشش در ساعت مقرر» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی جزو بازیگران پرکار جشنواره است.
 
او به جز اینها،‌نمایش «هیچ کس» را نوشته و کارگردانی می‌کند.
 
رویا نونهالی هم دیگر بازیگر پرکار این دوره از جشنواره است. او امسال در دو نمایش «طعم آلوی جنگلی» به کارگردانی نوشین تبریزی و «مثل آب برای شکلات» به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی به ایفای نقش می‌پردازد.
 
بهرام شاه‌محمدلو با بازی در نمایش «نیلوفر مرداب» به کارگردانی برکه فروتن دوباره در جشنواره تئاتر فجر دارد. مریم بوبانی هم دیگر بازیگری است که بعد از سال‌ها با بازی در نمایش «طعم آلوی جنگلی» به کارگردانی نوشین تبریزی، میهمان جشنواره تئاتر فجر است.
 
اما دانیال حکیمی که در این سال‌ها بیشتر تماشاگر تئاتر بوده، در نمایش «پلکان» به کارگردانی هادی مرزبان به ایفای نقش می‌پردازد تا با بازی در این نمایش حضور دوباره‌ای در تئاتر داشته باشد.
 
سیما تیرانداز هم گرچه به عنوان بازیگر حضوری در جشنواره ندارد اما با کارگردانی نمایش «مرد مقابل» در این رویداد هنری شرکت دارد. تیرانداز چندین سال بود که در عرصه کارگردانی تئاتر فعالیتی نداشت. بابک حمیدیان با بازی در نمایش «ویتسک» کار رضا ثروتی و صابر ابر به عنوان بازیگر نمایش «ننه دلاور بیرون پشت در» به کارگردانی سجاد افشاریان دیگر بازیگران حاضر در این دوره از جشنواره تئاتر فجر هستند.
 
هانیه توسلی و حبیب رضائی هم پس از سالها با بازی در نمایش «قرار» به کارگردانی سیامک احصایی جزو بازیگران حاضر، جشنواره‌ی تئاتر فجر هستند.
 
در کنار اینها لعیا زنگنه و همایون ارشادی دو بازیگری هستند که در این دوره از جشنواره تئاتر فجر حضور دارند.
 
زنگنه که در این سال‌ها فعالیتی در تئاتر نداشته در نمایش «شب بخیر کوچولو» کار فرشاد منظوفی نیا به ایفای نقش می‌پردازد. همایون ارشادی هم با بازی در نمایش «سیزده» به کارگردانی روزبه سجادی حسینی، اولین حضورش در روی صحنه تئاتر تجربه می‌کند.
 
اجرای نمایش «هفت شب با مهمانی ناخوانده» به کارگردانی فرهاد آییش، فرصتی دوباره شد برای تماشاگران تئاتر تا بازی علی نصیریان را روی صحنه به نظاره بنشیند. هر چند نصیریان این روزها کمی ناخوش احوال است اما امید دارد سرماخوردگی و سرفه‌هایش اجازه بدهد تا روی صحنه تالار اصلی در کنار فرهاد آییش به ایفای نقش بپردازد.
 
و اما جشنواره تئاتر فجر در نخستین روز برگزاری خود شاهد بازی گلاب آدینه خواهد بود. آدینه پس از غیبتی چندین ساله در جشنواره فجر، امسال در نمایش «بیوه‌ها» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور بازی می‌کند، نمایشی که روز 2 بهمن ماه در نخستین روز جشنواره تئاتر فجر به صحنه می‌رود.
 
مهراوه شریفی‌نیا نیز با بازی در نمایش «ترن» کار نیما دهقان دیگر بازیگر حاضر در این دوره از جشنواره تئاتر فجر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *