جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نمی‌خواهیم بشار پادشاه مادام‌العمر شود

پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۲۷
کد مطلب: 266811
معاون وزارت امور خارجه ایران گفت: آمریکا با حمایت از گروههای تروریستی و افراطی هم به مردم و هم به معارضه در سوریه ظلم کرد و اجازه نداد اصلاحات بشار اسد نیز تکمیل شود.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، ˈحسین امیر عبداللهیانˈ معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه کشورمان که برای رایزنی و مذاکره با مقام های چین به پکن سفر کرده بود، چهارشنبه شب نشستی با جمعی از پژوهشگران، اندیشمندان و خبرنگاران چینی داشت.

وی در تشریح آخرین وضعیت خاورمیانه رابطه تهران - دمشق را راهبردی خواند و افزود: ما قویا از مردم سوریه و طرح سیاسی بشار اسد برای حل مشکلات این کشور حمایت می کنیم.

عبداللهیان با تاکید براینکه هرگونه مداخله در سوریه را مردود می دانیم افزود: برخی طرف های خارجی بر اجرای طرح مداخله در سوریه اصرار داشتند اما وتوی سه قطعنامه از سوی چین و روسیه در سطح بین المللی این فرصت را از دشمنان مردم این کشور مهم خاورمیانه ای گرفت.

وی افزود: در همین حال ارتش و مقام های سوری نیز برای جلوگیری از مداخله نظامی خارجی در کشورشان دست به اقدامات و تدابیر خوبی زدند.

معاون وزارت امور خارجه ایران با اشاره به ناآمیدی دشمنان سوریه از سیاست مداخله مستقیم گفت: آنان سپس مداخله غیر مستقیم را در دستور کار قرار دادند و گروههای مسلح بی مسوولیت را وارد این کشور کردند و برخی از گروههای افراطی از جمله القاعده نیز با حمایت واشنگتن سوریه را مامن فعالیت های تروریستی خود یافتند.

وی در تشریح اصرار برخی کشورهای خارجی به مداخله در سوریه، گفت: همه می دانند که سوریه مانند بسیاری از کشورهای عربی نیازمند اصلاحات است اما حتی کسانی که در این کشور اعتراض را شروع کردند به دنبال تغییر بشار اسد نبودند.

عبداللهیان افزود: معترضان به دنبال اصلاحات بودند و اگر دشمنان فرصت می دادند مردم سوریه برنامه خود را دنبال می کردند و به مطالبات می رسیدند اما قضاوت جهانی این است که دشمنان این فرصت را از دولت و ملت سوریه گرفتند .

وی با اشاره به تحمیل جنگ و خشونت به سوریه از سوی برخی طرف های خارجی گفت: ما به دنبال این نیستیم که بشار اسد به یک پادشاه مادام العمر تبدیل شود، او در یک روند دمکراتیک رییس جمهور شده و مثل همه نظام های سیاسی مخالفانی نیز دارد، پس باید در یک روند دمکراتیک و انتخاباتی نیز مردم سوریه در کمال آرامش در مورد سرنوشت کشورشان تصمیم بگیرند.

وی با اشاره به اینکه در دو ماه اخیر وضعیت در سوریه به سمت ثبات و آرامش پیشرفت خوبی داشته و حکومت تسلط بر اوضاع دارد، گفت: آزادی یک جانبه صدها زندانی سیاسی نشان از آرامش حکومت سوریه دارد.

معاون وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اینکه ما نسبت به آینده سوریه خوشبین هستیم، گفت: اما تداوم اقدامات تروریستی و حملات مسلحانه کماکان مشکلاتی را در این کشور به وجود خواهد آورد.

عبداللهیان در پاسخ به سوالی در مورد پیش بینی تحولات طی سال 2013 برای سوریه گفت: ما پیش بینی می کنیم که اتفاق مهم در این کشور شکل گیری گفت وگوهای ملی و تمرکز بین المللی برای حل سیاسی مساله سوریه باشد.

وی با اشاره به اینکه ما باید در یک نگاه واقع بینانه حساب تروریست ها را از معارضه جدا کنیم، اضافه کرد: از نظر ما کسانی که سیلوهای گندم و نیروگاه های تامین کننده برق منازل مردم را مورد حمله قرار می دهند معارض نیستند بلکه تروریست هایی هستند که ضد مردم سوریه می جنگند.

این مقام دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اینکه ایران با تمام گروههای معارض سوری در داخل و خارج ارتباط دارد، گفت: هیچ گروه معارضی تایید نمی کند که سر شهروندان را ببرند و یا سیلوهای گندم را مورد حمله قرار دهند.

عبداللهیان در مورد علت حمایت برخی کشورهای خارجی از گروههای مسلح گفت: آنان فکر می کردند می توانند کمتر از سه ماهه نظام این کشور واقع در خط مقدم مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی را ساقط کنند اما اکنون و پس از 23 ماه می بینند که تروریست ها با تمام حمایت ها و جنایاتی که مرتکب شدند حتی برای کنترل بخش کوچکی از خاک سوریه توفیقی نداشته اند.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد معارضین سوری به دنبال گفت وگو هستند، افزود: عوامل مسلح از کشورهای یمن - مصر - لیبی و حتی برخی کشورهای پیرامونی چین و افغانستان وارد خاک سوریه شده اند و اکنون این سوال مطرح است که آیا اینها معارض هستند.

عبداللهیان در تشریح نقش آمریکایی ها در فراهم کردن زمینه تحمیل جنگ و خشونت به سوریه با اشاره به اینکه آنان هم به مردم و هم به معارضه ظلم کردند، گفت : بشار اسد اصلاحاتی را شروع کرده بود اما غربی ها این کشور را به سرعت وارد جنگ کردند.

وی افزود: آمریکایی ها نه به مردم فرصت دادند که به مطالبات خود برسند و نه به معارضین زمینه دادند که از طریق سیاسی مسایل را حل کنند و فرصت تکمیل اصلاحات را نیز از رییس جمهور سوریه گرفتند.

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران در ادامه این نشست افزود: اما آمریکایی ها یک فرصت خوب ایجاد کردند و آن رشد تروریست و افراط گرایی در سوریه بود.

وی در مورد سیاست آمریکا گفت: ورود القاعده به سوریه طراحی دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا بود و حمایت همه جانبه از گروههای بی مسوولیت در این کشور نیز به برپایه برنامه هیلاری کلینتون انجام شد.

عبداللهیان گفت: اما آمریکایی ها بعد از 23 ماه به این نتیجه رسیده اند که جایگزینی برای بشار اسد وجود ندارد و به اشتباه سیاست های مداخله جویانه خود پی برده اند. این در حالیست که در روزهای نخست آرزوی سقوط نظام این کشور و روی کار آمدن رژیمی را می کردند که روابط نزدیک با تل آویو داشته باشد.

وی در ادامه طرح رییس جمهور سوریه را دارای نکات مهمی دانست که در طرح های پیشنهادی ایران ، چین و روسیه برای حل سیاسی موضوع سوریه دیده می شود و افزود: اگر آمریکا ادعای حل مساله را دارد اول باید به پایان خشونت ها کمک کند و ثانیا به فکر مردم سوریه و معیشت آنان باشند .

وی تصریح کرد: شکل گیری گفت وگو های ملی موثر با شرکت همه طرفها و تشکیل یک دولت فراگیری در جهت تدوین قانون اساسی جدید و فراهم شدن زمینه انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری از محورهای مهم دیگری است که باید بدون دخالت خارجی در سوریه انجام شود.

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران برای مذاکره و رایزنی با مقام های ارشد وزارت امورخارجه چین از جمله ˈ یانگ جیه چی ˈ وزیر امور خارجه این کشور روزهای سه شنبه و چهارشنبه این هفته به پکن سفر کرده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *