کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اسفندیاری:

'شأن جامعه پزشکی نزدمردم تنزل پیدا کرد'

سازمان نظام پزشکی نتوانست از حیثیت پزشکان دفاع کند

27 دی 1391 ساعت 23:30

یک پزشک عمومی گفت: سازمان نظام پزشکی در دوره اخیر نتوانست از حیثیت و منزلت پزشکان دفاع کند و انتظار است در دوره آینده افراد پاک، اخلاقی و توانمندی مسؤولیت این سازمان را به عهده بگیرند که بتوانند از حیثیت جامعه پزشکی دفاع کنند.


به گزارش جهان، احمد اسفندیاری در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: مهمترین نکته درباره سازمان نظام پزشکی این است که این سازمان یک سازمان و نهاد صنفی است که در وهله اول وظیفه آن دفاع از شأن و جایگاه جامعه پزشکی و حقوق مردم در حوزه سلامت است.

عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی نباید به صورت حیات خلوت گروههای سیاسی تبدیل شود بلکه باید جایگاهی باشد برای حفاظت و حمایت از حقوق مادی و معنوی جامعه پزشکی امری که متأسفانه تاکنون به آن توجه لازم نشده است.

وی گفت:‌ وظیفه حفظ سلامت آحاد جامعه کمتر از حفظ امنیت نیست و افرادی که سکاندار مسئولیت در نظام سلامت هستند، مسئولیت سنگینی به عهده دارند و حفاظت از شأن پزشکان و حمایت از اعتماد مردم به جامعه پزشکی در مسیر حفظ سلامت مردم است.

وی ادامه داد: متأسفانه در سالهای اخیر به بهانه‌های واهی به علت اینکه افرادی انگشت شمار در جامعه پزشکی خطاهایی انجام دادند، شأن و منزلت جامعه پزشکی در نزد مردم تنزل پیدا کرد.در حالی که افراد متخلف در جامعه پزشکی به قدری اندک و انگشت شمار هستند که حتی می‌توان این جمع محدود را نادیده گرفت اما سازمان نظام پزشکی نتوانست در این مدت شأن و منزلت جامعه پزشکی را حفظ کند و جامعه پزشکی کشور در این مدت لطمه‌های زیادی خورد.

رئیس سابق سازمان بهزیستی کشور گفت: از نظر حقوق مادی نیز متأسفانه عده زیادی از اعضای جامعه پزشکی و به خصوص پزشکان عمومی در مرز خط فقر زندگی می‌کنند و مشکلات معیشتی فراوانی دارند، سازمان نظام پزشکی در این مدت از نظر حقوق مادی پزشکان نیز نتوانست کاری برای این گروه انجام دهد.

اسفندیاری افزود: بسیاری از پزشکان هنوز از حقوق اولیه بیمه خدمات درمانی و بازنشستگی محروم هستند و با درآمد اندک زندگی خود را سپری می‌کنند در حالی که معمولاً نخبه‌ترین افراد جامعه وارد رشته پزشکی می‌شوند.
 
وی اضافه کرد: پزشکان عمومی که 7 سال سختی‌های تحصیل را تحمیل می‌کنند، هنوز نمی‌توانند هیئت علمی شوند در حالی که این امکان برای یک فوق لیسانس علوم سیاسی یا علوم اقتصادی فراهم است.

وی ادامه داد:‌ افرادی می‌توانند از حقوق مادی و معنوی پزشکان دفاع کنند که خودشان از نظر مادی و معنوی سالم و پاک باشند، تخلفی نداشته باشند و به دنبال این نباشند که جایگاه سازمان نظام پزشکی را به سکوی پرتاب خود برای گرفتن مناصب سیاسی و حیات خلوت خود برای رسیدن به اهداف سیاسی خود تبدیل کنند.

وی گفت: متأسفانه در دوره گذشته مسئولان سازمان نظام پزشکی به میزان لازم از شأن و منزلت و حقوق مادی و معنوی جامعه پزشکی دفاع نکردند اما امیدواریم در دوره آینده افرادی در این سازمان مسئولیت بپذیرند که از این نظر بتوانند به وظیفه خود عمل کنند.


کد مطلب: 266789

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/266789/شأن-جامعه-پزشکی-نزدمردم-تنزل-پیدا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com