چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

هشدار در مورد محل نصب پکیج

دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب: 266200
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سیستم پکیج که در داخل واحدهای مسکونی نصب می‌شود به دلیل تولید گازهای سمی از جمله مونوکسید کربن برای ساکنین منزل خطرناک است و چنانچه این وسیله گرمایشی در جایی قرار بگیرد که تهویه مناسب وجود نداشته باشد و منجر به سوخت ناقص هم شود، تولید این گاز خطرناک بیشتر می‌شود.
 به گزارش جهان، دکتر شهرام فیروز بخش فوق تخصص ریه، با بیان این مطلب افزود: اگر فردی که دارای سابقه بیماری تنفسی است، در منزل خود از پکیج استفاده کند، انتشار این گازهای آلاینده در محیط زندگی باعث تشدید بیماری تنفسی‌اش می‌شود.

وی تصریح کرد: زیانی که پکیج برای سلامتی افراد ایجاد می کند، منحصر به بیماران تنفسی نیست و آلودگی‌های محیطی این دستگاه برای سایر ساکنین منزل که از سلامت کامل برخوردار هستند هم مضر می‌باشد بنابراین اگر برخی به ناچار از این سیستم گرمایشی استفاده می‌کنند باید حتما آن را در جایی نصب کنند که تهویه مناسب داشته باشد تا آسیب‌های آن به حداقل برسد.

به گزارش ایسنا،این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با تاثیرات گاز مونوکسیدکربن بر تنفس و جریان خون گفت: تنفس گاز کربن منواکساید به دلیل تمایل شدید این گاز به ترکیب با هموگلوبین خون، سبب نرسیدن اکسیژن کافی به کلیه بافتها از جمله قلب و مغز و تأثیر روی سیستم عصبی شده و به فعل و انفعلات مغزی صدمه می‌زند و و روی سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: گاز مونوکسید کربن همچنین روی بصل النخاع که فرمان جریان خون را به قلب می‌دهد اثر بسیار مخرب داشته و با تشدید تنفس مونوکسید کربن، پیاز نخاع تخریب شده و تنفس و ضربان قلب قطع می‌شود.

این فوق تخصص ریه اثر دیگر گاز مونوکسید کربن خصوصاً در افراد مسن را بیماری‌های تنگی عروق عنوان کرد و گفت: تنگی عروق باعث کاهش انتقال اکسیژن به بافت‌ها و عضلات قلب شده و خون رسیده به علت نداشتن اکسیژن کافی بعضاً باعث نکروز یا مرگ عضلات قلب و سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

وی تصریح کرد: علت افزایش مرگ و میر ناگهانی افراد مسن در زمستان هم ناشی از همین مساله است.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: این گاز باعث اختلال در هوشیاری شده و روی مرکز تنفس افراد تاثیر می‌گذارد.

وی همچنین گفت: وقتی فرایند احتراق در پکیج انجام می‌شود، انواع و اقسام اکسیدها تولید می‌شود از جمله اکسد نیتروژن و اکسید گوگرد که اینها می‌توانند بر روی راه‌های تنفسی اثر تحریک کننده داشته باشند و باعث ایجاد یا تشدید حساسیت‌های تنفسی شوند که این مساله بویژه برای کسانی که مبتلا به آسم هستند، بسیار مضر است.

دکتر فیروز بخش در ادامه گفت: معمولا در زمستان شاهد هستیم افراد در و پنجرها را بسته نگه می‌دارند و حتی در منازلی که پکیج در محیط خانه نصب شده از درزگیر هم استفاده می شود تا هوایی مبادله نشود این خود باعث می‌شود که اگر هوای آلوده وارد محیط می‌شود، اثرات سوء بیشتری داشته باشد.

وی توصیه کرد: در محیطی که پکیج نصب است حتما باید در طول روز چند مرتبه پنجره‌ها باز شوند تا مبادله هوا صورت گیرد و غلظت گازهای سمی در محیط خانه به حداقل برسد.

این فوق تخصص ریه در رابطه با نقش دستگاه بخور در کم کردن غلظت این آلاینده‌ها گفت: این کار آلایندگی را کم نمی‌کند هر چند اگر درصدی از رطوبت در محیط وجود داشته باشد، بهتر است و به سیستم دفاعی تنفسی کمک می‌کند اما این که بگوییم باعث کم شدن گازهای سمی می‌شود اینگونه نیست.

دکتر فیروزبخش با تاکید بر اینکه سیستم حرارت مرکزی امن‌ترین و بی‌خطرترین سیستم حرارتی است، گفت: متاسفانه طی سالهای اخیر استفاده از پکیج فراگیر شده و هیچ دستگاه مسوولی در مورد اثرات سوء این سیستم بر سلامت افراد اطلاع رسانی لازم را انجام نمی‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *