جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

انتقادات فراستی از نحوه انتخاب فیلم‌های فجر

پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب: 265569
مسعود فراستی، کارشناس و منتقد سینمای ایران با اشاره به مشخص نبودن معیار هیأت انتخاب، به نحوه انتخاب فیلم‌ها و حذف بخش‌ جنبی جشنواره فجر انتقاد کرد.
 به گزارش جهان، «مسعود فراستی» کارشناس و منتقد سینما در گفت و گو با فارس درباره نحوه انتخاب فیلم‌ها گفت: به نظرم  اولین قدم در انتخاب فیلم‌ها مشکل وجود دارد ، من چند فیلم که در بخش مسابقه نیست را دیدم فیلم‌های خوبی هستند و مطلقا بحث کیفیت را ندارند اما به مسابقه راه نیافتند. البته این می تواند سلیقه هیئت انتخاب باشد و نباید حتما با سلیقه من همخوانی داشته باشد اما مسئله اینجاست که متر و معیار هیئت انتخاب چه بوده، روشن نیست.
 
فیلم‌های گرم واجتماعی در جشنواره حضور ندارد
 
وی در ادامه گفت: به نظرم می‌رسد یک موضع دفاعی به سمت خنثی‌‌سازی صورت گرفته است. هر فیلمی که گرم و اجتماعی باشد در جشنواره حضور نداشته باشد. این تفکر ، تفکر باج دادن به کسانی است که نه دغدغه سینما دارند و نه دغدغه  فرهنگ و  سینما را به شدت به سمت یک سینمای بی‌بو و بی‌خاصیت سوق می‌دهد که نه در شان مردم است، نه در شان نظام و  نه شان جشنواره است . این خطر به شدت وجود دارد به خصوص که بخش جنبی جشنواره حذف شده و ما نمی‌توانیم فیلم‌ها را در آن بخش ببینیم.
 
حذف بخش جنبی تصمیم نادرستی است
 
وی در ادامه تاکید کرد: حذف بخش جنبی از جشنواره فیلم فجر تصمیم به شدت نادرستی است و مخاطب و سینما را تضعیف می‌کند، همچنین مخاطب جشنواره را کم می‌کند . ما فیلم‌هایی که در بخش مسابقه راه نیافتند مثل سالهای گذشته باید در بخش جنبی می‌دیدیم و نظر می‌دادیم ، بحث می‌کردیم که در نهایت منجر به شکوفایی جشنواره می شد که متاسفانه این بخش حذف شده و تنها 22 فیلم باقی مانده که معلوم نیست با چه معیاری انتخاب شده است.
 
فراستی در ادامه با ابراز امیدواری برای بازگشت بخش جنبی به جشنواره گفت: امیدوارم دوستان بخش جنبی را به جشنواره بازگردانند تا فیلم‌هایی که در بخش مسابقه راه نیافتند به هر دلیلی که به عقیده من خیلی موجه نیست را در آن بخش ببینیم.
 
او در ادامه به فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» اشاره کرد و گفت: بعضی از  فیلم‌ها که از بخش مسابقه حذف شده  مانند فیلم آقای حجازی که من این فیلم را دیدم ، فیلم خوبی است  این نوع حذف کردن‌ها لطمه به جشنواره و به سینمای اجتماعی رو به جلویی که سینمای ما بسیار به آن احتیاج دارد، وارد می‌کند.  نداشتن چنین سینمایی با عنوان این که ما هیچ چیز ضد «ارزشی» نخواهیم داشت ، از موضع ترس و موضع متاسفانه باج دادن به کسانی است که «ارزش»‌ها برایشان بازی و دستاویز است و علیه سینمای ایران است تا اینجای کار چیزهایی که می‌بینم، خوشایند نیست.
 
حذف کردن‌ها عکس‌العمل غلط به بعضی از جناح‌ها است
 
وی در پاسخ به این سؤال که برای برون رفت از این وضعیت راهکاری ارایه دهید ،گفت: به عقیده من بخش جنبی باید اضافه شود و حداقل این است که بخشی باشد تا منتقدین در سینما میلاد فیلم‌های حذف شده از بخش مسابقه _ که تعدادشان کم نیست و بیش از بخش مسابقه است _ را بتوانند ببینند و نظر بدهند تا بتوانند به شکوفایی سینمای کشور کمک کنند. اینجور حذف کردن‌ها عکس‌العمل غلطی است به بعضی از جناح‌هایی که سیاسی کاری می‌کنند و فرهنگی هم نیستند و متاسفانه  ارزش‌‌ها هم برایشان بازی شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


من یه سوال در مورد آقای فراستی داشتم شاید به اینجا مربوط نشه اما به هر حال پرسیدنش بد نیست
این آقای فراستی که هیچ فیلمی رو قبل نداره و از همه ایراد میگیره خودش بیاد فیلم مورد نظرشو بسازه اصلا تا حالا فیلمی ساخته ؟؟؟