کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با وجود وعده رحیمی و الهام، وزیر بهداشت برکنار شد؛

اعتراف به شکست پروژه وزارت زنان در دولت احمدی‌نژاد

7 دی 1391 ساعت 14:11

محمود احمدی نژاد امروز در حکمی شگفت آور مرضیه وحید دستجردی را از وزارت بهداشت برکنار کرد، تا از پرده جدید اختلافات در کابینه دولت رونمایی کند.


به گزارش جهان نیوز، رییس جمهور در این حکم محمد حسن طریقت منفرد را به عنوان «سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» منصوب کرد.

احمدی نژاد در شرایطی وزیر بهداشت را عزل کرد که معاون اول رئیس جمهور در روز 26 آذر ماه تاکید کرده بود:  دولت و رئیس‌جمهوری تلاش خود را در حمایت از خانم دستجردی دریغ نخواهد کرد و نباید به شایعات توجه کرد. خود من هنوز نیامده گفتند فلانی رفت در صورتی که من گفتم تا آقای احمدی‌نژاد هست من هستم و اکنون می‌گویم تا آقای احمدی‌نژاد هست خانم دستجردی هم هست.

روز گذشته هم غلامحسین الهام، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سئوالی در رابطه با وضعیت وزیر بهداشت اظهار کرد: وزیر بهداشت با سیاست‌های دولت هم‌اکنون سرکارشان هستند.

البته همزمان با اطمینان دهی مقامات ارشد دولت به افکار عمومی، جریان رسانه ای حلقه خاص دولت خط تخریب وزیر بهداشت را شدت بخشیده و وی را متهم به ناتوانی در مدیریت وزارتخانه متبوعش کردند. مدیران روزنامه دولتی ایران که گویا از تصمیم رئیس جمهور اطلاع داشتند، سردمدار این تخریب و به دنبال آماده سازی فضای رسانه ای برای عزل وزیر بودند.

هرچند، رئیس‌جمهور در پایان جلسه دیروز هیئت دولت در پاسخ به سوالی درباره اختلاف دولت با وزیر بهداشت گفت "هیچ دعوایی در داخل دولت نداریم" اما با حکم شگفت آوری که امروز صادر کرد، عملا از پرده جدید اختلافات در کابینه رونمایی کرد.

آنچنان که در روزهای اخیر روشن شد، عمده اختلافات رئیس جمهور و اطرافیانش با وزیر بهداشت به حضور باقر لاریجانی در وزارت بهداشت برمی گشت؛ حتی روزنامه ایران چند روز پیش آشکارا با انتقاد از حضور باقر لاریجانی به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و قائم مقام وزیر بهداشت، از این موضوع ابراز ناراحتی و نگرانی کرد.

نامه خداحافظی باقر لاریجانی

به گفته یک عضو هیئت رئیسه مجلس تخصیص ندادن ارز برای تامین داروهای مورد نیاز مردم هم نتیجه این اختلاف سیاسی بود؛ به طوری که بانک مرکزی در عملکردی ناپسند و شگفت آور در شش ماه اول سال تنها 50 میلیون دلار برای تامین دارو اختصاص داد تا هزاران بیمار در به در یافتن دارو شوند و قیمت این کالای حیاتی رکورد بشکند؛ در حالی که بر اساس قانون مصوب، این بانک موظف بوده امسال 2.5 میلیارد دلار برای تامین کالاهای پزشکی مورد نیاز مردم تخصیص دهد.

عملکرد سوال برانگیز بانک مرکزی هم انتقادات علنی وزیر بهداشت را به دنبال داشت. او که در جریان مشکلات متعدد دارویی مردم بویژه بیماران خاص بود، در هفته های اخیر از سیاسی کاری بانک مرکزی در اختصاص ارز مرجع برای دارو، بشدت انتقاد کرده بود.

تحریم‌ها را می‌توانیم دور بزنیم اما بانک مرکزی را نه!

اما نکته تامل برانگیزی که در محتوای حکم امروز رئیس جمهور پنهان است، به شعارهای وی درباره وزارت زنان بر می گردد. احمدی نژاد در چند سال اخیر بارها از حضور خانم دستجردی در دولت به عنوان نماینده جامعه زنان و یک وزیر موفق یاد کرده بود.

واکنش خانم وزیر به حکم عزلش

اعتراف به شکست پروژه وزارت زنان در دولت احمدی‌نژاد

بر این اساس شاید بتوان اقدام امروزش را در عزل غیرمنتظره مرضیه وحید دستجردی نوعی اعتراف به شکست پروژه وزارت زنان هم توصیف کرد؛ موضوعی که رئیس جمهور با تکیه بر آن کوشید صدای دست کم بخشی از منتقدان دولت را به حاشیه ببرد.

او با افتخار خود را اولین رئیس جمهوری می نامید که به زنان فرصت وزیر شدن داده است؛ اقدامی که با بی توجهی به مخالفت علما و مراجع عظام تقلید صورت گرفته بود.

دیگر نکته جالب اینکه در حکم امروز رئیس جمهور، نه تنها هیچ تشکری از خانم دستجردی نشده که حتی دکتر احمدی نژاد نامی از وی هم نبرده؛ گویی وزارت بهداشت ماه هاست که وزیر نداشته است.

متن حکم عزل وزیر بهداشت و تعیین سرپرست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور، متن حکم دکتر محمود احمدي نژاد به شرح زير است:

بسم الله الرحمن الرحيم

جناب آقاي دکتر محمد حسن طريقت منفرد

سلام عليکم

نظر به تعهد و تجربيات ارزشمند و به استناد اصل يکصد و سي و پنجم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران جنابعالي را به سمت «سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي» منصوب مي نمايم.

ساماندهي طرح عظيم پزشک خانواده، امر دارو و درمان، رسيدگي به بهداشت و تغذيه مردم ، عدالت آموزشي و بهداشتي و درماني و کاهش هزينه هاي مردم در اين بخش در اولويت کاري اين وزارت مهم است.

اطمينان دارم که جامعه خدوم بهداشتي و درماني کشور با نيت خدمت صادقانه به ملت بزرگ ايران شما را در اين ماموريت خطير ياري خواهد کرد.

اميدوارم با استعانت از خداوند منان و استفاده از همه ظرفيت علمي و اجرايي موجود در وزارت وتمام دانشگاهها و مراکز آموزش علوم پزشکي کشور و در سايه توجهات حضرت ولي عصر(عج) در انجام اين ماموريت خطير موفق باشيد.

محمود احمدي نژاد


کد مطلب: 262806

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/262806/اعتراف-شکست-پروژه-وزارت-زنان-دولت-احمدی-نژاد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com