کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

10 عامل درگیری زوجین اعلام شد

3 دی 1391 ساعت 12:32

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان 10 عامل ایجاد کننده درگیری زناشویی در 5 سال اول ازدواج را برشمرد و گفت: عمده ترین مولفه ایجاد کننده درگیری زناشویی در میان زوج‌های جوان مولفه‌ بافت اجتماعی است.


به گزارش جهان، محمد تقی حسن زاده درگفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طرح «مشکلات زوجین در پنج سال اول پس از ازدواج»، اظهار کرد: در این طرح که به منظور بررسی عمده ترین عوامل ایجاد کننده درگیری‌های زناشویی بر اساس مدل فرآیند و محتوای خانواده انجام شده است، 4340 نفر جوان متأهل که سن‌ آن‌ها سی سال و کمتر از آن است از استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، خوزستان، کرمان، آذربایجان غربی، یزد، همدان و فارس مورد پژوهش قرار گرفته‌اند.
 
وی در مورد یافته‌های پژوهش اظهار کرد: به ترتیب 10 عامل ایجاد کننده‌ درگیری عبارتند از بی تفاوت بودن به مسایل اعضای خانواده، دخالت دیگران، دخالت دیگران در تصمیم گیری‌ها، عدم ملاحظه یکدیگر در تصمیم گیری، عدم انجام وظایف شخصی، رفتارغیر منطقی و ناپخته، دخالت‌های خانواده‌ همسر در زندگی، درآمد ناکافی، عدم اختصاص وقت کافی برای خانواده و عدم ملاحظه‌ نظر دیگران در انجام کارهاست.
 
حسن زاده همچنین به رایج ترین عوامل ایجاد کننده درگیری زناشویی به تفکیک مدت زمان زندگی مشترک به ترتیب اهمیت عوامل اشاره کرد و گفت: در سال اول زندگی مشترک دخالت دیگران، رفتار غیر منطقی و ناپخته، عدم جسارت در تصمیم گیری، اشتباهات مکرر، دخالت خانواده‌ همسر و عدم انجام وظایف شخصی به ترتیب مهم ترین عوامل درگیری زناشویی هستند.
 
حسن زاده ادامه داد: در سال دوم زندگی زوجین نیز دخالت دیگران، ‌اشتباهات مکرر و رفتار بدون فکر، عدم جسارت در تصمیم گیری، رفتار غیرمنطقی و ناپخته، بی تفاوت بودن نسبت به مسایل اعضای خانواده و تفاوت فرهنگی مهم ترین عوامل درگیری بین آنها است.
 
رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان تفاوت فرهنگی، عدم ملاحظه‌ یکدیگر در تصمیم گیری، اشتباهات مکرر، رفتار غیر منطقی و ناپخته، بی تفاوتی نسبت به دیگر اعضای خانواده و عدم جسارت در تصمیم گیری را مهم ترین عوامل درگیری زناشویی به ترتیب اهمیت در سال سوم زندگی دانست.
 
به گفته وی دخالت دادن دیگران در تصمیم گیری‌ها، عدم جسارت در تصمیم گیری‌ها، اشتباهات مکرر، رفتار بدون فکر و عدم همکاری در امور خانه و فرزندان نیز مهم ترین عوامل درگیری زناشویی درچهارمین سال زندگی مشترک زوجین است.
 
حسن زاده به سال پنجم نیز به عنوان آخرین سال مورد پژوهش اشاره و بیان کرد: اشتباهات مکرر و رفتار بدون فکر، دخالت دیگران، نحوه‌ برخورد با فرزند، بی تفاوت بودن نسبت به مسایل اعضای خانواده، عدم انجام وظایف شخصی و درآمد ناکافی خانواده، مهم ترین عوامل درگیری زناشویی در سال پنجم زندگی زناشویی هستند.
 
حسن‌زاده در پایان با بیان اینکه عواملی که روابط زناشویی را دچار اختلال می‌کنند در قالب سه دسته عامل بافت اجتماعی، فرآیندی و محتوایی قرار می‌گیرند، عنوان کرد: عمده ترین مولفه ایجاد کننده درگیری زناشویی در میان زوج‌های جوان مولفه‌ بافت اجتماعی است که عوامل زمینه‌ای یا بافت نظام ارزشی و اعتقادی حاکم بر محیط خانواده را شامل می‌شود که مهم ترین این عوامل کیفیت روابط خویشاوندان، نقش خانواده همسر در زندگی‌ خانواده‌های جوان، تفاوت فرهنگی و اجتماعی و میزان اعتقادات مذهبی حاکم بر محل زندگی است.


کد مطلب: 261898

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/261898/10-عامل-درگیری-زوجین-اعلام

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com