شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

قصه‌ی تکراری «واردات برنج در فصل برداشت»

جمعه ۱ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۱۶
کد مطلب: 261499
این روزها واردات برنج در فصل برداشت این محصول افت قیمت آن در بازار را به دنبال داشته، به‌طوری‌که موجب متضرر شدن کشاورزان خوزستانی شده است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا،برداشت برنج از اراضی استان از آبان‌ماه آغاز شد و هم‌زمان با آن واردات برنج خارجی در حال انجام است. این امر به واکنش کشاورزان منجر شد چون برنج وارداتی بر قیمت برنج تولید داخلی تاثیرگذار بود و بر همین اساس کشاورزان، توقف واردات برنج و حمایت از تولید خود را خواستار هستند.
 
«محمد سواری»، رییس انجمن برنج‌کاران خوزستان در خصوص واردات برنج در زمان برداشت این محصول گفت: واردات برنج در زمان برداشت، مشکلات فراوانی را برای فروش برنج کشاورزان در بازار ایجاد کرده است. هم‌اکنون قیمت برنج با نوسانات شدیدی مواجه است، زیرا واردات بر قیمت آن بسیار تاثیر گذاشته است.
 
وی افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت برنج وارداتی را در سطح استان با قیمت‌های مناسب عرضه می‌کند و این اقدام به کاهش شدید قیمت برنج تولید داخلی منجر شده است.
 
رییس انجمن برنج خوزستان ادامه داد: در استان‌های شمالی فصل برداشت برنج هیچ‌ وارداتی انجام نمی‌شود و کشاورزان محصول خود را با قیمت‌های مناسب به فروش می‌رسانند اما متاسفانه در خوزستان برای واردات و عرضه‌ی برنج داخلی هیچ‌ برنامه‌ریزی از سوی سازمان‌های مربوطه انجام نمی‌شود.
 
سواری تصریح‌کرد: کشاورزان برنج را از کاشت تا زمان برداشت با زحمات‌ فراوان و صرف هزینه‌های فراوان تولید می‌کنند و زمانی که نسبت به عرضه‌ی محصول خود به بازار اقدام می‌کنند، مجبور به فروش محصول خود با قیمت کم می‌شوند و این امر موجب متضرر شدن آن‌ها شده است.
 
وی خاطرنشان‌کرد: در صورت عدم توقف واردات برنج به استان، کشاورزان ضرر بزرگی را متحمل می‌شوند زیرا آن‌ها برنج خود را در بازار عرضه می‌کنند و هیچ‌کس از آن‌ها خریداری نمی‌کند و چنانچه تقاضا باشد، قیمت خیلی کمی به کشاورز پیشنهاد می‌شود.
 
 «محمدحسین نظری»، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با اشاره به سیاست‌های واردات برنج گفت: سیاست‌های واردات برنج به صورت متمرکز از تهران ابلاغ و قطعاً این سیاست‌ها بر اساس نیاز استان و کشور اتخاذ می‌شود.
 
وی افزود: برنج تولید داخلی نیاز مصرف عموم نیست و تصمیم‌گیری در رابطه با واردات انواع محصولات کشاورزی از سوی وزارت معدن و تجارت با احتساب نیازهای بازار داخلی و تقاضای مردم انجام می‌شود.
 
«محمد قاسمی‌نژاد»، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز با اشاره به میزان تولید برنج استان خاطرنشان‌کرد: سالانه بیش از 185 هزار تن برنج در خوزستان تولید می‌شود و سرانه مصرف برنج نیز 45 کیلوگرم است. نیاز مصرف جمعیت 5.4 میلیونی استان 189 هزار تن است و این امر نشان‌دهنده‌ی این است که با وجود این میزان تولید نیازی به واردات برنج نیست چون به میزان نیاز تولید می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *