پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۳
مشروح/ سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری:

صدور قرار مجرمیت مهدی هاشمی/ درخواست پدر برای مرخصی فائزه

پرونده قضایی ملاک تایید یا رد صلاحیت نیست
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب: 260784
سخنگوی قوه قضائیه از صدور قرار مجرمیت برای مهدی هاشمی خبر داد.
صدور قرار مجرمیت مهدی هاشمی/ درخواست پدر برای مرخصی فائزه
به گزارش جهان، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای عصر دوشنبه در چهل و یکمین نشست قوه قضائیه با اشاره به آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی گفت: پس از 84 روز تحقیقات و بازداشت موقت برای مهدی هاشمی قرار مجرمیت وی صادر شد و به زودی پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه فرستاده می شود.

وی افزود: مهدی هاشمی در آخرین ساعات اداری روز گذشته با قرار وثیقه صد میلیارد ریالی آزاد شد.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص اینکه چرا مهدی هاشمی بازداشت موقت شد و چگونه با وثیقه آزاد شد، گفت: در ماده 32 و 35 قانون آئین دادرسی کیفری مشخص شده است که در کجا فرد جایز است که آزاد باشد و در چه جرایمی الزامی است که فرد در بازداشت موقت باشد. در خصوص مساله ای همانند ارتشا، بازداشت موقت الزامی است و اگر بیم تبانی با افراد دیگری یا فرار او وجود داشته باشد با نظر بازپرس متهم بازداشت می شود. هنگامی که این قیود رفع شد متهم با قرار وثیقه می تواند آزاد شود.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در خصوص پرونده مهدی هاشمی بیم فرار وجود نداشت اما بیم امحای آثار جرم و تبانی با افراد وجود داشت که قاضی اقدام به بازداشت موقت کرد.

اژه ای ادامه داد: پس از 84 روز بازداشت این فرد در انفرادی با صدور قرار بازداشت این فرد به وثیقه تبدیل شد.

دستگیری قاچاقچیان طلا و ارز

 حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای همچنین با ابراز تاسف از جنایت بزرگ رخ داده در آمریکا اظهار داشت: با توجه به اینکه مسئولان آمریکایی مدعی هستند، اما اقدام مناسبی انجام نمی دهند، متاسف هستند. در یک حادثه 27 کودک و معلم به ضرب گلوله از پای در می آیند در حالیکه آمریکا که نمی تواند امنیتش را تامین کند می‌خواهد امنیت بقیه کشورها را فراهم کند.

وی با اشاره به ضرورت برخورد با مفسدان و اشرار گفت: با اشرار و اخلالگران نظام اقتصادی و مایحتاج مردم برخورد می کنیم و این موضوع در دستور کار قوه قضائیه و نیروی انتظامی است.

زورگیران خشن

اژه ای ضمن تشکر از نیروی انتظامی بخاطر دستگیری افراد زورگیر اظهار امیدواری کرد. دادستانی تهران ضمن عدالت و انصاف رسیدگی به این پرونده را تسریع کرده تا هر کدام از این افراد به هر میزان که مرتکب جرم شدند مجازات شده و این برخورد درس عبرتی برای سایرین باشد.

سخنگوی قوه قضائیه از تداوم برخورد موثر با اخلال گران بازار ارز خبر داد و افزود: قوه قضائیه با افرادی که برای سودجویی یا همراهی با دشمن اقدام به برهم زدن نظم اقتصادی می کنند، برخورد خواهد کرد، در این مورد نیز عده ای دستگیر شده اند.

وی با اشاره به اینکه برای ارسال پرونده دستگیرشدگان بازار ارز به دادگاه نیازمند اعلام نظر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی هستیم، تاکید کرد: از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد می خواهیم هرچه زودتر نظر خود را اعلام کنند که از میان دستگیرشدگان چه تعداد موجب ایجاد اخلال در بازار شده اند تا پرونده آنها به زودی در دادگاه مورد رسیدگی قرار گیرد.

دستگیری قاچاقچیان طلا و ارز

اژه ای با بیان اینکه در هفته های اخیر عده ای اقدام به قاچاق طلا و ارز از کشور کرده اند، تصریح کرد: قوه قضائیه و نیروی انتظامی تلاش خود را برای برخورد با قاچاقچیان طلا و ارز انجام می دهند و اخیرا نیز تعدادی قاچاقچی در شهرهای اصفهان، شیراز و بندرعباس شناسایی و دستگیر شده اند به این افراد هشدار می دهیم که برای سوءاستفاده های مالی خود را گرفتار نکنند چراکه برخورد قوه قضائیه با اینها مقابله جدی می کند.
 
وی ادامه داد: به اشرار و همه کسانیکه در جهت اخلال در امنیت مردم و کشور فعالیت می کنند هشدار می‌دهیم که مردم انقلابی رفتارهای این افراد را تحمل نمی کنند و با آنها برخورد می شود.
 
سخنگوی قوه قضائیه در خصوص اینکه چگونه یک فرد یا گروه محارب شناخته می شوند، گفت: برای اینکه گروه یا جمعی محارب شناخته شوند، لازم نیست که تک تک آنها اسلحه داشته باشند کسانیکه اسلحه سرد و گرم در دست گرفته و باعث ایجاد ترس در میان مردم شده و گروه هایی که علیه نظام اقدام کرده و باعث ترس مردم می شوند محارب شناخته می شوند.

از بیان جزئیات پرونده مهدی هاشمی معذورم


غلامحسین محسنی اژه ای در ادامه در پاسخ به سوال فارس درباره این مطلب که برای پرونده مهدی هاشمی قرار مجرمیت صادر شده است آیا می‌توانید جزئیاتی درباره اتهامات این فرد مطرح کنید ؟ گفت: شما اصحاب رسانه می‌دانید که برای بیان جزئیات بیشتر بر اساس قانون معذور هستم.

با توجه به این پاسخ فارس سؤال دیگری از محسنی اژه‌ای پرسید و خطاب به وی گفت که شما در نشست قبلی اذعان کردید که افراد به صرف داشتن یا نداشتن پرونده قضایی از سوی شورای نگهبان برای حضور در انتخابات تائید صلاحیت یا رد صلاحیت نخواهند شد، آیا این پاسخ صحیح است یا خیر.

پرونده قضایی ملاک تایید یا رد صلاحیت نیست


محسنی اژه ای افزود: همان طور که جلسه قبلی عنوان کردم داشتن پرونده قضایی نمی‌تواند عامل رد صلاحیت افراد باشد هر چند شاید فردی به واسطه پرونده قضایی از یکسری فعالیتهای مدنی محروم شده باشد که در آن صورت آن حکم باعث رد صلاحیت وی خواهد شد.

سخنگوی دستگاه قضایی تصریح کرد: امکان دارد فردی پرونده قضایی نداشته باشد یا پرونده وی منجر به صدور حکم نشده باشد امّا مرجع تشخیص صلاحیت، صلاحیت وی را رد کند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: هر چند مراجع تصمیم گیرنده درباره پیشینه افراد از دستگاه قضایی استعلام هایی انجام می دهند.

آزادی یکی از ۲۸ دستگیر شده مرتبط با شبکه ضد انقلاب

غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره جزئیات بیشتر مربوط به دستگیری 28 عضو یک گروه مرتبط با شبکه ضد انقلاب گفت: یکی افراد دستگیر شده پس از انجام تحقیقات آزاد شد اما بقیه افراد همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

یکی از خبرنگاران پرسید: دیده شده سردسته این گروه اتهامات واهی از جمله خرید و فروش دروغین آپارتمان در شهر دوبی و همچنین انتقال دروغین دانشجویان به خارج از کشور را در پرونده خود دارد آیا این موضوع صحت دارد یا خیر که اژه ای گفت: به هر تقدیر وقتی به چنین پرونده‌ای رسیدگی می‌شود سعی می‌شود تمام ابعاد اتهامات این افراد مورد بررسی قرار بگیرد.

وی گفت: آن مقداری از اتهامات که مدعی العموم امکان ورود به آنها را دارد بدون نیاز به شکایت خصوصی و بقیه بر اساس شکایت شاکی خصوصی مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

وی افزود: البته هستند افرادی که با این 28 نفر همکاری‌هایی داشتند اما هنوز دستگاه قضایی نسبت به دستگیری آنها اقدام نکرده زیرا قصدمان این است که شاید خود این افراد متنبه شوند و از کارهای اشتباهشان دست بردارند.

محسنی‌ اژه‌ای در بخش دیگری از این نشست درباره اعطای مرخصی به زندانیان و محکومان اشاره کرد و گفت: در برخی موارد پیش می‌آید که سازمان زندان‌ها تشخیص می‌دهد یک زندانی حسن رفتار داشته و می‌تواند از مرخصی بهره‌مند شود.

وی گفت: در این گونه موارد به محکوم اعلام می‌شود که اگر بخواهید می‌توانید از مرخصی استفاده کنید اما در این شرایط هم باید زندانی خودش درخواست استفاده از مرخصی را به مسئولان تحویل دهد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در برخی موارد خود محکومان به دلایلی که برایشان مشکلی پیش می‌آید، می‌آیند و مشکل را با مسئولان زندان و دستگاه قضایی مطرح می‌کنند و درخواست آنها مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

درخواست مرخصی زندانیان

وی تصریح کرد: البته در مواردی هم بوده که خانواده متهم نظیر پدر و مادر یا همسرش آمده‌اند و گفته‌اند که ما تقاضا داریم به وابسته ما مرخصی اعطا شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت:‌ در یکی از همین موارد پدر یکی از محکومان با رئیس دستگاه قضایی صحبت کرده بود و از وی خواسته بود که به فرزندش مرخصی اعطا شود اما در تماس با خود محکوم این فرد عنوان کرد که من نمی‌خواهم به مرخصی بروم.

محسنی‌اژه‌ای گفت: البته هر کدام از زندانیان که با درخواست مرخصی آنها موافقت شود باید وثیقه مورد نظر را تودیع کرده و بر اساس قوانین از آن مرخصی استفاده کنند.

کیفرخواست برای 18 مقام آمریکایی

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود درباره صدور کیفرخواست برای 18 مقام آمریکایی گفت: در مرحله اول در یک ادعانامه برای 18 نفر از مقامات آمریکایی که عمدتاً مربوط به سازمان سیا هستند کیفرخواستی صادر شده است.

واژه محاربه

محسنی‌اژه‌ای در آخرین بخش از سخنانش درباره استفاده از واژه محاربه گفت: ضرورتی ندارد که همه اعضای یک گروه سلاح به دست داشته باشند همین که اقدامشان باعث اخافه شود می‌توان آنها را در زمره محارب در نظر گرفت.

یکی از خبرنگاران گفت که به نظر می‌رسد قضات دستورالعمل رئیس قوه قضاییه برای حکم محاربه این افراد را اجرا نکنند که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: به تازگی در تهران جلساتی بین دادستان و فرمانده نیروی انتظامی برگزار شده تا درباره این پرونده‌ها تصمیم گرفته شود و همچنین تلاش شود تا از وقوع آنها پیشگیری شود.

وی گفت: امیدواریم در تمام شهرستان‌ها نیز این جلسات برگزار شود.

مرخصی جوانفکر و فائزه هاشمی


غلامحسین محسنی‌اژه‌ای همچنین گفت: هیچ درخواستی برای مرخصی از سوی علی اکبر جوانفکر به دستگاه قضایی نرسیده است و اگر این فرد درخواست مرخصی کند درخواست وی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی همچنین در مورد اعطای مرخصی به فائزه هاشمی گفت: پدرش عنوان کرده بود که دخترش نیاز به مرخصی دارد و در بررسی‌ها مشخص شد فائزه هاشمی درخواستی برای اخذ مرخصی نداشته است.

لغو اجرای حکم سعید ملک پور کذب است


حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری امروز خود در خصوص اتفاقاتی که منجر به آتش‌سوزی در مدرسه پیران شهر شد گفت: همه ما باید تلاش کنیم که این اتفاقات نیفتد اما اگر در این ماجراها تقصیری از کسی ثابت شود طبیعی است که دستگاه قضایی ورود پیدا می‌کند.

محسنی اژه‌ای در خصوص برخی اخبار منتشر شده مبنی بر لغو اجرای حکم سعید ملک پور یکی از گردانندگان سایت‌های مستهجن گفت: حکم سعید ملک پور لغو نشده اما بر اساس برخی ادعاهای وکیل و محکوم علیه این حکم متوقف شده است، ضمن اینکه زندان نیز گزارشی از رفتار متهم را در مدت حبس ارائه کرده که فعلاً در حال بررسی هستیم.

سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا اقدامات فعلی دستگاه قضایی در خصوص پیشگیری از جرائم کافیست گفت: بدون شک اقدامات فعلی کافی نیست و متولیان فرهنگی نیز باید در این زمینه بیشتر فعالیت کنند و از جامعه شناسان و روان شناسان بیشتری در این زمینه استفاده شود.

وی افزود: باید طرح جامعی درباره پیشگیری از جرائم ارائه شود اما این طور نیست که اگر ما یک طرح جامع 100 درصدی نداشتیم و همه دستگاه ها هم به میدان نیامدند ما با شرارت ها و نا امنی ها مقابله نکنیم‌.
 
دادستان کل کشور به آسیب شناسی در قوانین کشور اشاره کرد و گفت: مدتهاست که مرکز پژوهشها، سازمان بازرسی کل کشور و معاونت حقوقی قوه قضائیه به دنبال آسیب شناسی در قوانین هستند ، بنابر این اگر بخواهیم بطور کلی جامعه‌ای ایده آل داشته باشیم نیاز به کمک همه داریم.

وی افزود: وقتی در یک موضوع همه مردم به میدان می آیند، مشکل بوجود آمده یا به طور کلی رفع می‌شود یا کمی از شدت آن کاسته می شود، بنابر این اگر فقط دستگاه‌ها در این زمینه فعالیت کنند شکایت نمی‌کنند.

تخلفات یک شرکت فروش خودرو

خبرنگار دیگری در خصوص تخلفات یک شرکت فروش خودرو که منجر به شکایت 800 شاکی شده است سوالی پرسید که دادستان گفت: اگر منظور شما پرونده موجود در آذربایجان شرقی است باید بگویم که پرونده در حال رسیدگی است اما در حال حاضر از جزئیات آن اطلاعی ندارم.

پرونده زمینهای تعاونی برق هشتگرد


وی در خصوص سوالی مبنی بر پرونده زمینهای تعاونی برق هشتگرد که منجر به شکایت 25 هزار نفر شده است گفت: بعضی افراد در جهت منافع شخصی و یا غیرشخصی خود پیشنهاداتی را به مردم می‌دهند که اگر مردم اندکی تأمل کنند میدانند که هیچکدام از این وعده‌ها عملی نمی‌شود.

وی افزود: برخی بدون اینکه قرارداد را بخوانند آن را امضاء می کنند و گرفتاری‌های بعد از آن به گردن قوه قضائیه است و با شکایت هم کار به جایی نمی‌رسد چرا که گاهی اوقات متهمان واقعاً پولی ندارند که به شاکی‌ها بدهند.

دادستان کشور تصریح کرد: درخصوص شرکت مذکور علاوه بر اینکه بین افراد مدعی اختلاف نظر وجود دارد، زمینهای خریداری شده نیز معارض دارند و این مشکل را دو چندان می‌کند.

وی افزود: دستگاه قضایی تلاش دارد که حداقل متهمان به بخشی از پول خود برسند اما شاکیان باید حداقل از سازمان ثبت، بانک هاو شهرداری استعلام کنند که آیا متهم اموالی دارد یا نه.

رضایت مادر ستار بهشتی مانع از رسیدگی به پرونده نیست

در ادامه این نشست محسنی اژه‌ای در خصوص آخرین وضعیت پرونده ستار بهشتی گفت: اطلاعات جدیدی غیر از توضیحات قبلی وجود ندارد و پزشکی قانونی نیز در تحقیقات خود به نتیجه تازه ای نرسیده است، تحقیقات دادسرا همچنان ادامه دارد و مجموعاً از 11 نفر تحقیق شده ، 3 نفر در بازداشت بسر می‌برند و بقیه آزاد شده‌اند.
 
وی افزود: تحقیقات کماکان ادامه دارد اما چیزی که در تحقیقات نشان دهد که علت فوت چه بوده هنوز بدست نیامده، البته فردا تعدادی از پزشکان متخصص پزشکی قانونی و دادستان مجدداً تحقیقات صورت گرفته را بررسی خواهند کرد.
 
دادستان کل کشور درباره بخشیده شدن متهم پرونده از سوی مادر ستار بهشتی گفت: من خودم به شخصه مطلب رضایت را نشنیدم و فقط در سایتها این مطلب را خواندم اما تحقیقی نکردم که از صحت آن آگاه شوم، اگر صحت را بر این بگیریم که مادر ستار بهشتی رضایت داده، این موضوع مانع رسیدگی به ادامه پرونده نمی شود.

سخنگوی دستگاه قضایی در خصوص پرونده تخلف مالی در وزارت ارشاد گفت: این پرونده در مراحل دادسرا بسر می برد و هنوز به دادگاه نرفته و قرار مجرمیت صادره نشده است.

محسنی اژه‌ای درباره اعلام حکم تجدید نظر دیوان عالی کشور درباره متهمان فساد مالی گفت: اینکه چه زمانی نتیجه حکم تجدید نظر اعلام شود ندارم اما امیدوارم بررسی‌ها هرچه زودتر تمام شود و نتیجه اعلام شود.

کسی به اتهام ارتباط با بهاییت بازداشت نشده


وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران که در مورد صحت خبر بازداشت شدن فردی که یکی از گردانندگان سایت‌ منتسب به نمایندگان مجلس بوده و در عین حال با شبکه‌های بهاییت نیز ارتباط داشته است؛ گفت: نه فردی که گرداننده سایت نمایندگان باشد بازداشت شده و نه کسی که با شبکه بهاییت ارتباط داشته اما فردی در رابطه با یک سایت دستگیر شده که پرونده آن در حال بررسی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهدی هاشمی از زندان آزاد شد...

مجید مجد
انتهای پیام/
یعنی لذت بردما!! مجرمی که تو دستشونه را که داره جرم میکنه با پول آزاد میکنن!!!به سرکارش بر میگردونن بعد برای 18 مقام امریکایی که دست هیچکس بهشون نمیرسه حکم میدن!
Iran, Islamic Republic of
سخنگوی قوه قضائیه گفت: در خصوص پرونده مهدی هاشمی بیم فرار وجود نداشت اما بیم امحای آثار جرم و تبانی با افراد وجود داشت که قاضی اقدام به بازداشت موقت کرد. ...."
یک سئوال حدود ده روز بستری شدن هاشمی آن هم بدون هیچ دلیلی در یک بیمارستان خصوصی و نقض ممنوعیت ملاقات وی آیا با این بازداشت و این منظور منافات نداشت؟؟؟