پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

لاری: خاتمی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد

يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۲۵
کد مطلب: 260648
عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات، کسی است که چندی قبل در مصاحبه با یک نشریه اصلاح‌طلب از این گفته بود که اصلاح‌طلبان 65 درصد جامعه ایران را تشکیل می‌دهند!
وی در گفت‌وگو با شماره روز یکشنبه روزنامه آرمان روابط عمومی نیز همین ادعا را بصورت دیگری تکرار می‌کند و تأکیدات فراوانی دارد که در جبهه اصلاحات هیچ اختلافی وجود ندارد.
 
موسوی لاری در این گفت‌وگو بی‌هیچ اشاره‌ای به تأثیر حوادث فتنه‌بار سال 88 در سرنوشت عوامل مسبب آن، بارها و بارها از این می‌گوید که اصلاح‌طلبان در حاشیه قرار گرفته‌اند و البته خاتمی هم در این شرایط نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.
 
به گزارش جهان، در ادامه گزیده‌هایی از گفت‌وگوی موسوی لاری با روزنامه آرمان روابط عمومی را به انتخاب مشرق می‌خوانید:
 
***
 ــ  در حال حاضر لیدر جریان اصلاحات، چه کسی است با توجه به اینکه شما قرابت‌هایی با آقای خاتمی و عبدالله نوری دارید، آیا دیدگاه بین این دو چهره شاخص درخصوص انتخابات را تایید می‌کنید؟
ببینید من اصلا این که آقای عبدالله نوری یک چیزی می‌گوید یا آقای خاتمی یک چیز می‌گوید اصلا قبول ندارم. برای اینکه آنهایی که اسمشان را بردید و سایر دوستانی که به نحوی در جبهه اصلاحات به‌عنوان چهره شناخته شده مطرح هستند، دیدگاه‌هایشان یک مقداری متغیر است و ما به‌عنوان جریان اصلاحات از هر نوع فعالیتی که نشانگر حضور همه افراد جامعه در تمشیت امور کشور باشد، استقبال می‌کنیم. ما فکر می‌کنیم که اکثریت جامعه‌مان اصلاح‌طلب هستند یعنی عقبه مردمی اصلاحات به مراتب از جریان اصولگرا بیشتر است. آقای نوری دلش می‌خواهد این مجموعه در صحنه حضور داشته باشد و آقای خاتمی هم همینطور اما ساختن نهادهای جدید و موازی مشکلی را حل نمی‌کند.
 
ــ اصلاح‌طلب‌ها تا این لحظه، راجع به فردی اصلاً بحث نکردند، نه آقای جهانگیری، نه آقای نجفی، نه هیچ شخص دیگری اما گمانه‌زنی‌های مختلفی هست. ممکن است هیچ یک از اینها هم نباشد و یک فرد دیگری بیاید بنابراین این بحث به نظر من موضوعیت ندارد. من به شما اطمینان می‌دهم هر تصمیمی که آن جریان محوری اصلاحات که آقای خاتمی نماد اصلی‌اش هست بگیرد، آقای نوری هم حمایت می‌کند. جریان رقیب در انتخابات مجلس آمدند جبهه پایداری و جبهه متحد تشکیل دادند که بتوانند رقابت را تعریف کنند، در جایی جریان اصلاح‌طلب به‌صورت رسمی وارد شده بودند و بگویند که انتخابات ما رقابتی است. آرام‌ آرام همان چیزی که خودشان به صورت تصنعی و ساختگی ایجاد کرده بودند به‌عنوان جبهه پایداری و جبهه متحد، معلوم شد که با هم اختلاف دارند و در انتخابات ریاست‌جمهوری نتوانستند به نتیجه برسند هنوز با هم کشمکش دارند و علیه هم افشاگری می‌کنند. اگر سایت‌هایشان را نگاه کنید، می‌بینید که علیه هم مطلب می‌نویسند. از آن طرف اردوگاه اصلاح‌طلبان یک اردوگاه آرامی هست. جریان مقابل می‌آید یک چیزی را علم می‌کند که بگوید، آنجا هم چیزی هست و دو دستگی وجود دارد.
 
 ــ آقای خاتمی از 6 و 7 سال پیش همین جلسات مشورتی را با تعدادی از دوستان داشته است و الان هم، گاهی چند نفر اضافه می‌شود گاهی کمتر می‌شوند و گاهی اضافه می‌شوند و گاهی از شهرستان‌ها دیدار دارند، همه این چیزها هست. بنابراین کپی‌سازی از اختلاف جبهه پایداری و جبهه متحد اصولگرایی برای اردوگاه اصلاح‌طلب‌ها یک چیز غلطی است چون چنین موضوعی وجود ندارد.
 
ــ ما کاملاً دلمان می‌خواهد جریانی که امروز در عرصه مدیریت کشور حضور دارد. متوجه این واقعیت بشود که پرنده‌ای به نام جمهوری اسلامی با یک بال، نمی‌تواند پرواز کند. اگر وضع به همین منوال ادامه یابد، بالطبع حضور اصلاح‌طلبان با تمام توان مشکل خواهد شد. من چشمم آب نمی‌خورد که موانع اصلاح طلبان با کوشش آنها برطرف بشود.
 
ــ مهم این است که جریان رقیب اصلاحات بپذیرد که اصلاحات دلسوز جامعه است، برای مسائل جامعه تلاش می‌کند.
 
 ــ آنچه که بر جامعه ما امروز حاکم است خوبی‌ها و بدی‌ها هرچه هست محصول مدیریت 8 ساله جریان اصولگراست.
 
 ــ چهره‌ای مثل عارف آدم بسیار متدین، فهمیده و با شخصیتی است که اگر بیاید بر اساس احساس تکلیف می‌آید. اما برداشت خود من این است که اگر جریان اصلاحات به نتیجه نرسد یا به نتیجه دیگری برسد که فرد دیگری را مطرح کند دکتر عارف حتما از تصمیم عمومی اصلاح‌طلبان حمایت می‌کند.
 
ــ من فکر نمی‌کنم اصلاح طلبان خیلی دلشان لک زده باشد که پستی و سمتی داشته باشند. ولی حتما دغدغه نظام را دارند.
 
 گمانه‌زنی در مورد حضور سید محمدخاتمی در عرصه انتخابات یازدهم را چگونه می‌بینید؟
آقای خاتمی یک نیروی خوش فکر است که در مدیریت انعطاف پذیر و خودش را حق مطلق و طرف مقابل را باطل مطلق نمی‌داند. راه‌هایی را که برای اداره کشور به ذهنش می‌آید با قدرت و قاطعیت بیان می‌کند. این ویژگی آقای خاتمی است و من فکر می‌کنم این نگاه اگر در جامعه ما همه‌گیر شود خیلی از این ندانم‌کاری‌ها برطرف می‌شود. آقای خاتمی درهر شرایطی که طیف اصلاح‌طلب در تمشیت امور جامعه وتصمیم‌گیری‌ها برای توسعه و بالندگی ایران نقش داشته باشند موثر است اما آقای خاتمی نمی‌تواند فعلا کاری از پیش ببرد.
 
ــ جریان عقده‌ای خارج نشین که از انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی لطمه خورده هر لحظه دلش می‌خواهد که این نظام نباشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


((من فکر نمی کنم اصلاح طلبان خیلی دلشان لک زده باشد که پستی وسمتی داشته باشند ،ولی حتما دغدغه نظام را دارند))واقعا اقای لاری فکر می کنید مخاطبان شما ....چرا به شعور ما توهین میکنید.بر هیچکس پوشیده نیست گفتمانهای سازندگی وبه اصطلاح اصلاح طلبی و... دکان بود که امثال شماها برای توجیه سیاستهای قدرت طلبانه وتحزب وبه رسیدن الاف وعلوف دنیایی خودتان بود ودر نهایت به انحراف کشاندن انقلاب بود اسلام وحکومت اسلامی چپ وراست ندارد بفرمایش حضرت امام خمینی (قدس سره)امت اسلام باید ید واحده باشندبا توطئه ها ودسائس بزرگترین پیروزی انقلابی وشرکت حداکثری مردم در انتخابات سال 88 (صرف نظرازاینکه چه کسی انتخاب شد)به تهدیدی برای نظام تبدیل کردید که فردای قیامت باید شما وهمفکرانتان پاسخگو باشید دریغ از یک جو بصیر ت.
Iran, Islamic Republic of
خداوند خاتمی ... و ... و فتنه گر را نیست کند این موجود کوبنده ترین خسارت را بر نظام و اسلام وارد کرده است.