سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - 19 Feb 2019
 
۱
۲۴

تير خلاص پدر كوير شناسي به درياچه اروميه

سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۱
هيچ راه نجاتي براي خشك نشدن درياچه اروميه وجود ندارد بايد اين درياچه خشك و به پارك زيباي گياهي تبديل شود.
پروفسور پرويز كردواني (پدر كوير شناسي ايران) به خبرنگار فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: براساس نظريه جديدي كه ارائه كردم بايد درياچه اروميه خشك شود چون به لحاظ اقتصادي و زيست محيطي مفيد نيست.

به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، کردوانی افزود: آب درياچه اروميه از آب سطحي رودها و از آب زيرزميني دشت هاي اطراف تامين مي شد در گذشته جهت آب شيرين دشت ها به سمت درياچه اروميه بود اما امروز تغيير كرده و آب شور درياچه به سمت دشت ها مي رود.

كردواني تصريح كرد: هزاران چاه براي توسعه كشاورزي در اين دشت ها حفر شده بنابراين سطح چاه ها پائين رفته و جهت آب تغيير كرده است. هم اكنون 22 هزار حلقه چاه شور شده دراين دشت ها وجود دارد و در آينده نيز بيشتر شور مي شود.
 
درياچه اروميه فداي توسعه بي رويه كشاورزي

پدر كوير شناس ايران بيان كرد: درياچه اروميه فداي توسعه بي رويه كشاورزي شده به گونه اي كه اگر كشاورزي تعطيل شود ديگر درياچه اروميه نجات نخواهد يافت.

وي اظهارداشت: نمك ها بايد از سطح دريا جمع آوري شود و شن و ماسه در سطح آن پاشيده شود و در مدت پنج سال ديگر به پارك زيبايي گياهي تبديل شود.

كردواني تصريح كرد: در شرايط كنوني درياچه اروميه باعث آلودگي منطقه مي شود چون از هوا باد نمك مي وزد.

اين چهره ماندگار ايراني بيان كرد: اگر درياچه اروميه را خشك نكنيم به مروز زمان خودش خشك مي شود 14 ساله كه مسئولان تنها يك راه حل پيشنهاد داده و مي‌گويد بايد به درياچه اروميه آب بدهند.
وي افزود: توسعه كشاورزي شهر و صنعت به حدي بوده كه آب ندارند به درياچه اروميه بدهند در قانون كشورمان حق آب نخستين به شهرها و كشاورزي وصنعت اختصاص دارد و حق آبه اي براي درياچه و تالاب در نظر گرفته نشده است.
 
مسئولان توانايي جلوگيري از خشك شدن درياچه اروميه را ندارند
 
كردواني تصريح كرد: در اين مدت تمام مسئولان حواسشان به تامين آب براي درياچه بود و نتوانستند كاري انجام دهند اگر وزارت نيرو و وزارت جهاد كشاورزي آب چاه ها را به گونه اي كنترل مي كردند كه سطح آب آن ها پائين تر از سطح درياچه حفر نشود حالا اين اتفاق نمي افتاد و حتي اگر درياچه هم خشك مي شد امكان احيا آن وجود داشت.

پدر كوير شناسي ايران بيان كرد: براساس درخواست آقاي قاضي پور نماينده آذربايجان غربي در مجلس شوراي اسلامي براي جلوگيري از خشك شدن درياچه اروميه من پيشنهاد تامين آب از رود زاب كوچك را داد ولي بعد از تحقيقات مشخص شد اين كار فايده اي ندارد. آب اين رود را دوباره براي شهر مهاباد و نقده استفاده مي كنند.

وي تاكيد كرد: اگر آب به درياچه اروميه ببنيديم ديگر فايده اي ندارد تنها آب چاه ها را بيشتر شور مي كند حداقل هشت دشت در آذربايجان شرقي همچون مرند، تسوج، شبستر، اسكو، عجب شير، آذرشهر، بناب و  ملكان وجود دارد كه با بستن آب به درياچه اين دشتها بيشتر شور خواهد شد
کد مطلب: 258451
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


۱۳۹۱/۰۹/۱۴ ۱۵:۰۹
آخه اینم شد راه حل! فردا هم حتما زاینده رودو باید خشک کنیم و جاش اتوبان بزنیم! بهتره از نظرات اساتید هیدرولوژی برای احیای دریاچه استفاده کنیم.
۱۳۹۱/۰۹/۱۴ ۱۶:۱۲
پدر دریاچه شناسی کیه؟ بیاد جواب این پدر کویرشناسی را بدهد!
مرد حسابی اروپایی ها کویرها را تبدیل به دریاچه کردند شما میگی.....
۱۳۹۱/۰۹/۱۴ ۱۶:۵۳
پدر پدر پدر!!!!!!!!!
۱۳۹۱/۰۹/۱۴ ۱۷:۰۸
خوب كوير شناس حس كويري داره طبيعيه با خشكي حال كنه!
۱۳۹۱/۰۹/۱۴ ۱۷:۴۲
بهتر است از درج پاسخ احساسی بعضی که بوی اهانت می دهد خودداری شود.راه حل ها مبنای علمی دارد نه احساسی
۱۳۹۱/۰۹/۱۴ ۱۹:۱۸
با سلام
دوستان که نظر می دن، تلاش کنند اخلاق رسانه ای را رعایت کنند و احترام بزرگ تر ها رو نگه دارند. شاید نظر ایشون درست نباشه، ولی این دلیل نمی شه که این جوری باهاش صحبت کنیم وبا تمسخر بگیم پدر کویر شناسی کیه.
موفق باشید
۱۳۹۱/۰۹/۱۴ ۱۹:۲۹
استدلال کاملا درست و روشن است ؛ به نظرم حرف قابل اعتنایی است
۱۳۹۱/۰۹/۱۴ ۲۳:۲۸
جواب ايشون رو علمي بدين! اهانت كه نشد جواب عزيز من!
۱۳۹۱/۰۹/۱۵ ۰۱:۲۸
ﺍﯾﺮﺍﻥ از نظر زیست محیطی در حال مرگ است و مردم و دولت باید در سیاستهای زندگیشان باید تجدید نظر کلی انجام دهند
۱۳۹۱/۰۹/۱۵ ۰۱:۵۳
به معنای حقیقی کلمه .... زده
۱۳۹۱/۰۹/۱۵ ۰۷:۵۹
عزیز من...
کلی کارشناس نشستند با رئیس جمهور و به این نتیجه که آب خزر رو می شه به کویر کشید و کویر رو آباد کرد.
لطف کنند و همون کارشناس ها جواب این دوستمون رو بدن که چرا آب خزر رو که از نظر مسافت به مراتب خیلی کمتر از کویره نمی شه به ارومیه کشید و از خشک شدن جذاب ترین دریاچه دنیا جلوگیری کرد؟
۱۳۹۱/۰۹/۱۵ ۰۸:۳۳
ایشان در همه شاخه های علمی!!! اظهار نظرهای جالب می کنند--- بنده به عنوان یک اکولوژیست منابع طبیعی، به عرض دوستان برسانم نابودی یک اکوسیستم آنهم صرفاً براساس نظر یه شخصی یک نفر کاری کاملاً خلاف عقل و علم است---، حتی اگر پس از بررسی های کاملاً بی طرفانه و علمی و حصول نتایج پروژه مانیتورینگ دراز مدت مبنی بر این موضوع، می بایست سایر تاثیرات این دریاچه بر منابع زیستی، منابع طبیعی و ... را نیز درنظر داشت و در یک ترازوی عاقلانه و علمی، بودن یا نبودن آن را سنجید--- صدور حکم انهدام موهبتی خدادادی و بسیار موثر در چرخه اکولوژیک شمالغرب ایران که سرمایه ملی این سرزمین است، جداً مایه شرمساری جامعه علمی است !!!!!!
۱۳۹۱/۱۱/۲۳ ۱۱:۱۶
فکر نمیکنم کسی بتونه با طبیعت بجنگه ما نه میتونیم دریاچه رو حفظش کنیم و نه میتونیم از بین ببریمش
۱۳۹۱/۰۹/۱۵ ۰۸:۳۶
به نظر منم حرفاش کاملا منطقیه.
دریاچه رو که نمیشه به زور نگه داشت.تا کی باید براش این قدر بودجه و هزینه در نظر گرفته بشه؟حالا این همه دریا و دریاچه رو سطح زمین بوده که طی هزاران سال خشک شده و دیگه هیچ اثری ازشونپیدا نیست غیر از فسیل جانوران!
البته اونجا که گفتن باید نمکش رو جمع کرد و به جاش شن و ماسه پاشید رو باید توضیح بدن چه جوری؟
اخه یه ذره دو ذره نیست که!خیلی نمکه
۱۳۹۱/۰۹/۱۵ ۰۹:۰۷
سلام ایشون بهتره درباره حوض خونه شون نظر بدن نه دریاچه اورمیه و اما اونایی که می گن نظرات جنبه بی احترامی نباشه یکی درباه اعضا خانوادتون نظر بد بده پاسخ شما چه خواهد بود؟؟؟ آقایان تابع به اصطلاح اخلاق مصلحتی
۱۳۹۱/۰۹/۱۵ ۰۹:۱۸
آخه کسی نیست به ایشون بگه این همه نمک را طی چند سال باید جمع کرد و کجا بریزیم این همه نمک رو خواهشا پدر با کویرهای دیگه مشغول باش ببینیم چی میشه
۱۳۹۱/۰۹/۱۵ ۰۹:۳۷
با سلام بنده احترام زیادی به پرفسور عزیز قائلم ولی چرا ایشان در مورد طرحهای محیرالقول دولت مثل انتقال آب خزر به سمنان ومرکز ایران هیچ نظری ندادند تا جلوی تضییع بیت المال برای ماجراجویی عده ای گرفته نشود؟؟لطفا یه گزارشی هم از این طرح هوشمندانه ارایه بفرمایید.
۱۳۹۱/۰۹/۱۵ ۱۰:۲۷
آیا این آقای پدر کویرشناسی کارش خروجی عمومی و مردمی داشته؟
آیا صرف این که یک نفر فقط بزرگ بشه و مورد احترام واقع بشه دردی رو دوا میکنه؟
...
۱۳۹۱/۰۹/۱۵ ۱۰:۴۱
بنظر میاداین عنوان را اشتباهی به ایشون دادن...
۱۳۹۱/۰۹/۱۵ ۱۲:۵۸
یکی نیست بگه دریاچه به این بزرگیو چطور میخواهی به پارک زیییبای گیاهی تبدیل کنی !!!!
۱۳۹۱/۰۹/۱۵ ۱۴:۳۵
آسان ترین راه حل! پاک کردن صورت مساله . ...
۱۳۹۱/۰۹/۱۶ ۱۲:۲۰
شکر خدا همه کاربران جهان هم که کارشناسان تمام عیارند!!!
۱۳۹۱/۱۰/۰۹ ۱۱:۰۹
وقتی گالیله گفت زمین گرده خیلی ها اونو مسخره کردن.فقط زمان باعث مشخص شدن واقعیتها میشه و این که ادمهای کوته فکر کیا هستن و مسخره اصلی کیه
معمولا دانشمندان و ادمهای بزرگ حرفهایی میزنن که با عقل عام جور در نمیاد
امین