جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۲۴

تير خلاص پدر كوير شناسي به درياچه اروميه

سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب: 258451
هيچ راه نجاتي براي خشك نشدن درياچه اروميه وجود ندارد بايد اين درياچه خشك و به پارك زيباي گياهي تبديل شود.
پروفسور پرويز كردواني (پدر كوير شناسي ايران) به خبرنگار فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: براساس نظريه جديدي كه ارائه كردم بايد درياچه اروميه خشك شود چون به لحاظ اقتصادي و زيست محيطي مفيد نيست.

به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، کردوانی افزود: آب درياچه اروميه از آب سطحي رودها و از آب زيرزميني دشت هاي اطراف تامين مي شد در گذشته جهت آب شيرين دشت ها به سمت درياچه اروميه بود اما امروز تغيير كرده و آب شور درياچه به سمت دشت ها مي رود.

كردواني تصريح كرد: هزاران چاه براي توسعه كشاورزي در اين دشت ها حفر شده بنابراين سطح چاه ها پائين رفته و جهت آب تغيير كرده است. هم اكنون 22 هزار حلقه چاه شور شده دراين دشت ها وجود دارد و در آينده نيز بيشتر شور مي شود.
 
درياچه اروميه فداي توسعه بي رويه كشاورزي

پدر كوير شناس ايران بيان كرد: درياچه اروميه فداي توسعه بي رويه كشاورزي شده به گونه اي كه اگر كشاورزي تعطيل شود ديگر درياچه اروميه نجات نخواهد يافت.

وي اظهارداشت: نمك ها بايد از سطح دريا جمع آوري شود و شن و ماسه در سطح آن پاشيده شود و در مدت پنج سال ديگر به پارك زيبايي گياهي تبديل شود.

كردواني تصريح كرد: در شرايط كنوني درياچه اروميه باعث آلودگي منطقه مي شود چون از هوا باد نمك مي وزد.

اين چهره ماندگار ايراني بيان كرد: اگر درياچه اروميه را خشك نكنيم به مروز زمان خودش خشك مي شود 14 ساله كه مسئولان تنها يك راه حل پيشنهاد داده و مي‌گويد بايد به درياچه اروميه آب بدهند.
وي افزود: توسعه كشاورزي شهر و صنعت به حدي بوده كه آب ندارند به درياچه اروميه بدهند در قانون كشورمان حق آب نخستين به شهرها و كشاورزي وصنعت اختصاص دارد و حق آبه اي براي درياچه و تالاب در نظر گرفته نشده است.
 
مسئولان توانايي جلوگيري از خشك شدن درياچه اروميه را ندارند
 
كردواني تصريح كرد: در اين مدت تمام مسئولان حواسشان به تامين آب براي درياچه بود و نتوانستند كاري انجام دهند اگر وزارت نيرو و وزارت جهاد كشاورزي آب چاه ها را به گونه اي كنترل مي كردند كه سطح آب آن ها پائين تر از سطح درياچه حفر نشود حالا اين اتفاق نمي افتاد و حتي اگر درياچه هم خشك مي شد امكان احيا آن وجود داشت.

پدر كوير شناسي ايران بيان كرد: براساس درخواست آقاي قاضي پور نماينده آذربايجان غربي در مجلس شوراي اسلامي براي جلوگيري از خشك شدن درياچه اروميه من پيشنهاد تامين آب از رود زاب كوچك را داد ولي بعد از تحقيقات مشخص شد اين كار فايده اي ندارد. آب اين رود را دوباره براي شهر مهاباد و نقده استفاده مي كنند.

وي تاكيد كرد: اگر آب به درياچه اروميه ببنيديم ديگر فايده اي ندارد تنها آب چاه ها را بيشتر شور مي كند حداقل هشت دشت در آذربايجان شرقي همچون مرند، تسوج، شبستر، اسكو، عجب شير، آذرشهر، بناب و  ملكان وجود دارد كه با بستن آب به درياچه اين دشتها بيشتر شور خواهد شد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آخه اینم شد راه حل! فردا هم حتما زاینده رودو باید خشک کنیم و جاش اتوبان بزنیم! بهتره از نظرات اساتید هیدرولوژی برای احیای دریاچه استفاده کنیم.
Iran, Islamic Republic of
پدر دریاچه شناسی کیه؟ بیاد جواب این پدر کویرشناسی را بدهد!
مرد حسابی اروپایی ها کویرها را تبدیل به دریاچه کردند شما میگی.....
Germany
پدر پدر پدر!!!!!!!!!
Malaysia
خوب كوير شناس حس كويري داره طبيعيه با خشكي حال كنه!
بهتر است از درج پاسخ احساسی بعضی که بوی اهانت می دهد خودداری شود.راه حل ها مبنای علمی دارد نه احساسی
با سلام
دوستان که نظر می دن، تلاش کنند اخلاق رسانه ای را رعایت کنند و احترام بزرگ تر ها رو نگه دارند. شاید نظر ایشون درست نباشه، ولی این دلیل نمی شه که این جوری باهاش صحبت کنیم وبا تمسخر بگیم پدر کویر شناسی کیه.
موفق باشید
استدلال کاملا درست و روشن است ؛ به نظرم حرف قابل اعتنایی است
United States
جواب ايشون رو علمي بدين! اهانت كه نشد جواب عزيز من!
Canada
ﺍﯾﺮﺍﻥ از نظر زیست محیطی در حال مرگ است و مردم و دولت باید در سیاستهای زندگیشان باید تجدید نظر کلی انجام دهند
به معنای حقیقی کلمه .... زده
Iran, Islamic Republic of
عزیز من...
کلی کارشناس نشستند با رئیس جمهور و به این نتیجه که آب خزر رو می شه به کویر کشید و کویر رو آباد کرد.
لطف کنند و همون کارشناس ها جواب این دوستمون رو بدن که چرا آب خزر رو که از نظر مسافت به مراتب خیلی کمتر از کویره نمی شه به ارومیه کشید و از خشک شدن جذاب ترین دریاچه دنیا جلوگیری کرد؟
ایشان در همه شاخه های علمی!!! اظهار نظرهای جالب می کنند--- بنده به عنوان یک اکولوژیست منابع طبیعی، به عرض دوستان برسانم نابودی یک اکوسیستم آنهم صرفاً براساس نظر یه شخصی یک نفر کاری کاملاً خلاف عقل و علم است---، حتی اگر پس از بررسی های کاملاً بی طرفانه و علمی و حصول نتایج پروژه مانیتورینگ دراز مدت مبنی بر این موضوع، می بایست سایر تاثیرات این دریاچه بر منابع زیستی، منابع طبیعی و ... را نیز درنظر داشت و در یک ترازوی عاقلانه و علمی، بودن یا نبودن آن را سنجید--- صدور حکم انهدام موهبتی خدادادی و بسیار موثر در چرخه اکولوژیک شمالغرب ایران که سرمایه ملی این سرزمین است، جداً مایه شرمساری جامعه علمی است !!!!!!
Iran, Islamic Republic of
فکر نمیکنم کسی بتونه با طبیعت بجنگه ما نه میتونیم دریاچه رو حفظش کنیم و نه میتونیم از بین ببریمش
به نظر منم حرفاش کاملا منطقیه.
دریاچه رو که نمیشه به زور نگه داشت.تا کی باید براش این قدر بودجه و هزینه در نظر گرفته بشه؟حالا این همه دریا و دریاچه رو سطح زمین بوده که طی هزاران سال خشک شده و دیگه هیچ اثری ازشونپیدا نیست غیر از فسیل جانوران!
البته اونجا که گفتن باید نمکش رو جمع کرد و به جاش شن و ماسه پاشید رو باید توضیح بدن چه جوری؟
اخه یه ذره دو ذره نیست که!خیلی نمکه
Iran, Islamic Republic of
سلام ایشون بهتره درباره حوض خونه شون نظر بدن نه دریاچه اورمیه و اما اونایی که می گن نظرات جنبه بی احترامی نباشه یکی درباه اعضا خانوادتون نظر بد بده پاسخ شما چه خواهد بود؟؟؟ آقایان تابع به اصطلاح اخلاق مصلحتی
Iran, Islamic Republic of
آخه کسی نیست به ایشون بگه این همه نمک را طی چند سال باید جمع کرد و کجا بریزیم این همه نمک رو خواهشا پدر با کویرهای دیگه مشغول باش ببینیم چی میشه
با سلام بنده احترام زیادی به پرفسور عزیز قائلم ولی چرا ایشان در مورد طرحهای محیرالقول دولت مثل انتقال آب خزر به سمنان ومرکز ایران هیچ نظری ندادند تا جلوی تضییع بیت المال برای ماجراجویی عده ای گرفته نشود؟؟لطفا یه گزارشی هم از این طرح هوشمندانه ارایه بفرمایید.
آیا این آقای پدر کویرشناسی کارش خروجی عمومی و مردمی داشته؟
آیا صرف این که یک نفر فقط بزرگ بشه و مورد احترام واقع بشه دردی رو دوا میکنه؟
...
بنظر میاداین عنوان را اشتباهی به ایشون دادن...
Iran, Islamic Republic of
یکی نیست بگه دریاچه به این بزرگیو چطور میخواهی به پارک زیییبای گیاهی تبدیل کنی !!!!
Latvia
آسان ترین راه حل! پاک کردن صورت مساله . ...
شکر خدا همه کاربران جهان هم که کارشناسان تمام عیارند!!!
Iran, Islamic Republic of
وقتی گالیله گفت زمین گرده خیلی ها اونو مسخره کردن.فقط زمان باعث مشخص شدن واقعیتها میشه و این که ادمهای کوته فکر کیا هستن و مسخره اصلی کیه
معمولا دانشمندان و ادمهای بزرگ حرفهایی میزنن که با عقل عام جور در نمیاد
امین
دوست عزیز گالیله میگفت زمین گرده و رو حرفش وایمیستاد تا دانش و شعور مردم ارتقا بیابه، جناب دکتر ما دارن حرفی رو میزنن که اولا سعی و خطاست دوما با جون و مال ۲۰ میلیون نفر بازی میکنن