جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
نمودار سلاح هسته ای ایران جعلی از آب درآمد

گاف‌جعل‌کنندگان نمودارسلاح هسته‌ای ایران

جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۳۲
کد مطلب: 257667
جعل کنندگان نمودار سلاح هسته ای ایران! برای اینکه نمودار واقعی به نظر برسد اعداد را بسیار اغراق آمیز تنظیم کرده اند در حالی که همانطور که آلبرایت گفته هیچ کشوری در نخستین تست هسته ای خود با این قدرت عمل نمی کند.
گاف‌جعل‌کنندگان نمودارسلاح هسته‌ای ایران
به گزارش جهان به نقل از ایران هسته ای، جعل کنندگان این نمودار که به لحاظ ریاضی بسیار ساده است و هیچ علامتی از اینکه واقعا متعلق به ایران باشد هم ندارد، برای اینکه نمودار واقعی به نظر برسد اعداد را بسیار اغراق آمیز تنظیم کرده اند در حالی که همانطور که آلبرایت گفته هیچ کشوری در نخستین تست هسته ای خود با این قدرت عمل نمی کند.

 بازی جدید و البته ناشیانه خبرگزاری آسوشیتدپرس علیه برنامه هسته ای ایران در حالی آغاز شده است که کارشناسان مستندات این بازی جدید را به نحو خنده داری جعلی می دانند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به قلم جرج جان از وین که روز سه شنبه 7 آذر 1391 (27 نوامبر 2012) منتشر شده، تصویری از یک نمودار را منتشر و ادعا کرده است که این نمودار نشان دهنده آن است که ایران فرآیند طراحی ساخت یک سلاح هسته ای پر قدرت را شبیه سازی کرده است.

جان در این گزارش نوشته است: «براساس نموداری که در اختیار آسوشیتدپرس قرار گرفته است، دانشمندان ایرانی شبیه سازی های رایانه ای از یک سلاح هسته ای انجام داده اند که قدرت انفجار آن سه برابر قدرت انفجار بمبی است که در جنگ جهانی دوم هیروشیما را نابود کرد».

خبرنگار ای پی درباره این مسئله که این نمودار را از کجا به دست آورده، می نویسد: «این نمودار را مقاماتی از یکی از کشورهای منتقد برنامه هسته ای ایران فاش کرده اند تا از این طریق به تقویت بحث ها درباره توقف برنامه هسته ای ایران پیش از آنکه این کشور به سلاح هسته ای دست یابد کمک کند. این مقامات به این نمودار را به شرطی در اختیار آسوشیتدپرس قرار دادند که نام آنها و کشورشان فاش نشود».

آسوشیتدپرس سپس ادعا کرده است که این نمودار، همان نموداری است که آژانس در گزارش نوامبر 2011 خود به آن اشاره کرده است.

نموداری که آسوشیتدپرس آن را منتشر کرده یک منحنی را با نوسان زمانی برحسب میکروثانیه یا میلیونیوم ثانیه و محاسبه قدرت و انرژی برحسب کیلوتن نشان می دهد که یک اندازه گیری سنتی برای بازده انرژی است و براساس آن می توان قدرت تخریب تسلیحات هسته ای را اندازه گیری کرد. این منحنی، نقطه حداکثری یعنی بالاتر از 50 کیلوتن در 2 میکروثانیه را نشان می دهد و این بنابر ادعای آسویتدپرس نشان دهنده نیروی کامل برای سلاح طراحی شده است.

بمبی که آمریکا در جنگ جهانی دوم روی شهر هیروشیمای ژاپن انداخت، نیرویی برابر با حدود 15 کیلوتن داشت.

با این وجود، قبل از اینکه ایران حتی در این مورد موضع گیری کند،  دیوید آلبرایت از تحلیلگران موسسه علوم و امنیت بین المللی که دولت آمریکا از او به عنوان منبعی مهم در تحلیل تحولات مربوط به برنامه هسته ای ایران استفاده می کند، این مسئله را که این نمودار نشان دهنده وجود یک پروژه ساخت سلاح هسته ای در ایران باشد رد کرده است.

آلبرایت به آسوشیتدپرس می گوید: «این نمودار ظاهرا یک طراحی برای بررسی این روند است و بخشی از یک طرح برای ساخت سلاحی واقعی نیست.

وی اضافه کرده است : «این قدرت انفجار بسیار زیاد است. نخستین آزمایش های هسته ای کره شمالی تنها چند کیلوتن قدرت انفجار داشت».

یک کارشناس مطلع هم در تهران به ایران هسته ای گفت: «آلبرایت استثنائا منصفانه قضاوت کرده است. جعل کنندگان این نمودار که به لحاظ ریاضی بسیار ساده است و هیچ علامتی از اینکه واقعا متعلق به ایران باشد هم ندارد، برای اینکه نمودار واقعی به نظر برسد اعداد را بسیار اغراق آمیز تنظیم کرده اند در حالی که همانطور که آلبرایت گفته هیچ کشوری در نخستین تست هسته ای خود با این قدرت عمل نمی کند».

ایران مکررا اعلام کرده است که سند سازی ها درباره وجود یک بعد نظامی در برنامه هسته ای اش، صرفا یک توطئه اطلاعاتی از جانب امریکا و اسراییل است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *