پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۱۱
محمدجواد لاریجانی:

اگر اتفاقات 88 در آمریکا می افتاد، همه متهمان آن سر از زندان گوانتانامو در می آوردند

پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب: 257444
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، راهبرد جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق بشر را تعامل فعال به صورت داهیانه، هوشمندانه و عالمانه با دیگر کشورها بیان کرد.
اگر اتفاقات 88 در آمریکا می افتاد، همه متهمان آن سر از زندان گوانتانامو در می آوردند
به گزارش جهان، محمدجواد اردشیر لاریجانی شب گذشته در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، به روشنگری و پاسخگویی به شبهاتی که به تازگی جوامع غربی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده اند، پرداخت.

وی با انتقاد از گزارش مغرضانه و سراسر افترای ˈاحمد شهیدˈ‌ نماینده حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، از اقدامات قانونی و مشروع قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران دفاع کرد.

لاریجانی با بیان اینکه اساساً چرا باید جوامع غربی چارچوب حقوق بشری را برای همه جوامع بشری ترسیم کنند، گفت: ما اصلاً به این قائل نیستیم که کشورهایی که جزو کلوپ فاتحان جنگ جهانی دوم بودند، امروز نیز صلاحیت رهبری بشریت کنونی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به لیبرالیسم سکولار معتقد نیست، افزود: جهانی بودن حقوق بشر به این نیست که عده ای خواسته های خود را به همه القا کنند، بلکه مصادیق و الگوهای حقوق بشری باید متناسب با سلایق، فرهنگ ها و باورهای مورد پذیرش هر جامعه تعریف شود.

لاریجانی با تأکید بر اینکه حقوق بشر، میدانی است برای تعامل مثبت میان جوامع مختلف، ادامه داد: این حق مسلم ماست که زندگی مسلمانانه داشته باشیم و در این چارچوب در تعامل با کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواهیم بود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران در خصوص اتهامات مغرضانه اعمال تفکیک جنسیتی در ایران به عنوان نمونه ای از مصادیق نقض حقوق بشر توضیح داد: اصولاً خشونت وسیع علیه زنان از جمله خصایص شاخص غرب بوده از جمله کتک زدن زنان بسیار در غرب رایج است، اما همین جوامع غربی از کشوری که اساس آن بر مبنای تعالیم دین مبین اسلام نهاده شده است، در خصوص تضییع حقوق زنان انتقاد می کنند.

به گفته وی، اساساً دین مبین اسلام، عدالت را در مساوات نمی بیند، بلکه به تفاوت های بین مرد و زن قائل است و این به هیچ وجه به معنای نقصان در وجود زنان نیست، بلکه برعکس، زنان دارای ویژگی ها و توانمندی هایی هستند که آنان را از مردان متمایز می سازد و به همین دلیل نیز نمی توان این دو را با هم یکسان دید.

لاریجانی ادامه داد: در ایران نیز رشد، آگاهی، بالندگی و تحرک اجتماعی از خصیصه زنان ایرانی است که نمونه آن را در سایر کشورهای منطقه نمی توانید مشاهده کنید.

به اعتقاد وی، بدیهی است که تفکیک جنسیتی تنها مختص زنان نبوده و حتی در بسیاری موارد نیز محدودیت هایی شامل مردان می شود. ازجمله برای مطالعه در برخی رشته های پزشکی مربوط به زنان، توصیه نمی شود که آقایان تحصیل کنند.

به گزارش ایرنا، لاریجانی، برنامه ریزی برای استفاده بهینه از نیروها را یک تعریف منطقی برای تفکیک جنسیتی برشمرد.

وی در خصوص متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به برخورد خشن و سلیقه ای با برخی مشاغل ازجمله وکلا و به ویژه بانوان توضیح داد: سوء استفاده از عنوان مشاغل و جنسیت افراد در واقع سوء استفاده عاطفی است. به عنوان مثال آنان در مورد معلمی که بر اساس جرم انجام شده و احکام قوانین کشوری محکوم به اعدام شده است، سوء استفاده عاطفی می کنند در حالی که بر اساس قوانین تمام کشورها، شغل مجرمان هیچ ربطی به احکام صادره برای آنان ندارد و تفاوتی نمی کند که شخص مجرم، کارگر باشد یا یک روحانی و یا وکیل.

به گفته وی، سوء استفاده از شغل وکالت نیز برای کاری غیر از وکالت به مراتب قبح بیشتری به همراه دارد که درخصوص برخی افرادی که هم اکنون مجازات جرایم خود را متحمل می شوند؛ اینگونه بوده است.

لاریجانی در این مورد به وکیل یکی از زنانی اشاره کرد که چندی پیش به دلیل مشارکت در قتل همسر و دیگر جرایم اخلاقی اعدام شده بود، اما وکیل وی که کمترین اطلاعی از پرونده وی نداشت، بدون آگاهی از واقعیت های این پرونده و تنها بر اساس خواست غربی ها در آن کشورها به ایراد سخنرانی و بیان ادعاهای بی اساس و واهی و وارونه نمایی واقعیات پرداخته و هم اکنون نیز متواری است.

وی در خصوص فعالیت صوفیان در کشور نیز گفت: مکتب تشیع همواره جایگاه ویژه ای برای عرفان واقعی قائل بوده؛ ضمن آنکه اساساً جمهوری اسلامی ایران هیچ خانقاهی را نبسته مگر آنکه در آن مکان فعالیت های مغایر با امنیت و منافع ملی کشور صورت گرفته باشد که این امر با ماهیت و طرز نگرش صوفیان کاملاً دو مقوله مجزاست.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در بخش دیگری از این گفت وگوی تلویزیونی، با اشاره به اینکه یکی از موارد مذکور در گزارش نماینده دبیرکل سازمان ملل، دفاع از خیانت های دشمنان ازجمله فتنه سال 88 بوده است، اظهار داشت: اینها از کسانی دفاع می کنند که برای آنها ایجاد آشوب های خیابانی و آتش زدن، کشتن ده ها نفر و تماس با سرویس های جاسوسی و برقراری ارتباط با غربی ها و دیگران خیلی راحت است.

به گفته وی، درواقع همواره این انتقاد از سوی افراد منصف به قوه قضاییه وارد بود که چرا در صدور احکام این افراد اینقدر تأخیر و مسامحه صورت گرفت. اگر اتفاقات 88 در آمریکا می افتاد، همه متهمان آن سر از زندان گوانتانامو در می آوردند.

لاریجانی با تأیید عملکرد قوه قضاییه و اینکه این قوه صرفاً بر اساس قانون با متهمان اتفاقات 88 برخورد کرده است، خاطرنشان ساخت: ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تمام مساعی خود را همواره بکار می گیرد تا حقوق همه متهمان و محکومان و حتی محکومان به اعدام با اساس موازین اسلامی تطابق داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اينو قبول ندارم از معترضان 99درصد چند نفر رفتن ك...؟اول فكر كن ...
..دارند به صورت کاملا طبیعی زندگی می کنند؟
Iran, Islamic Republic of
چرا متن قطعنامه ای که در مورد حقوق بشر ایران به تصویب مجمع عمومی رسیده است منتشر نمیشود تا مردم و نخبگان بدانند که در چه مواردی ما را محکوم کرده اند آیا این موارد حق بوده یا ناحق بوده است؟ ...
..يادت رفته هنوز رأي نهائي هيچ دادگاهي صادر نشده بود ...
Iran, Islamic Republic of
اخوی مثل اینکه یادت رفته گوانتانامو رو اوباما تعطیل کرده ...
نظرات مخالف را بزن به اقای لاریجانی بگو قیامت هست ما واقعا به ان اعتقاد داریم دیدار به قیامت در پیشگاه خدا.
Iran, Islamic Republic of
زندان اوین و کهریزک شما هیچ چیزی کمتر از گوانتانامو ندارد بلکه در مواردی از آنها پیشی هم گرفته است .
قضیه زمینها چطور شد؟
"زندان اوین و کهریزک شما هیچ چیزی کمتر از گوانتانامو ندارد بلکه در مواردی از آنها پیشی هم گرفته است ."


خطاهایی که ممکنه در زندان های ما رخ بده حتی در حق یک نفر هم باشه برای نظام اسلامی زیاده اما مقایسه اونها با جنایات آمریکا که اساسا زندان رو برای جنایت استفاده می کنه اگر از روی جهل نباشه از روی خیانتو نفاقه. متاسفک که هموطنی چون شما در بین ماها هست و خود زنی می کنه. شما جنایات وحشیانه امریکا رو در زندان هاش ببین اون وقت به غلط بودن حرفت پی می بری اگر منصف باشی
وقتی که خوب جنایت کردن و پدر زندانیا رو در آوردن اون وقت با زور تعطیل کرد که البته با شناختی که از امریکایی ها دارم چند وقت دیگه می شنویم تعطیلیش دروغ بوده
ما هم به قیامت ایمان داریم. امیدواریم اونهایی که ناجوانمردانه به خاطر خطای چند تا مامور بی ملاحظه کل نظامو با جانی قرنی یعنی امریکا یکی می کنن اون دنیا حرفی برای گفتن داشته باشن و الا به خاطر این ظلم بزرگشون ور دل اوباما جونشون جا دارن