سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

کسب 3+1 سهمیه قطعی شده است

چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۴۷
کد مطلب: 257362
AFC در کل فقط 3 ایراد از ما گرفت که ایرادات جزیی بوده و با رفع آنها در شهریور سال 1390 متن قانون ایران را به تصویب نهایی رساند کاری که چین و کره جنوبی با 1 سال تأخیر انجام دادند
به گزارش جهان به نقل از گل،  این روز ها نام اتحادیه  فوتبال بیش از گذشته درمحافل فوتبالی مطرح می شود و بنظر می رسد که اتحادیه می کوشد که نقشی محوری در فوتبال ایران بازی کند. با توجه به کم شدن سهمیه فوتبال ایران در سال گذشته و اجباری شدن اخذ مجوز حرفه ای توسط AFC  در سال 2013 برای شرکت در لیگ قهرمانی آسیا  فدراسیون فوتبال در چهارم اردیبهشت ماه  1391با امضای تفاهمنامه ای،  امر حرفه ای سازی باشگاهها و به تبع آن کمک به افزایش سهمیهء ایران را به اتحادیه فوتبال واگذار نمود که بنظر می رسد با توجه به اخبار واصله از مالزی ، اتحادیه فوتبال توانسته است تأثیر گذاری خود را در این امور آشکار سازد.
 
در تماس با اتحادیه فوتبال ، مهدی محمودی به عنوان مسئول حرفه ای سازی معرفی می شود که در زیر با وی به گفتگو نشستیم:
 
روند حرفه ای سازی در ایران از چه سالی شروع شد:
 
موضوع حرفه ای سازی در سال 1998 در اروپا مطرح شد که یوفا دو موضوع را در دستور کار خود قرار داد1- اخذ مجوزبرای حضور در مسابقات اروپایی 2- کنترل مالی باشگاهها که درنهایت یوفا به این نتیجه رسید تا باشگاهها ملزم به ارائه گزارشات دقیق مالی نباشند نمی توان اینگونه مقررات را اجباری نمود و اجرای آن   تا سال 2012 به تعویق افتاد ( بازی منصفانه مالی). در سال 1999، هشت کشور اروپایی اجرای مقررات اخذ مجوز را بصورت آزمایشی و بمدت 5 سال آغاز نموده و در سال 2004 این مقررات برای تمام کشورهای اروپایی الزامی شد و در سال 2006 فیفا اجرای آن را از تمامی کنفدراسیون ها خواستار شد. در سال 2010 AFC با تآخیری بسیار مفررات اخذ مجوز را تصویب نمود و کلیه کشورهای آسیایی ملزم شدند که تا اردیبهشت 1390 متن  نهایی مقررات را جهت تصویب به AFC تسلیم نمایند.
 
آیا ایران توانست به موقع این کار را انجام دهد؟
 

بله ،باید بگویم که این موضوع از جمله موارد نادری بود که ما توانستیم به الزامات بین المللی به موقع جواب دهیم.  با توجه به عضویت اینجانب در کانون وکلای بین المللی لندن و سوابق کاری من، موضوع تدوین قانون اخذ مجوز در آبان ماه 1389 از سوی سازمان لیگ برتر به من  واگذار شد و با 6 ماه کار فشرده مجموعه ای در حدود 400 صفحه  قانون ،آئین نامه اجرایی، فرم و چک لیست  به دو زبان انگلیسی و فارسی تهیه شد که با مقایسه با کار انجام شده در خصوص تدوین اساسنامه فدراسیون می توان ادعا نمود که کار صورت پذیرفته بی سابقه بوده است.
 
آیا AFC  قانون پیشنهادی ایران را تصویب کرد؟
 

AFC در کل فقط 3 ایراد از ما گرفت که ایرادات جزیی بوده و با رفع آنها در شهریویر سال 1390 متن قانون ایران  را به تصویب نهایی  رساند کاری که چین و کره جنوبی با 1 سال تأخیر انجام دادند و کویت وعراق تاکنون نتوانسته اند انجام دهند.

روند اجرا در ایران چگونه بوده ؟
 
اولا در هیچ کشوری اشاره به حرفه ای بودن نشده بود بلکه ما دراینجا تصمیم گرفتیم که با افزودن آن، نشان دهیم که این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است و در مرحله بعد با آنکه تنها تیم های شرکت کننده در لیگ آسیا می بایسب این مجوز را کسب نمایند اما برای پیشرفت فوتبال ایران تصمیم گرفته شد که تمام تیم ها ملزم به اخذ آن شوند و در سال آینده تیم های لیگ آزادگان نیز باید آن را دریافت نمایند. اید مقررات دارای 5 بخش ورزشی، زیر ساخت ها، اداری، مالی و حقوقی  می باشد  که ما بجز در بخش زیر ساخت ها پیشرفت قابل توجهی داشته  که مورد توجه AFC  قرار گرفت و مدارک و اسناد ارائه شده برای کسب سهمیه و اخذ مجوز برای اولین بار کامل بوده و با جریمه ای روبرو نشدیم در حالی که امسال استرالیا با جریمه ای 180 امتیازی مواجه شد و لیگ آنها ممکن است آماتوری شده و کلیه سهمیه های  خود را در آسیا از دست دهند.

جایگاه فعلی ما در آسیا؟
 
ما سال گذشته در آسیا هشتم شده وامسال با تلاشی خوب توانستیم که از چین ، امارات و ازبکستان پیشی گرفته و فاصله خود با قطر را نیز بسیار کم نمائیم هر چند فاصله زیادی با ژاپن داریم. اگر مشکل اسکوربورد استادیوم های غدیر اهواز و تختی تهران حل شده بود شاید هم امتیاز با قطر شده بودیم. با توجه به رتبه سوم ما در غرب آسیا، 3 سهمیه ما قطعی بوده  1 سهمیه هم در مرحله  دوم حذفی خواهیم داشت که این هم امتیازی مضاعف برای ما می باشد اما کسب 4 سهمیه با توجه به درخواست سهمیه از سوی هند و اردن کمی دور از ذهن می باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *