جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

پیوند کلیه در هند با الگوبرداری از ایران

چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۳۹
کد مطلب: 257340
پیوند مبادله کلیه درایالت ˈ آندرا پرادش ˈ هند برای اولین بار به منظور نجات یک بیمار کلیوی، با الگوبرداری ازقوانین اهدای کلیه درایران انجام شد.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، در هندوستان از سال های گذشته با توجه به مسائل دینی و اعتقادات مردم اجازه پیوند کلیه از فردی سالم داده نمی شود و در این بین افرادی که دچار مرگ مغزی می شدند هرگز از اندام های آنان به منظور نجات زندگی افراد بیمار استفاده نمی شد.
 
روزنامه ˈهندو ˈ روز چهارشنبه درگزارشی دراین خصوص به نقل از مدیر بخش نفرولوژی بیمارستان آندرا پرادش نوشت : شمار مبتلایان به بیماری های کلیوی درهند بسیار زیاد بوده و ما به دنبال الگوی مناسب و اخلاقی به منظور کاهش تعداد بیماران کلیوی هستیم و در این بین الگوی اهداء کلیه در ایران را بسیار مناسب ارزیابی کردیم.
 
دکتر ˈراج شکر چوکراوردی ˈافزود:این در حالی است که مدل پیوند کلیه در ایران از اوایل دهه 70 با فتوای مراجع دینی و تصویب قانون پیوند ،از فرد زنده غیر فامیل که با ایثار گری برای نجات جان فرد دیگری داوطلب می شود، اجرا شد که بر اساس پروتکل های دقیق علمی و نظارت دقیق برای جلوگیری از سوء استفاده از این قانون از سوی وزارت بهداشت اعمال می گردد.
 
او در ادامه افزود: در حال حاضر پیوند کلیه در تمامی مراکز مجاز ایران بر اساس پروتکل های دقیق علمی و ضوابط قانونی انجام می شود و نه تنها پیوند عضو فرد ایرانی به خارجی ممنوع است، بلکه اجازه دلال بازی و سوء استفاده هم مطابق پروتکل ها به هیچ مرکزی داده نمی شود.
 
وی گفت : در واقع الگوی ایران توانسته یک نوع روش برای غلبه بر کمبود اندام کمک ایجاد نماید که بسیار انسانی و قانونی است و ما امیدواریم این مدل ایرانی پیوند کلیه به طور شرافتمندانه در کشور ما نیز اجرا شود و تا حد زیادی بتواند مشکل بیماران کلیوی را در کشور ما حل نماید.
 
دکتر راج شکر چوکراوردی افزود:ایران تنها کشوری است که در پیوند کلیه با مشکل مواجه نیست در حالی که در کشورهای دیگر مثل ترکیه 20حدود هزار نفر در انتظار دریافت کلیه هستند و موفقیت ایران از نظر پیوند کلیه در جهان به دلیل روش ایرانی با بهره گیری از روش پیوند از خویشاوند، غیر خویشاوند و جسد صورت می گیرد.
 
در حال حاضر، بیش از 90 درصد از پیوندهای کلیه در کشور ایران از غیر خویشاوند انجام می شود و ایران با انجام بیش از 20 هزار پیوند کلیه در 20 سال گذشته در رتبه اول خاورمیانه و رتبه چهارم جهان قرار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *