چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

پشت پرده طرح فدرالیسم در مركز پژوهش‌ها

چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب: 256108
يك حقوقدان با بيان اينكه فدرالیسم اقتصادی زمینه تجزیه نرم کشور را ایجاد می‌کند، گفت: برای ايجاد نظام جمهوری اسلامی حداقل از سال ۱۳۴۲ زحمت کشیده شده و اکنون این نظام دارای قانون اساسی منسجم است، اين قانون اساسی امکانی را برای ایجاد نظام فدرالیسم درنظر نگرفته است.
به گزارش جهان، محمد رسولی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درباره برخي زمزمه‌‌هاي بررسي طرح فدرالیسم اقتصادي در برخي مراكز پژوهشي اظهار داشت: مبناي فدرالیسم به اقوام ستیزه‌جو و فاقد سرزمین بر‌می‌گردد.

این حقوقدان و پژوهشگر با بيان اينكه فدرال برای ارتباط ملت‌های غیرهمگون و از هم‌گسیخته شکل گرفته است و این ملت‌ها معمولا با قتل و خونریزی گرد هم آمده‌اند، تصریح کرد: پس از اینکه این اقوام در سرزمین‌های مجاور به هم ساکن شدند، برای جلوگیری از جنگ‌های بیهوده نظام فدرالی را تشکیل دادند و بر این اساس با تشکیل فدرال مرکزی و فدارل‌های کوچک تابعه امتیازاتی به فدرال مرکزی واگذار شد.

وی با تاكيد بر اينكه سیستم فدرال در پي ايجاد اتحاد نسبي در ميان ملت‌هاي ناهمگون ايجاد شده است، افزود: تاريخچه تشكيل نظام فدرالي به دزدان و قاتلان اروپایی مربوط مي‌شود كه در آمریکا ساکن شدند و پس از اينكه بومی‌های آنجا را به قتل رسانند، فدرال را تشکیل دادند.

رسولي گفت: هنگاميكه هر یک از این ملت‌ها از جنگیدن با قوم‌های همجوار خسته شدند به این نتیجه رسیدند که برای حفظ استقلال و اتمام درگيري‌ها با يكديگر متحد شوند و براي ايجاد ثبات، بخشی از اختیارات خود را به یک مرجع دیگر به نام فدرال مرکزی واگذار کردند.

اين حقوقدان و پژوهشگر بيان كرد: در نظام فدرالی دولت مقتدر مرکزی با اختیارات تام وجود ندارد که بتواند برخی از اختیارات را به فدرال‌های زیرمجموعه واگذار کند بلکه فدرال‌های زیرمجموعه بخشی از اختیارات خود را به فدرال مر‌کزی سپرده‌اند.

وي با بيان اينكه آمریکا یکی از نمونه‌های نظام فدرالی است، تاكيد كرد: ضعف بزرگ آمریکا نظام فدرالی است و این احتمال به لحاظ علمی وجود دارد که روزی آمریکا دچار فروپاشی ناشی از تجزیه شود همچنانكه اکنون بسیاری از سرزمین‌های آن تمایل به جدایی دارند.
رسولي ادامه داد: دلسوزان آمریکا که برنامه‌هاي اين كشور را طراحي مي‌كنند، آرزومندند که با وجود قدرت‌های اقتصادی و نظامي، پیشینه‌ای از این کشور و قومش وجود می‌داشت تا نژادهای گوناگون را به هم متصل مي‌كرد.

اين حقوقدان و پژوهشگر اظهار داشت: فدرالیسم به مانند ظرف شکسته‌ای است که با چسب به هم اتصال یافته‌اند و هر زماني امكان دارد این ظرف بار دیگر شکسته شود.

وي با اشاره به ساير نظام‌هاي فدرالي بيان كرد: اکنون کشور پاکستان با نظام فدرالی اداره می‌شود چرا که بخشی از سرزمین آن از بلوچستان ایران و بخش دیگر آن از هندوستان است و آنگونه كه از اخبار اين كشور پيداست، همواره در این کشور تعارض داخلی وجود دارد همچنين هندوستان نيز به دليل وجود نظام فدرالي با این مشکل مواجه است.

رسولي درباره دلايل ناممكن بودن نظام فدرالي در كشور ما اذعان داشت: تفکر فدرالی در ايران به مثابه آن است که کسی بخواهد اتحاد این ملت را در یک قالب فراگیر از بين ببرد تا به نظام فدرالی دست یابد.

اين حقوقدان و پژوهشگر با تاكيد بر اينكه استکبار جهانی برای دستيابي به خاورمیانه مورد‌نظر خود در پي ایجاد نظام فدرالی در کشورهای خاورمیانه است، تصريح كرد: آمریکا ۵۵ میلیون دلار برای مقابله با ایران در سال ۲۰۱۰ در نظر گرفته است و اين كشور با این بودجه تمام توان خود را برای تجزیه ایران به خدمت گرفته است.

وي ادامه داد: ملت ایران با تاريخ ۷ هزار ساله مدون، همواره یکپارچه و متحد بوده است؛ چنين ملتي با اين پیشنه تاریخی چندین هزار ساله نیازی به نظام فدرالی ندارد.

رسولي با بيان اينكه یکی از کارکردهای فدرالیسم در دنیای امروز ايجاد زمينه تجزیه در كشورهاي يكپارچه است، گفت: فدارل اقتصادی، فدرال سیاسی را به دنبال دارد و در نهایت به تجزیه کشور می‌انجامد، استکبار برای دستیابی به نقشه شوم خود ابتدا به دنبال ايجاد فدرالیسم اقتصادی در كشور است.

اين حقوقدان و پژوهشگر با بيان اينكه در نظام فدرالی هر یک از فدرال‌ها به دنبال کسب امتیازهای بیشتر هستند و از این طریق درگیری بین آنها رخ می‌دهد، اضافه كرد: در سال ۱۳۵۰ این توطئه در برنامه توسعه گنجانده شده بود ولی دلسوزان آن روزها باعث شدند این طرح اجرایی نشود.

رسولي ايجاد هر‌گونه نظام فدرالی را خیانت به کشور دانست و اظهار داشت: فدرالیسم اقتصادی زمینه تجزیه نرم کشور را ایجاد می‌کند.

وي افزود: اکنون در کشور ما همه درآمدها در یکجا متمرکز و از یک بودجه برای تمام کشور هزینه می‌شود ولی در نظام فدرالی، اقتصاد کشور از هم مي‌پاشد و زمینه تجزیه کشور را به وجود می‌آورد.

اين حقوقدان و پژوهشگر گفت: یکی دیگر از مضرات نظام فدرالی، در پی استقلال اقتصادی، باعث انعقاد قراردادهای تجزیه‌طلبانه در کشور می‌شود.

رسولي ادامه داد: فدرال برای ملت‌ها و دولت‌هایی کاربرد دارد که کشورهای دارای تفکر و زبان‌های مشترک را با يكديگر پيوند دهد، بر این اساس ایران می‌تواند با کشورهای آسیایی همجوار که با آنها هم‌تبار و هم‌آيين است، برای ایجاد اتحاد بیشتر نظام فدرالی تشکیل دهند.

اين حقوقدان و پژوهشگر در خاتمه با تاكيد بر ابعاد حقوقی ايجاد نظام فدرالي اظهار داشت: برای ايجاد نظام جمهوری اسلامی حداقل از سال ۱۳۴۲ زحمت کشیده شده و اکنون این نظام دارای قانون اساسی منسجم است، اين قانون اساسی امکانی را برای ایجاد نظام فدرالیسم درنظر نگرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *