سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

هشدارنسبت به حذف سفر ازسبدخانوارایرانی

سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب: 255899
رییس هیأت مدیره‌ی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران نسبت به حذف سفر داخلی و خارجی از سبد خانواده‌های ایرانی هشدار داد.
به گزارش جهان، رضا اباذری در گفت‌وگو با ایسنا، درپی افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی و خارجی در چند روز گذشته و تأثیر آن بر سفر ایرانی‌ها،‌ تحلیلی از شرایط موجود ارائه و اظهار کرد: نرخ ارز‌، حذف یا کاهش ارز مسافرتی،‌ افزایش نرخ بلیت توسط خطوط هواپیمایی و فصل خلوتی سفر، از جمله عواملی است که حجم سفرهای داخلی و خارجی ایرانی‌ها را تحت شعاع قرار داده است.

او با بیان این‌که اکنون نمی‌توان رقم مشخصی را از میزان کاهش حجم سفرها ارائه کرد‌، گفت: کاهش تقاضا در کوتاه‌مدت مطرح نیست، باید این موضوع را در میان‌مدت، بررسی و در درازمدت برای آن برنامه‌ریزی کرد. بنابراین اکنون نمی‌توان رقمی را مشخص کرد‌؛ ولی متءسفانه در این فصل با کاهش سفرهای داخلی و خارجی مواجهیم که اتفاقا رقم آن هم بالاست.

اباذری با بیان این‌که نرخ برنامه‌ی دفاتر مجری تور به شاخص‌های متفاوتی مانند هزینه‌ی اقامت‌، روادید،‌ حمل و نقل هوایی‌، ریلی و جاده‌یی بستگی دارد، ادامه داد:‌ قطعا با افزایش نرخ بلیت هواپیما‌، هزینه‌ی سفر هم افزایش می‌یابد. نرخ ارز تبدیلی خطوط هواپیمایی (REO) در طول سال‌های اخیر افزایش جدی نداشته است؛ ولی حالا بیش از صد درصد افزایش یافته و این جریان قطعا شوکی را به بازار وارد می‌کند.

این مدیر دفتر خدمات مسافرتی همچنین بیان کرد: پیش از این درباره‌ی افزایش قیمت پروازهای خارجی پیش‌بینی و هشدارهای لازم داده شده بود؛ ولی در این آشفته‌بازار نرخ ارز و افزایش بلیت پروازهای داخلی، توجه جدی به این هشدارها نشان داده نشد.

او گفت:‌ شرکت‌های هواپیمایی خارجی بدون در نظر گرفتن مشکلات موجود و شرایط تحریم، به افزایش نرخ خدمات خود از ۱۰ تا ۳۰۰ درصد اقدام کرده‌اند و این کار را براساس سیاست‌گذاری ایرلاین خود و در سکوت کامل سازمان متولی صنعت هوانوردی انجام داده‌اند.

اباذری اظهار کرد: بارها تقاضای دیدار با ریاست سازمان هواپیمایی را مطرح کرده‌ایم؛ ولی آن‌ها تا کنون پاسخی نداده‌اند. با مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و هواپیمایی کشوری نیز جلساتی داشته‌ایم و مکرر مکاتباتی را با مسئولان این دو سازمان با موضوع تعریف «بسته‌ی حمایت از دفاتر خدمات مسافرتی به‌منظور جلوگیری از رکود سفر و گردشگری» انجام می‌دهیم؛ ولی همچنان منتظر پاسخ این مقامات هستیم.

وی در عین حال گفت: به‌دنبال رکود ایجادشده در صنعت گردشگری، شرکت‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی با کاهش سود خود، برای جذب مسافر تلاش می‌کنند؛‌ اما حُسن مدیریت مسئولان و تدابیر آن‌ها می‌تواند رافع اصلی این مشکلات باشد.

اباذری در ادامه افزود: با وجود افزایش نرخ بلیت‌ها هنوز تعریف جامعی برای خدمات چارتی‌، low season و High season، خطوط هواپیمایی LCC (ارزان‌قیمت) وجود ندارد که بتواند در چارچوب قوانین بین‌المللی «یاتا» ضامن حقوق مسافر از یک طرف و مجری تورها و خطوط هواپیمایی از سوی دیگر باشد.

او با بیان این‌که متأسفانه به روند حذف سفر داخلی و خارجی از سبد خانواده‌ی ایرانی وارد شده‌ایم، توضیح داد: امروز در دنیای مترقی‌، سفر جزو ضروریات زندگی انسان‌هاست و برای شهرنشین‌ها نیز یک نیاز اصلی به‌شمار می‌آید. همچنین طبق بیانیه‌ی سازمان جهانی جهانگردی، گردشگری جزو حقوق افراد است. مضاف بر این، بسیاری از مسافران علاوه بر قصد تفریح و تمدد اعصاب به مقاصد ورزشی‌، طبیعت‌گردی، مطالعاتی‌، تحقیقاتی، آموزشی و بازرگانی یا حتا به انگیزه‌ی دیدار با اقوام، سفر می‌کنند.

رییس هیأت مدیره‌ی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران اضافه کرد: در حال حاضر بیش از سه‌هزار دفتر و شرکت خدمات مسافرتی در زمینه‌ی فروش تور و بلیت فعال‌اند و احتمال به خطر افتادن امنیت شغلی افراد شاغل به‌طور مستقیم و غیرمستقیم قریب‌الوقوع است. امیدواریم با تدبیر مسئولان شرایط معیشتی مردم بهبود یابد و از سوی دیگر با شکست تحریم‌های مغرضانه، نرخ ارز و در نتیجه، قیمت تمام‌شده‌ی کالا و خدمات خارجی پایین آید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *