پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

شهید «احمد جعبری» که بود؟

پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب: 254918
تحرکات جعبری، ماهرانه و سریع و بدون محافظ شخصی بود، او هرگز از تلفن همراه استفاده نمی‌کرد. شاه‌کلید پیروزی در جنگ ۲۲ روزه و آزادی هزار اسیر فلسطینی همیشه می‌گفت: تا زمانی که صهیونیست‌ها، فلسطین را اشغال کرده‌اند، راهی جز مرگ یا فرار ندارند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، شهید «احمد سعید خلیل الجعبری» ملّقب به أبومحمد در سال ۱۹۶۰ در محله الشجاعیه واقع در شرق شهر غزه به دنیا آمد.

وی دارای مدرک لیسانس در رشته تاریخ از دانشگاه اسلامی غزه است و در زمان شهادت معاون فرمانده کل گردان‌های عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس در غزه بود.

بسیاری از کارشناسان أحمد الجعبری را قویترین چهره نظامی در درون جنبش حماس در نوار غزه می‌دانستند. نزدیکانش وی را أبومحمد صدا می‌زدند. رژیم صهیونیستی به وی لقب «رئیس ستاد جنبش حماس» داده و وی را در صدر لیست سیاه ترور خود در کنار اشخاصی چون اسماعیل هنیه قرار داده بود.

الجعبری سومین فرمانده شورای نظامی حماس است که تاکنون از سوی اسرائیلی‌ها ترور شده است، صهیونیست‌ها پیش از وی صلاح شحادة را در سال ۲۰۰۲ ترور کردند و در ترور محمد الضیف در سال ۲۰۰۳ ناکام ماندند و وی در این حمله تروریستی مجروح شد. جعبری خود نیز بارها از سوی صهیونیست‌ها هدف قرار گرفته بود که در این ترورها فرزند وی محمد و برادرش و سه نفر از نزدیکانش به شهادت رسیده‌اند.

جعبری زندگی مبارزاتی‌اش را از جنبش فتح آغاز کرد، او چند سال بعد به علت وابستگی به این جنبش و مشارکت در عملیاتی علیه رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۲ بازداشت شد. ۱۳ سال را در زندان سپری کرد. در زندان با رهبران حماس از قبیل عبدالعزیز الرنتیسی، اسماعیل أبوشنب، نزار ریان، ابراهیم المقادمه و شیخ صلاح شحاده آشنا شد و همین مسأله موجب شد تا وی به جنبش حماس بپیوندد. وی بعد از آزادی از زندان در سال ۱۹۹۷ در دفتر سیاسی جنبش حماس در نوار غزه شروع به کار کرد و رابطه اش با محمد ضیف، سعد العرابید و عدنان الغول از بارزترین فرماندهان گردان‌های قسام محکم‌تر شد. این مسأله باعث شد تا وی به اتهام ایفای نقش حلقه وصل میان بخش نظامی و فرماندهی سیاسی جنبش حماس به دست سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان در سال ۱۹۹۸ بازداشت شود.

جعبری همزمان با آغاز انتفاضه الأقصی در سال ۲۰۰۰ و زمانی که رژیم صهیونیستی مقر سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان را بمباران کرد، آزاد شد. در خلال همین انتفاضه جعبری با شحاده و ضیف در متحول کردن گردان‌های قسام و توسعة توانایی‌های این گردان‌ها مشارکت کرد. در سال ۲۰۰۳ با ترور محمد ضیف توسط رژیم صهیونیستی و ناتوان شدن جسمی وی، جعبری به عنوان فرمانده این گردان‌ها و البته در سمت معاونت ضیف انتخاب شد و ضیف با وجود ناتوانی جسمی به صورت نمادین در سمت خود ابقا شد.

جعبری بلافاصله بعد از عهده دار شدن این مسؤولیت، تغییراتی اساسی را در ساختار گردانهای قسام ایجاد کرد و این گردانها را از یک گروه شبه نظامی به یک شبه ارتش نظامی و منظم تبدیل کرد که شامل دهها هزار رزمنده به تفکیک یگان‌های تخصصی می باشند.

تحرکات جعبری در نوارغزه به صورت ماهرانه و سریع و بدون محافظان شخصی بود، به همین علت ارتش اسرائیل چندین بار منزل سکونت وی را بمباران کرده، اما این بمباران در زمانی صورت گرفته است که آن منزل خالی از سکنه بوده است. جعبری در به کارگیری شیوه های متعدد امنیتی بسیار مهارت داشت و طبق گفته های یکی از نزدیکانش در اغلب اوقات مبتکر شیوه‌های خاص و جالبی در فعالیت‌هایش بود. وی به گفته همرزمانش هرگز از تلفن همراه استفاده نمی‌کرد و این یکی از عوامل موفقیت وی بود.

وی همواره می گفت: تا زمانی که صهیونیست‌ها سرزمین ما را اشغال کرده اند، هیچ راهی جز مرگ یا خروج از سرزمین‌های فلسطین اشغالی ندارند.

الجعبری شاه کلید موفقیت حماس در عملیات اسارت نظامی صهیونیست و مبادله وی با هزار اسیر فلسطینی بود. با شکست صهیونیست‌ها در حمله نظامی به غزه برای آزادسازی گلعاد شالیت صهیونیست‌ها بعد از دوره طولانی مذاکرات غیر مستقیم با میانجگری آلمان و مصر نهایتا به مبادله شالیت با ۱۰۲۵ اسیر فلسطینی که به گفته صهیونیست‌ها دست برخی از آنها به خون صهیونیست‌ها آلوده بود، مجبور شدند. الجعبری از همان ابتدا به عنوان مسؤول این پرونده و مذاکره کننده طرف فلسطینی در این معامله بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *