پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۱۶
اقدام عجیب دانشگاه خواجه نصیر؛

یک تصویر و چند سئوال؟!

+ جوابیه
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب: 254375
اخیراً دانشگاه صنعتی خواجه نصیر تهران در اعلامیه ای از دانشجویان مقطع دکتری این دانشگاه خواسته است تا ورود و خروج خود را از این دانشگاه با ثبت اثر انگشت اعلام کنند.
به گزارش خبرنگار جهان، همان گونه که در اعلامیه زیر مشاهده می کنید "طی تصمیم شورای معاونت پژوهشی دانشگاه (خواجه نصیر) از اول آبان 1391 ورود و خروج دانشجویان دانشگاه باید با ثبت اثر انگشت صورت پذیرد".


این اقدام دانشگاه مذکور که در نگاه اول شبه امنیتی به نظر می رسد چند سئوال را به ذهن متبادر می کند:

1. دانشجویان دوره دکتری معمولا نخبه ترین دانشجویان هر دانشگاه و الگوی سایر دانشجویان به شمار می آیند و قاعدتاً باید جایگاه ویژه ای در تصمیمات دانشگاه داشته باشند. الزام این دانشجویان به ثبت اثر انگشت این تلقی را می تواند ایجاد کند که دانشگاه اعتماد لازم را به این دانشجویان ندارد. آیا نمی شد حداقل به جای ثبت اثر انگشت، به شیوه "کارت زنی" دانشجویان را ملزم به ثبت زمان ورود و خروج کرد؟ آیا حقیقتاً اعتماد لازم به دانشجویان دکتری وجود ندارد و آنها به اجبار باید اثر انگشت خود را هنگام ورود به دانشگاه ثبت کنند؟ از طرفی اتخاذ چنین تصمیماتی آیا نمی تواند زمینه سوءاستفاده بدخواهان را فراهم کرده تا دانشگاه را "محیطی امنیتی" بخوانند؟

2. شاید هدف از این تصمیم این بوده که دانشجویان دوره دکتری زمان بیشتری را در دانشگاه بگذرانند در این صورت مسئولان دانشگاه باید پاسخ دهند که آیا واقعاً فضای لازم را برای کارهای تحقیقاتی و پژوهشی برای این دسته از دانشجویان فراهم کرده اند و آیا دانشگاه مورد نظر امکانات لازم را برای فعالیت دانشجوی دوره دکتری دارد که وی را الزام به حضور در دانشگاه می کند؟

3. تجربه نشان داده که تاکید بر کمیت بویژه در محیط های علمی نتایج مثبتی در پی نداشته است اینکه دانشجو را به روش کارمندی ملزم به ثبت اثر انگشت و حضور ساعتی در محل تحصیل کنیم آیا واقعاً موفقیت آمیز خواهد بود؟ آیا بهتر نیست به جای چنین روش هایی، مکانیسمی برای استفاده بهینه از دانشجویان تعریف کنیم؟ از سوی دیگر وقتی هزینه ای بابت گرفتن وقت دانشجوی دکتری و صرف وقت وی در دانشگاه به او پرداخت نمی شود چرا باید دانشجو را ملزم به حضور در دانشگاه کرد و مانع فعالیت های دیگر علمی و کاری وی شد؟

تردیدی نیست که هدف تصمیم گیرندگان از این اقدام رشد و تعالی دانشگاه بوده اما از مسئولان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر به عنوان یکی از دانشگاه های موفق و پیشتاز در تولید علم انتظار می رود که رفتار معقولانه تری در قبال دانشجویان گرفته یا دلایلی قانع کننده برای این تصمیم خود عنوان کنند.

پاسخ روابط عمومی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر

با سلام                        
 
در زمينه خبر درج شده آن پايگاه خبري مبني بر "اقدام عجيب دانشگاه خواجه نصير" نكات زير قابل توضيح مي باشد. خواهشمند است اين موارد را در پاسخ خبر فوق درج نماييد:
 
۱- اصل موضوع كنترل ورود و خروج دانشجويان دوره دكتري بيشتر مورد توجه دانشجوياني است كه متقاضي دريافت پ‍ژوهانه دوره دكتري باشند. چرا كه مطابق قوانين وزارت علوم، تحقيقات و فناوري چنين دانشجوياني مي بايست تا سقف ساعت مشخصي در دانشگاه حضور داشته باشند تا بتوان معيار مناسبي براي ارزيابي پرداخت پژوهانه به اين دسته از دانشجويان لحاظ نمود.
 
۲- امكانات پژوهشي دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي به گونه اي بوده است كه آمار انتشار مقالات ISI در اين دانشگاه با نسبت مقاله به استاد در حدود ۲.۵ مي باشد كه گوياي نرم مطلوب يكي از شاخص هاي پژوهشي است. از طرف ديگر، آمار پروژه هاي ملي و منحصر به فرد در اين دانشگاه نشان دهنده وضعيت مطلوب پژوهشي در اين دانشگاه مي باشد. اگر چه كه محدوديت هايي به طور عمومي متوجه همه اقشار پژوهشي در دانشگاههاي دولتي مي باشد كه دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدین طوسی نيز از اين موضوع مستثني نيست.
 
۳- مدتهاست كه نحوه كنترل ورود و خروج كاركنان و ساير سيستم هاي مشابه به گونه اي در دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي شكل گرفته است كه با سيستم هاي جديد جايگزين سيستم هاي قديمي كارت زني شده است. لذا كنترل ورود و خروج دانشجويان دوره دكتري نيز مشمول اين نوع سيستم هاي جديد بوده است.
 
۴- بهتر بود پایگاه خبری جهان نيوز پيش از درج خبر فوق اطلاعات كاملي را از معاونت پژوهشي و فناوری دانشگاه در زمينه علت تدوين چنين ضوابطي استعلام مي نمود و سپس به رسانه اي كردن و نقد و بررسي آن مي پرداخت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اینا سنگا رو بستند و سگا رو باز کردند. آخه خیلی بی انصافند. به دانشجو دکتری که حقوق نمیدند آخه این دانشجو ها اگه کار هم نکنند چه جور مخارج زندگیشون رو تامین کنند. دانشجو دکتری ها که مثل بازیکن های فوتبال که نور چشمی نیستند که کسی فکر مخارج زندگی شون باشه. چند تا محقق هستند که محکومند به اینکه حتی نتونند با کار کردن هم خرجشون رو در بیارند. اکثر دانشجو های دکتری یا ازدواج کردند یا در شرف ازدواجند خرج اینا رو کی باید بده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
خب چه اشکالي داره؟ که چي؟
شما ها هم حالتون خوش نيستا!
خبر نداريد به چه چيزهاي بي اهميتي ايراد مي گيريد؟
حتما بايد از شما اجازه مي گرفتند؟!
Iran, Islamic Republic of
بالاخره دانشجو های دکتری موظف به تحصیل تمام وقت هستند. اولش هم این موضوع رو قبول کردند. اگر نمی تونند بروند و جایشان را به سایر دانشجویان با انگیزه بدهند.
Iran, Islamic Republic of
آقا اقدام خیلی خوبیه بیخودی شلوغش نکنید. تو مملکت ما کمبود نظارت خیلی به چشم می آید. این کار باعث افزایش بازده کاری پژوهشی دانشجویان می شود. پیشنهاد می کنم برای اساتید هم در نظر گرفته شود
ای بابا
دانشگاه........ خرمشهر ساعت 9 شب با ثبت اثر انگشت حضور دانشجویان در خوابگاه رو بررسی می کنه. تازه کلی دوربین هم توی راهرو های خوابگاه های دخترانه نصب کردن و جالب اینجاست که اینهمه هزینه واسه این تشکیلات کردن اما به دانشجویان ارشد 89 خوابگاه نمیدادن و ما مجبور بودیم قبل از اومدن بچه های سال پایینی توی اتاق اونا باشیم تا بهمون وقت دفاع بدن. نمیدونستیم نگران دفاع از تزمون باشیم یا اینکه یکی بیاد توی اتاق بگه این اتاق منه برید بیرون. ما هم لپ تاپ به دست و کوله به دوش جلوی در سرپرستی التماس سرپرست که تورو خدا یه جا بما بدید اونا هم در کمال بی توجهی و تمسخر میگفتن بما گفتن به ارشدهای 89 خوابگاه ندید.
اه اه اه چه روزای درد آوری بودن خدا رو شکر تموم شدن
به نظرم بسیار کار معمولی و درستی است ؛ سابق بر این دانشجویان موظف بودند هنگام ورود به دانشگاه کارت دانشجویی خود را نشان بدهند حالا کار راحتر شده و دیگر نیازی به داشتن کارت نیست با اثر انگشت دانشجو بودن آنها احراز می شود به نظر من بسیار کار خوبی است و جهان بی خودی شلوغش کرده
چطور كارمن انگشت بزنه توهين نيست ولي دانشجوي دكترا بزنه توهينه؟؟
سلام.بنده دانشجوی پی اچ دی دانشکده داروسازی شهید بهشتی هستم. دانشکده ما از سال 87 بدین نحو با دانشجویان پی اچ دی برخورد میشه و اگر دانشجو کمتر از حد مشخصی در دانشکده باشه از حقوقش کم میشه! اما یکی نیست به حضرات بگه خب اگه دانشجو دیگه کار عملی نداشته باشه چه لزومی به اومدن دانشکده داره! اونم تو این تهران به این شلوغی و کرایه رفت و آمد! اونم برا دانشجویی که معمولا خرج زندگی متاهلی و اجاره خونه رو هم داره!
دانشجو دکتری ها که مثل بازیکن های فوتبال که نور چشمی نیستند که کسی فکر مخارج زندگی شون باشه. چند تا محقق هستند که محکومند به اینکه حتی نتونند با کار کردن هم خرجشون رو در بیارند. اکثر دانشجو های دکتری یا ازدواج کردند یا در شرف ازدواجند خرج اینا رو کی باید بده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
واقعا چقدر احترام و ارزش گذاري زياد شده ! اين كار ها را بكنيد تا سبب شويد دانشجوي دكتري به خارج بروند تا از آزادي بيشتري برخوردار باشند اگر دانشجوي دكتري كم كار است علت آن است كه استاد ها وقت كافي نمي گذارند و استاد ها هم چون حقوقشان كم است حق دارند پس بايد مشكل را ريشه اي حل نمود
Iran, Islamic Republic of
اقدام خیلی خوبی است این نظم برای حفظ ایمنی دانشگاه وخودشان خیلی خوبه .
باید دید چه اتفاقی افتاده که مسولین مربوطه تصمیم به چنین کاری نموده اند
از یک طرف حرف از ازدواج آسان و ضرورت فرزندآوری حرف میزنن از یک طرف این طوری دانشجوها رو محدود می کنن.
واقعا با اجبار دانشجوها به حضور فیزیکی تو دانشگاه بدون انجام هیچ کار مفیدی! میشه ازدواج کرد و بچه دار شد
این کار به هر حال در شان دانشجوی دکترا نیست
اگر دانشگاه برای او کاری داشته باشد که طبیعتا می داند در دانشگاه حضور دارد و اگر نداشته باشد الزام به حضور او اتلاف وقت دانشجو بدون کار مشخص است
Iran, Islamic Republic of
وقتی دانشجوی دکترا می خواد پژوهانه بگیره واز بیت المال استفاده کنه ، چرا نباید کنترلی روی ترددهاش باشه .مگه چه عیبی داره . مگه دانشجوی دکتر- اعضای هیات علمی- کارمند وکارگر درخصوص رعایت نظم و مقررات چه فرقی باهم دارند ؟
البته بنده احساس می کنم شما این مطلب رو از یکی از سایت های اونور آبی گیر آوردید .
اینکار درشان رسانه قوی ای مثل جهان نیوز نبود
باسلام
من دانشجوی دکتری یکی از رشته های مهم واتراتژیک کشور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستم. مایلم خدمتتون عرض کنم که چیزی که ازش با عنوان پژوهانه یاد میشه، مبلغ پنج میلیون تومانه که در چند قسط و در طول چهار سال با کسر مالیات در شرایطی به دانشجو پرداخت میشه! جالبه بدونید که مطابق قوانین همین دانشگاه جریمه هر ترم تمدید مدت تحصیل هم پنج میلیون تومانه! و باز جالب تر اینکه رکورد فراغت از تحصیلدر دانشکده ما نه ترمه! پس تقریبا همه دانشجویان در بهترین حالت پنج میلیون تومان به دانشگاهمون بدهکارن. و الان دانشجویی رو داریم که ..، چون ژورنالهای خارجی مقالشو چاپ نکردن الان چهار ترمه داره پولزور به دانشگاه میده که اخراج نشه در صورتی که دوساله کارش آمه دفاعه! درباره امکانات هم باید خدمتتون عرض کنم که سه میز و چند صندلی شکسته در یک اتاق برای نود دانشجو درنظر گزفتن و کلید اون اتاق رو هم به دانشجویان جدید نمیدن! دریغ از یک کمد! من واقعا مایلم از اوضاع ما گزارش تهیه بشه تا صحت گفتار آقایون مبنی بر وجود امکانات و فراهم کردن شرایط پژوهش سنجیده بشه! من هشت ساله دانشجوی این دانشگاهم و جز فشار روز افزون به دانشجو به سبب قوانین آزار دهندهو نبود امکانات و کیفیت پایین دانشجویی چیزی رو تو این مدت قابل ذکر نمیدونم ... امیدوارم شما همکاری کنید و بدونید حرف اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان رو منتقل خواهید کرد