کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جانشین پترائوس کیست؟+عکس

22 آبان 1391 ساعت 2:21

پس از استعفای رئیس سازمان سیا اکنون سئوال این است که چه کسی جانشین او خواهد شد.


به گزارش جهان به نقل از فارس، رابطه نامشروع «در ظاهر» و اختلافات داخلی «به واقع»، موجب بسته شدن پرونده فعالیت «دیوید پترائوس» در سازمان سیا شد. به دنبال استعفای او، اکنون آنچه مطرح است این است که چه کسی سکان ریاست مهمترین نهاد امنیتی آمریکا را در دست خواهد گرفت.

هر چند پس از کناره‌گیری پترائوس،‌ باراک اوباما، «مایکل مورل»، معاون او را به عنوان «سرپرست موقت» این سازمان برگزید اما محافل و رسانه‌های آمریکایی او را گزینه مورد نظر رئیس جمهور آمریکا برای ریاست بر سیا عنوان کرده‌اند که شانس زیادی برای تصدی این پست دارد.

البته این نخستین بار نیست که سرپرستی سیا به مورل واگذار شده است. او پیشتر نیز پس از انتصاب «لئون پانتا»، رئیس سابق سیا به عنوان وزیر دفاع آمریکا، سرپرست سیا شده بود. در آن دوران، مایکل مورل از اول جولای 2011 تا تا 6 سپتامبر همان سال سرپرستی این نهاد امنیتی را برعهده گرفت.

مورل که سابقه 32 سال فعالیت در سازمان سیا را در کارنامه کاری خود دارد، در ابتدا رئیس بخش آسیا، اقیانوسیه و آمریکای لاتین بوده، به همین خاطر بخش اعظم فعالیت او در این نهاد به پروژه‌های آسیایی اختصاص یافته است. او همچنین در دوره‌ای مدیریت کارکنانی را برعهده داشته که گزارش‌های روزنامه برای جرج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا را تهیه می‌کردند. مورل در سال 2010، به عنوان معاون رئیس این سازمان جانشین «استفان کاپس» شد، اما پیش از آن، او به عنوان مدیر اطلاعاتی سیا فعالیت کرده است.

بر خلاف دیوید پترائوس که گفته می‌شود رابطه چندان خوبی با باراک اوباما نداشته، گفته می‌شود مایکل مورل روابط بسیار نزدیکی با رئیس جمهور آمریکا دارد و هر روز به عنوان «پترائوس دوم»، اوباما را در جریان اخبار روز قرار می‌دهد.

یکی از معاونان کاخ سفید درباره مورل به نشریه «پولتیکو» گفته، او بی‌نهایت در کاخ سفید، در میان جامعه اطلاعاتی و سازمان امنیت ملی مورد احترام است.

جالب اینکه او در سن 21 سالگی در حالی که قصد جدی برای یافتن شغل را نداشته، با انجام مصاحبه، در سازمان سیا پذیرفته می‌شود. این در حالی است که مورل تصمیم داشته پس از پایان دبیرستان، مشغول  تدریس شود اما در عوض وارد سازمان جاسوسی آمریکا می‌شود.

در واقع، او سال 1980 به عنوان تحلیلگر اقتصادی با حقوق 15193 دلار در ماه کار خود را در سیا آغاز کرد و سپس به مدت 14 سال به عنوان مدیر اطلاعاتی شرق آسیا فعالیت کرد. او در دوره‌ای معاون اجرایی «جرج تنت»، رئیس اسبق سیا شد و در عین حال مسئول ارائه گزارش روزانه به رئیس جمهور نیز بود. علاوه بر این،‌ مایکل مورل در دوره‌ای مشاور جرج بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا نیز بوده است.

روزنامه وال استریت ژورنال درباره او نوشته: «مورل همواره در مرکز هر گونه مبارزه علیه القاعده قرار دارد و در عین حال، حامی بی‌پروای حمله به مخفیگاه اسامه بن‌ لادن در پاکستان بوده است».

هر چند او به خاطر عملکرد حرفه‌ای خود همیشه مورد تقدیر بوده، اما همواره در پشت روسای خود قرار گرفته است. در واقع، تنها انتقادی که تاکنون به او وارد شده این بوده که او فردی بسیار درون‌گراست. از مورل به عنوان فردی فروتن نیز یاد می‌‌کنند.

با وجود اینکه رسانه‌های مختلف از شانس بالای او برای تصدی ریاست سیا سخن به میان آورده‌اند، اما پایگاه خبری نیوزمکس، از «جین هرامن»،‌ مدیر مرکز بین‌المللی وودرو ویلسون، «جان برنان»، مشاور ضدتروریسم اوباما، «تام دانیلون»، مشاور امنیت ملی اوباما و «ریچارد لوگار»، سناتور جمهوریخواه که از دوستان قدیمی رئیس جمهور آمریکاست، به عنوان سایر گزینه‌های احتمالی نام برده است.


کد مطلب: 254272

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/254272/جانشین-پترائوس-کیست-عکس

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com