جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

جایگزین داروهای شیمیایی سرماخوردگی

به گزارش جهان،
شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۳۷
کد مطلب: 252799
کارشناس اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: آویشن گیاهی شناخته شده از تیره نعناع است که می‌تواند جایگزین داروهای شیمیایی شود.
به گزارش جهان،دکتر عاطفه امیری در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خراسان افزود: فرآورده‌های دارویی مختلفی از این گیاه در حال حاضر به‌ صورت قرص، شربت و قطره در بازار دارویی ایران وجود دارد که به‌ عنوان داروی ضد سرفه و خلط ‌آور برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود.
 
وی بیان داشت: قسمت‌های دارویی این گیاه شامل سرشاخه‌ها و برگ‌ها است که به‌علت اثرات ضد عفونی کننده و ضد سرفه در فصل سرما مصرف این گیاه زیاد می‌شود و در طب سنتی نیز مصرف دارویی دارد.
 
کارشناس اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور عنوان کرد: همچنین اثرات مفید آن در افزایش قدرت هضم دستگاه گوارش و نیز اثرات ضد نفخ در کنار رایحه معطر آن سبب شده که در تمامی فصول سال پودر برگ و سرشاخه‌های گلدار آن در تغذیه مورد استفاده قرار گیرد.
 
امیری ادامه داد: تیمول و کارواکرول موجود در این گیاه به‌طور مستقیم مخاط را تحریک کرده و سبب افزایش ترشح مخاط و حرکات مژک‌های تنفسی می‌شود.
 
وی با اشاره به دیگر اثرات آن خاطرنشان کرد: دیگر ترکیبات کارواکرول، اوژنول، سینام آلدهید و تیمول موجود در آن نیز اثرات ضد عفونی کننده‌ای در دستگاه تنفسی فوقانی اعمال می‌کنند.
 
وی یادآور شد: پودر برگ آویشن برای تهیه دم کرده مورد استفاده قرار می‌گیرد که در بیماران مبتلا به برونشیت و التهاب دستگاه تنفسی فوقانی تاثیر به‌سزایی دارد.
 
کارشناس اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور اضافه کرد: با تمام این خواص به‌ دلیل اثرات احتمالی در سقط جنین، برای مادران باردار توصیه نمی‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *