جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تحویل خانه های زلزله زدگان تا پایان آبانماه

جمعه ۵ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب: 251589
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه تا پایان این ماه اغلب خانه های روستایی در مناطق زلزله زده تحویل داده می‌شود، گفت: تمام منابع بانکی برای 18 هزار و 500 واحد تامین شده و دو میلیون وام بلاعوض نیز برای پرداخت تامین شده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، علیرضا تابش درنشستی خبری در خصوص عملکرد بنیاد مسکن در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی، اظهار داشت: در این زلزله به 300 روستا آسیب وارد شد که در 50 روستا آسیب‌های کلی و تخریب بالای 60 درصد اتفاق افتاد.
 
وی افزود: در مجموع 18 هزار و 500 واحد مسکونی در زلزله اخیر آسیب دید که از این بین حدود 9 هزار و 545 واحد تخریب بالای 60 درصد داشتند و بازسازی آنها در دستور کار قرار گرفت.
 
رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان این که برخی از خانوارهای ساکن در واحدهایی که تخریب بالای 60 درصد دیده بودند، فصلی هستند و تنها در بهار و تابستان در روستا ساکن می‌شوند، گفت: جمعیت روستائیانی که سکونت دائم در مناطق زلزله زده دارند کمتر از تعداد 9 هزار و 545 خانوار است، اما این خانه‌ها را نیز در کنار دیگر واحدهای بالای 60 درصد آسیب در حال بازسازی هستیم.
 
وی تصریح کرد: تمام 9 هزار و 545 واحد آواربرداری شده و صد در صد پی کنی‌ها در 14 هزار و 800 واحد انجام گرفته است همچنین  بتن ریزی و پی سازی یک هزار واحد نیز انجام شده است.
 
تابش با بیان اینکه اسکلت پیچ و مهره‌ای در استان‌های دیگر کشور ساخته و به آذربایجان شرقی آورده می‌شود، بیان کرد: با این اسکلت‌ها در صورت صلاحدید ساکنان، خانه را در آینده می توان بزرگتر کرد و به مساحت خانه افزود به همین منظور تا امروز 7900 اسکلت پیچ و مهره‌ای به منطقه آورده شده است و در حال نصب است.
 
رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین با بیان این که تاکنون 3750 واحد سقف زده شده است، گفت: در دو هفته اخیر، هر هفته یک هزار واحد سقف زده شده است و پیش‌بینی می شود که در صورت مساعد بودن آب و هوا، تا قبل از رسیدن زمستان 9 هزار و 454 واحد دائمی در مناطق زلزله زده به اتمام برسد.

وی در مورد تامین مصالح مورد نیاز برای بازسازی واحدهای مسکونی با تاکید بر دشوار بودن تامین مصالح در شرایط اقتصادی کنونی، گفت: برای همه 18 هزار و 500 واحد مسکونی مصالح تهیه شده است به طوری که بیش از 70 هزار تن فولاد، 50 هزار تن سیمان، 27 هزار سرویس آجر، 630 هزار تن شن و ماسه وارد منطقه شد و روزانه هزار ماشین در منطقه مشغول به کار است.

تابش در پاسخ به پرسش مهر در مورد نحوه تخصیص اعتبار وام به صاحبان واحدهای آسیب دیده گفت: تمامی وام‌ها در اختیار بنیاد گذاشته می‌شود، هر چند اول اعلام کردیم خود صاحبان واحدها پول را بگیرند اما آنها نپذیرفتند بنابراین تمامی مصالح با استفاده از تسهیلات مردم خریداری شده و دراختیار پیمانکار قرار می گیرد.
 
رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: تمام منابع بانکی برای 18 هزار و 500 واحد تامین شده و دو میلیون وام بلاعوض نیز برای پرداخت تامین شده است، ضمن این که مشکل تخصیص اعتبار نداریم و 50 میلیارد تومان به عنوان وام‌های بلاعوض واحدهای مسکونی روستایی از دولت دریافت کرده ایم.

وی به اسکان دامی در روستاها نیز اشاره کرد و گفت: 12 هزار واحد دامی در حال ساخت داریم که بیش از 10 هزار واحد آن به محل حمل شده و 5 هزار واحد نصب شده است. این کار با اعتبار 30 میلیارد تومان دریافتی از دولت در حال انجام است که بخشی را نیز سپاه انجام می‌دهد.
 
وی به ساخت خانه های بهداشت در روستاها نیز اشاره و اعلام کرد: تا قبل از اعلام وزیر بهداشت، فکر می‌کردیم که ساخت این واحدها بر عهده ما نیست، اما پس از این که وزیر بهداشت اعلام کرد بنیاد مسکن باید خانه‌های بهداشت را بسازد در هر روستا یک واحد 60 متری را به این منظور اختصاص دادیم و به همه ستادها ساخت آن را ابلاغ ‌کرده‌ایم.
 
تابش با اشاره به عدم استقبال از طرح بهسازی بنیاد مسکن در این روستاها تا پیش از زلزله، بیان کرد: باید در این باره روستاییان توجیه شوند و بدانند که این امر به نفع آنهاست تا از خسارات بعد از زلزله‌هایی با ریشتر پایین محفوظ بمانند.
 
وی در پاسخ به پرسش دیگر مهر درباره آسیب به مناطق شهری، بیان کرد: شهرهای اهر، ورزقان و هریس تخریب شدیدی نداشته‌اند بنابراین پول در اختیار خود مردم قرار گرفت تا زیر نظر بنیاد مسکن واحدهای خود را بازسازی کنند.

رئیس بنیاد مسکن تصریح کرد: بنابراین پنج میلیون تومان وام تعمیرات و یک میلیون تومان به عنوان بلاعوض به آنها ارایه شد تا بتوانند واحدهای خود را تعمیر کنند.

تابش افزود: در آمار اولیه 24 هزار واحد مسکونی آسیب دید که از این بین بیش از 20 هزار و 900 واحد تعمیری بود و مابقی باید احداث می‌شد.
 
وی اظهار داشت: واحدهای احداثی را مرحله به مرحله به شهرداری معرفی می‌کنیم که تاکنون 1309 واحد پروانه ساخت دریافت کرده‌اند. در این راستا عوارض شهرداری، هزینه مهندس مشاور و مهندس ناظر را ما می پردازیم ، قسط اول وام را نیز به ساکنان این واحدها می‌دهیم و پس از هزینه قسط اول مابقی وام را نیز به آنها پرداخت می‌کنیم تا مطمئن شویم وام بازسازی زلزله به منظور دیگری هزینه نمی‌شود.
 
رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به همکاری وزارت نیرو در زمینه انتقال آب و برق به منطقه نیز اشاره و اظهار کرد: این خدمات آسیب جدی ندیدند، مگر آواربرداری به آنها آسیب زده باشد. وزارت نیرو نیز با جدیت کار کرده است، اما اعتبار را تاکنون از ما قرض گرفته است، ولی باید خود تامین کننده اعتبار این خدمات باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *