شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

حمایت از تولید ملی با محصول خارجی! +عکس

دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب: 250956
نمایشگاه ورزش و تجهیزات ورزشی در حالی برگزار شد که در سال حمایت از تولید ملی این نمایشگاه به محلی برای تبلیغ کالاهای خارجی تبدیل شده بود.
به گزارش جهان به نقل از «خبرگزاری دانشجو»؛ تبلیغات اندک نمایشگاه ورزش و تجهیزات ورزشی در سال حمایت از تولید ملی بسیاری از کسانی که به دنبال خرید کالاهای ایران و همچنین حمایت از تولید کنندگان هستند را به نمایشگاه می کشاند اما مطمئنا این افراد در همان ابتدای ورود به نمایشگاه با صحنه ای عجیب رو به رو می شوند و اشتیاق خود را برای ادامه بازدید از نمایشگاه از دست می دهند. 



بر خلاف انتظار این افراد در لحظه ورود به شبستان اصلی مصلی غرفه هایی آنچنانی با دکورهای چند صد میلیونی دیده می شود که همین جمعیت اندک در نمایشگاه را به سمت خود کشانده اند و با ارائه محصولات خارجی قدرت انتخاب بازدیدکنندگان نسبت به انتخاب محصولات ایرانی را از آنها می گیرد. 

کمی جلوتر و پس از عبور از ۲ غرفه ابتدایی نمایشگاه، غرفه هایی که دوچرخه های خارجی را به در و دیوار غرفه خود آویزان کرده اند توجه همه را جلب می کند و مسئول اتو کشیده شده غرفه با آب و تاب از کیفیت و امکانات این دوچرخه ها صحبت می کند تا بازدیدکنندگان متحیر از این همه ابتکار فراموش کنند که کارخانه های تولید دوچرخه در کشور خودمان بهترین ها را تولید و حتی صادر می کنند. 



تا همین جای کار هم تحمل حمایت کنندگان از تولید ملی تمام می شود و سرگردان به دنبال غرفه هایی می گردند که نام ایرانی داشته باشند و در ادامه نیز محصول داخلی را ارائه کنند تا با افتخار از آنها بازدید کرده و سر صبر کیفیت این محصولات را با بررسی کنند اما پیدا کردن چنین غرفه ای در نمایشگاهی که غرفه های طویل محصولات خارجی آن را پر کرده است کاری سخت به نظر می آید. 

اما نباید ناامید شد و پس از مدتی جستجو می توان غرفه هایی را پیدا کرد که در بدترین قسمت نمایشگاه و پشت غرفه های محصولات خارجی قرار دارند و محصولات ایرانی ارئه می دهند. 



رنگ و آب و همچنین وسعت این غرفه ها قابل مقایسه با غرفه های خارجی نیست و مسئولان این غرفه ها اعتقاد دارند که توانایی کرایه غرفه های بزرگ در بهترین محل نمایشگاه را نداشته اند و مسئولان برگزاری نمایشگاه نیز تسهیلات و امکانات ویژه ای برای تولیدکنندگان داخلی در نظر نگرفته اند. 

حتی مسئولان برخی از این غرفه ها که در کنار واردات به تولید محصولات ورزشی نیز می پردازند و البته تا حدودی توانایی بیشتری برای تهیه غرفه های بهتر داشته اند، می گویند: مسئولان برگزاری نمایشگاه ترجیح می دادند بهترین مکان های نمایشگاه را به وارد کنندگان کرایه دهند و با درخواست های ما با وجود اینکه به اندازه آنها پول می دادیم موافقت نکردند.
اندک غرفه های ایرانی که در نمایشگاه حضور دارند برای جذب نظر بازدیدکنندگان تلاش می کنند و این نمایشگاه را فرصتی برای نشان دادن کیفیت محصولات داخلی می دانند اما آیا زرق و برق غرفه های خارجی فرصت تشخیص این مسئله را برای بازدید کنندگان فراهم می کند؟ آیا بازدید کننده می تواند در این شرایط کیفیت یکسان محصولات داخلی و خارجی را به درستی تشخیص دهد؟ 

تنها مسئله ای که بازدیدکنندگان از نمایشگاه را به سمت غرفه های داخلی می کشاند تفاوت زیاد قیمت محصولات داخلی و خارجی است و این فرصت خوبی است تا مسئولان غرفه ها کیفیت محصولات خود را به بازدید کننده نشان دهند؛ این مراحلی است که تمام بازدیدکنندگان نمایشگاه طی می کنند. 

در کنار این مسائل نباید از کنار نوع محصولات ارائه شده در نمایشگاه به راحتی گذشت؛ چرا که بر خلاف انتظارها این نمایشگاه به جای ارائه کلیه محصولات ورزشی از جمله پوشاک و انواع توپ ها و راکت ها تنها محصور به تجهیزات بدنسازی و تردمیل است آن هم در ارائه محصولات خارجی! 

اجرای نمایشگاه توسط بخش خصوصی و عدم نظارت مسئولان بر نحوه برگزاری این نمایشگاه سبب شده است تا در سالی که به فرمایش مقام معظم رهبری سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» است شاهد برگزاری نمایشگاهی باشیم که بیش از ۸۰ درصد از محصولاتی که ارائه کرده است، خارجی می باشد. 

این نکته را باید به مسئولان یادآور شد که تولیدکننده ای که از دورترین نقطه کشور و از تبریز خود را به تهران رسانده است تا محصولات خود را در نمایشگاه عرصه کند، امیدوار به حمایت ها و عده های شما است. 



زمانی که در نشست های خبری قبل از نمایشگاه برگزاری آن را برای حمایت از تولید ملی اعلام می کنید و این نمایشگاه را فرصت خوبی برای معرفی محصولات داخلی به فدراسیون ها و مردم می دانید چرا در عمل در مرحله اجرا سود را بر وظیفه ترجیح می دهید. 

اگر این نمایشگاه به جای حضور بیش از ۱۰۰ غرفه داخلی و خارجی تنها با حضور ۲۰ غرفه داخلی برگزار می شد مطمئنا اثر و نتیجه بهتری برای تحقق شعار سال داشت اما حضور پررنگ محصولات خارجی فرصت تحقق این خواسته را از تولیدکنندگان داخلی گرفته است. 

البته در کنار این مسئله نباید از حضور نمادین و بدون اثر و نتیجه فدراسیون ها در این نمایشگاه نیز انتقاد کرد و یاد آور شد در زمانی که بسیاری از فدراسیون ها در کمبود بودجه رنج می برند حضوری کم رنگ و بی نتیجه در این نمایشگاه هزینه ای گزاف محسوب می شود. 

نکته قابل توجه در خصوص بخش فدراسیون ها در این نمایشگاه عدم استقبال اندک بازدیدکنندگان نمایشگاه از این غرفه هاست و لازم است وزارت ورزش برای سال های بعد و برگزاری دوازدهمین دوره این نمایشگاه به دنبال برنامه ریزی های بهتر باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *