پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
«فورث مدیا»: برای انتخابات آینده

سیاست‌مداران اسرائیلی به جان هم افتادند

شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۱:۰۲
کد مطلب: 250546
فورث مدیا نوشت: انتخابات پیش‌رو در اسراییل و درگیری‌های داخلی احزاب سبب می‌‌‌‌‌‌شود سیاستمداران تا اواسط زمستان سخنی از جنگ بر زبان نیاورند، به جان هم افتاده‌‌‌‌‌‌اند، بلوف خواهند زد و خون یکدیگر را خواهند ریخت.
به گزارش جهان به نقل از فارس پایگاه خبری «فورث مدیا» در مقاله‌ای می‌‌‌‌‌‌نویسد: تحلیل آماری رویکرد سخنان سیاستمداران اسراییلی نشان می‌‌‌‌‌‌دهد که کاربرد و استفاده از واژه «جنگ» و «ایران» به اندازه حروف اضافه است. این مسئله تا حدودی به دلیل آن است که در زبان عبری پیش از حروف اضافه از پیشوند استفاده می‌‌‌‌‌‌شود اما دلیل اصلی آن است که اسراییل به موضوع حمله به ایران وسواس پیدا کرده است.

این امر بویژه در دوره دوم نخست وزیری بنیامین نتانیاهو صادق بوده است و بهترین شاهد این مدعی سخنرانی جنگ‌‌‌‌‌‌طلبانه نتانیاهو در ماه گذشته در سازمان ملل است.



* اسراییل می‌‌‌‌‌‌تواند جنگ با ایران را آغاز کند اما نمی‌‌‌‌‌‌تواند آن را تمام کند

علی‌‌‌‌‌‌رغم تمام لفاظی‌‌‌‌‌‌ها او دستور حمله به ایران را صادر نکرد؛ چرا که در حال حاضر او اصلا نمی‌‌‌‌‌‌تواند چنین دستوری به نیروهای مسلح اسراییل بدهد. برای پیروزی در جنگ با ایران، نتانیاهو نیاز به حمایت نظامی و دیپلماتیک آمریکا دارد. نیروهای مسلح اسراییل می‌‌‌‌‌‌توانند جنگ با ایران را آغاز کنند اما نمی‌‌‌‌‌‌توانند آن را به پایان برسانند.

پرزیدنت اوباما پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا اجازه چنین حمله‌‌‌‌‌‌ای را نخواهد داد و در عین حال دولت اوباما نیز رابطه چندان خوبی با نتانیاهو ندارد.

بعلاوه نتانیاهو دارای یک دولت ائتلافی بسیار یچیده است که تصمیم‌‌‌‌‌‌گیری را برای او دشوار می‌‌‌‌‌‌کند. برای آنکه نتانیاهو بتواند دستور این حمله را صادر کند اول باید بازی را تغییر دهد.

چند روز قبل نتانیاهو بودجه دولتی را بهانه کرد و اعلام کرد که در ژانویه ۲۰۱۳ انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد او می‌‌‌‌‌‌خواهد بازی را عوض کند.

اگر نتانیاهو اشتباه فاحشی مرتکب نشود شانس زیادی دارد تا در دولت آینده موقعیت خود را مستحکم کند.

در دومین آخر هفته ماه اکتبر اولین دور مبارزات انتخاباتی شروع شد. دو نفر از سیاستمداران ارشد با توپ پر وارد این کارزار شدند اما به جای آن که آن را همانند گذشته به سوی ایران شلیک کنند به جان یکدیگر افتادند. این زد و خورد خونین میان سیاستمداران اسراییلی از هم اکنون تا میانه زمستان به درازا خواهد کشید.

یکی از وزرای ارشد نتانیاهو یعنی باراک برای تداوم زندگی سیاسی خود در حال نبرد است. در دولت آینده احتمالا ایهود باراک دیگر وزیر جنگ نخواهد بود.

حزب او که شاخه‌‌‌‌‌‌ای از حزب کارگر است و نام "استقلال" بر آن نهاده شانس زیادی ندارد تا حداقل حدنصاب لازم برای ورود به کنست را که ۲ درصد است به دست آورد.

* سیاستمداران اسراییلی به دلیل انتخابات پیش رو فعلاً سخنی از جنگ نمی‌‌‌‌‌‌زنند و به جان یکدیگر افتاده‌‌‌‌‌‌اند

باراک در حال مذاکره با اعضای کادیما بزرگ‌ترین حزب کنست است تا یک حزب جدید تشکیل دهد. حتی اگر او موفق به این کار شود باز هم احتمال این که حزبش بتواند در دولت ائتلافی آینده نتانیاهو جایی داشته باشد، ضعیف است.

نتانیاهو که می‌‌‌‌‌‌داند باراک با چه مشکلاتی دست به گریبان است موشه یاآلان معاون نخست وزیر و وزیر شرایط استراتژیک خود را روانه میدان کرد تا به باراک حمله کند.

همین شنبه گذشته یاآلان تیزترین و بلندترین خنجر خود را برداشت و آن‌را به سوی باراک پرتاب کرد. اما هنوز شرایط آبستن حوادث دیگری است و هیچ یک از طرفین نمی‌‌‌‌‌‌پذیرد که طرفدار جنگ با ایران است چرا که بدین ترتیب معلوم می‌‌‌‌‌‌شود که اسراییل از تاکتیک بلوف‌‌‌‌‌‌زنی استفاده کرده است.

*انتخابات نیاز به آرامش دارد

یاآلون طی سخنرانی در میان کوماندوهای شاببات تربوت گفت: وزیر دفاع ملاحظات سیاسی را به ملاحظات ملی ترجیح داده است. او اضافه کرد که ایهود باراک با اتخاذ موضع تهاجمی در ارتباط با برنامه هسته‌‌‌‌‌‌ای ایران سبب شده است تا دولت نه راه پس داشته باشد و نه راه پیش.

به بیان دیگر او قصد دارد باراک را جنگ‌طلبی دیوانه جلوه دهد که کشور را به خطر انداخته است.

* هیچ یک از احزاب اسراییل نمی‌‌‌‌‌‌پذیرد که طرفدار جنگ با ایران است چرا که دیگر معلوم شده است که این حرف‌ها تنها بلوف سیاسی است

یک روز پس از این اتفاق گروه ایهود باراک که هنوز مبهوت بود تنها واکنشی که نشان داد از زبان رییس حزب استقلال اوشی المالییا بود که یاآلون را متهم به سخنان احساسی کرد.

اما در واقع باید گفت که ایهود باراک، نتانیاهو، یاآلون و دیگران طی این چند ماه گذشته یک چیز می‌گفته‌اند چرا که انتقادات یاآلون به باراک در مورد رییس خودش یعنی نتانیاهو و خودش هم صادق است.

*یاآلون بلوف می‌زند

این اولین بار نیست که نتانیاهو گردن‌‌‌‌‌‌کلفت‌هایش را می‌‌‌‌‌‌فرستد تا به باراک حمله کنند.

چند ماه قبل نتانیاهو وزیر امور اقتصادی خود را مأمور کرد تا جلوی کارهای باراک را در داخل وزارت دفاع بگیرد. اما این بار نتانیاهو خواسته است از یک توپ جنگی سنگین استفاده کند.

چند ماه قبل دست موشه یاآلون رو شد و معلوم شد که درباره جنگ با ایران بلوف می‌‌‌‌‌‌زند. در دوم فوریه ۲۰۱۲ او به ایران هشدار داد که اسراییل می‌‌‌‌‌‌تواند وارد جنگ شود. پس از آن آویو کوچاوی رییس آمان (هنگ اطلاعات نیروهای مسلح ارتش) طی بیانیه‌‌‌‌‌‌ای سخنان او را تایید کرد.

* وال استریت ژورنال: پنتاگون با تسلیحات متعارف نمی‌‌‌‌‌‌تواند همه تجهیزات هسته‌‌‌‌‌‌ای ایران را نابود کند

در آن جلسه یاآلون گفته بود: غرب توان حمله به ایران را دارد اما تا زمانی که ایران متقاعد نشود که در این رابطه اجماع وجود دارد به بازی خود ادامه خواهد داد. ایرانی‌ها اعتقاد دارند هنوز این اجماع حاصل نشده‌‌‌‌‌‌است هم در ارتباط با حمله نظامی و هم در ارتباط با تحریم‌‌‌‌‌‌ها. هر گونه استحکاماتی که انسان از آن مراقبت کند توسط انسان نیز قابل نفوذ است. می‌‌‌‌‌‌توان کل تجهیزات ایران را مورد حمله قرار داد. این حرف را من بر اساس تجربیاتم به عنوان رییس ستاد مشترک ارتش می‌‌‌‌‌‌گویم.

اما این حرف تنها یک بلوف ساده بود چرا که یک هفته قیل از گفته‌‌‌‌‌‌های جنگ‌طلبانه یاآلون وال استریت ژورنا طی گزارشی سخنان مقامات دفاعی آمریکا را بازتاب داده بود که گفته بودند پنتاگون با تسلیحات متعارف نمی‌‌‌‌‌‌تواند همه امکانات هسته‌‌‌‌‌‌ای ایران را نابود کند.

همان‌طور که پیش‌تر اعلام شده بود، اسراییل بمب‌های ضد سنگر GBU-۲۸ را از آمریکا دریافت کرده است. پس اسراییل نمی‌‌‌‌‌‌تواند در حمله احتمالی به ایران بهتر از آمریکا عمل کند بویژه که محدودی‌های ارتش اسراییل بیشتر هم هست.

یاآلون لاف‌زن هم همین اشتباه را کرد. او در مبارزات انتخاباتی خود و حزب لیکود که صلح‌طلبانی بی آزار معرفی کرد که جنگ را تنها به عنوان آخرین راه‌‌‌‌‌‌حل به حساب می‌‌‌‌‌‌آورند. او این سخنان را درحالی بر زبان می‌راند و طی این چند ماه باراک را به خاطر سخنان جنگ‌طبانه‌‌‌‌‌‌اش مورد انتقاد قرار می‌‌‌‌‌‌دهد که گویی باراک، نتانیاهو را وادار کرده است که چنان حرف‌هایی بزند.

یاآلون درست همان‌گونه که در ماه فوریه به ایران حمله می‌‌‌‌‌‌کرد این بار به باراک حمله کرد. اما پس از آنکه یاآلون این سخنان را بر زبان آورد، باراک دیگر خلع سلاح شد و جوابی برای گستاخی‌های او نداشت.

در حال حاضر باراک دارد گنجه قدیمی خود را خوب زیر و رو می‌‌‌‌‌‌کند تا برای جنگ با سایارت ماتکال(واحد کوماندوهای ویژه ارتش اسراییل) سلاح مناسبی در دست داشته باشد.

در اوایل سال ۲۰۱۱ سایارت ماتکال سکوت خود را شکست و کودتایی به سبک آمریکای جنوبی‌‌‌‌‌‌ها کرد. نتانیاهو، باراک، یاآلون، رییس موساد و بسیاری دیگر از پست‌های مهم هم اکنون در اختیار اعضای سابق این واحد است.

حال که آن‌ها دشمنان خود را از میان برده‌‌‌‌‌‌اند به جان هم افتاده‌‌‌‌‌‌اند. تا انتخابات پیش رو آن‌ها دیگر کاری به حمله به ایران ندارند بلکه فقط از صلح صحبت خواهند کرد، بلوف خواهند زد و خون هم دیگر را خواهند ریخت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *