پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

هر ایرانی روزی چقدر پروتئین مصرف می‌کند

سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۳۹
کد مطلب: 250058
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، مصرف روزانه فعلی پروتئین توسط هر ایرانی را 29 گرم عنوان کرد و گفت: برای دستیابی به امنیت غذایی پایدار، افزایش این میزان تا سال 1404، به 60 گرم، در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش جهان ایرنا، ˈعباس رجاییˈ روز سه شنبه در آیین روز جهانی غذا که در سازمان تعاون روستایی برگزار شده بود کیفیت مواد غذایی و محصولات کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و افزود: با وجود کمیت، کیفیت غذا در کشور به دست فراموشی سپرده نشده و هم اکنون کشور به سمت تهیه غذای ارگانیک گام برداشته است.
 
وی اظهارداشت: در این راستا استفاده از تکنولوژی های نوین در تامین غذا و امنیت غذایی کشور باید مورد توجه قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: براین اساس در برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده که حداقل 25 درصد از تولید محصولات کشاورزی باید به صورت ارگانیک تهیه شود، ضمن این که طبق این برنامه باید مصرف کودشیمیایی حداقل به 35 درصد کاهش یابد و به جای آن از کودهای آلی و زیستی استفاده شود.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در بحث امنیت غذایی اظهار داشت: علاوه بر این که برنامه تامین امنیت غذایی پایدار در کشور دنبال می شود، در نظر داریم بخشی از تامین غذای حلال کشور اسلامی ایران را به کشورهای دنیا اختصاص دهیم.
 
وی ادامه داد: اگرچه بحث غذا امروز یکی از مولفه های اصلی برای ایجاد جنگ و کشورگشایی است اما وظیفه تمامی کشورهاست تا برای رفع گرسنگی و فقر سایر ملل جهان تلاش کنند.
 
رجایی با اشاره به اینکه بر اساس این دیدگاه برای توسعه غذا و امنیت غذایی چهار الگو تعیین شده است گفت: برای بهره مندی از ظرفیت های موجود در بخش کشاورزی و منابع آب کشور باید منابع موجود مورد توجه قرار گیرد.
 
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به این که برنامه افزایش بهره وری از منابع موجود در دستور کار قرار دارد گفت: در نرخ رشد اقتصادی کشور، از رشد 8 درصدی، 2.5 درصد برای ارتقای بهره وری از عوامل تولید تعریف شده که باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به این میزان دست یابیم.
 
وی ضرورت استفاده از ظرفیت های بالقوه در بخش کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و افزود: در حال حاضر بیش از 30 میلیون هکتار اراضی در کشور وجود دارد که باید برای بخش کشاورزی برنامه ریزی لازم صورت گیرد.
 
رییس کمیسیون کشاورزی ادامه داد: با توجه به این که تامین آب در بخش کشاورزی یکی از مسائل حیاتی است، طرح تاسیس پالایشگاه آب و استفاده از منابع آبی دریاهای پیرامونی در دستور کار کمیسیون کشاورزی قرار گرفته است ضمن اینکه بر اساس پژوهش های اولیه در این مناطق می توان این طرح را اجرایی کرد و مشکل خاصی در این ارتباط وجود ندارد.
 
رجایی گفت: توسعه بخش کشاورزی و تغییر اندازه اراضی کشاورزی از خرد به کلان و همچنین برند سازی در تولید محصولات کشاورزی نیز در دستور کار برنامه های مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
 
وی اضافه کرد: همچنین ایجاد شرکت شهرک های کشاورزی و جداسازی مالکیت از مدیریت از مهمترین راهبردهای در این بخش محسوب می شود.
 
این مقام مسئول افزود: افزایش نرخ سرمایه گذاری دربخش کشاورزی از چهار درصد به بیش از 15 درصد نیز از دیگر برنامه های کمیسیون کشاورزی به شمار می رود.
 
رجایی تاکید کرد: در این راستا سالانه حداقل 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی کشور (درآمد ناشی از فروش نفت) در اختیار بخش کشاورزی قرار می گیرد تا برنامه های این بخش محقق شود.
 
این مقام مسئول در پیشنهادی به نماینده فائو در ایران گفت: در آموزه های دینی اسلام مواردی همچون خمس، زکات، صدقه و انفاق وجود دارد که برای رفع محرومیت جامعه بکارگرفته می شود بنابراین در صورت جهانی شدن چینی موضوعاتی هیچ گرسنه ای در دنیا باقی نخواهد ماند.
 
رجایی اظهارداشت: خمس در آموزه های دینی همان نقدینگی در جوامع جهانی است و اگر چنین قانونی در سطح جهانی تعریف شود تاثیر مطلوبی در رفع فقر و گرسنگی خواهد داشت.
 
وی ادامه داد: در آموزه های دینی ما زکات برای مرکب های حیوانی که آن زمان رایج بوده تعلق می گیرد و در زمان کنونی مرکب شامل انواع خودرو و هواپیما است و لازم است فقه نظر جدیدی ارائه دهد تا زکات شامل انواع خودروها و هواپیماها نیز شود.
 
وی تاکید کرد: معتقدیم در صورت تحقق چنین آموزه هایی در جهان، گرسنگی و محرومیت بر طرف خواهد شد.
 
وی درخصوص جمع اوری صدقه نیز گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی صندوق جمع آوری صدقات بوجود امد که تجمیع حجم زیادی از صدقات مردم تأثیر بسزایی در فقرزدایی کشور داشته است.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: این موضوع در نشست پیشین سازمان خواروبار جهانی که در رم برگزار شده بود، مطرح شد و دبیرکل فائو قول داد این پیشنهاد را پیگیری کند اما تاکنون در این خصوص اقدامی صورت نگرفته است.
 
وی اضافه کرد: از نماینده فائو انتظار داریم این پیشنهاد را در سازمان خواروبار جهانی پیگیری کنند.
 
درخصوص قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان نیز گفت: بر اساس بررسی های کارشناسی، نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم درحدود 600 تومان تعیین شده است که بدون هزینه حمل و نقل این رقم صحیح است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *