جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

شان علي استون كجاست؟

سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب: 250006
مديران سازمان سينمايي مي‌گويند در يك سال گذشته هيچ ‌تقاضاي رسمي پروانه ساخت از سوي استون نداشته‌اند
بيش از يك سال از اولين حضور جنجالي شان علي استون، پسر اليور استون كارگردان منتقد آمريكايي به ايران مي‌گذرد ولي هيچ خبري از پروژه‌هايي كه او قصد توليدشان را داشت، نيست.

به گزارش جهان به نقل از جام‌جم، اين بازيگر، تهيه‌كننده و كارگردان جوان آمريكايي پانزدهم شهريور سال گذشته به دعوت يك شركت سينمايي ايراني براي ساخت يك فيلم مستند به ايران آمد و طرح‌هاي متعددي براي ساخت فيلم در ايران ارائه كرد.

او طي نشستي كه با خبرنگاران در دفتر علي شاه‌حاتمي داشت، نظرات جنجال‌برانگيزي پيرامون سينماي ايران و نگاه غرب به ايران مطرح كرد.

استون بيست و هشت ساله در پي اين سفر اعلام كرد قصد دارد فيلم‌هايي با موضوعاتي پيرامون عاشورا، مولانا و حمله آمريكا به هواپيماي مسافربري ايران در سال ۱۳۶۷ بسازد و حتي خبر بازي او در فيلمي با عنوان «متهم» به تهيه‌كنندگي جلال چاوشيان هم منتشر شد.

پسر كارگردان آمريكايي در سفري ديگر كه همزمان با سي‌امين جشنواره فيلم فجر به ايران داشت، در دومين كنفرانس بين‌المللي «هاليووديسم و سينما» با حضور دكتر محمود احمدي‌نژاد هم شركت كرد. پس از آن بود كه در سفرش به قم، در محضر آيت‌الله محمد ناصري به اسلام روي آورد و خبرش بمب رسانه‌هاي داخلي و خارجي شد.

شان علي استون كه پس از آن در انظار عمومي با گردن‌آويزي همراه نماد ذوالفقار با نقش نوشته «يا علي(ع)» حضور پيدا مي‌كرد، ايران را ترك كرد و از آن زمان ديگر خبري از او و مرتبط با ايران منتشر نشد.

استون در انتظار صدور پروانه ساخت

مهرداد حجتي تهيه‌كننده سينما كه نخستين خبرهاي حضور استون در ايران از سوي او اعلام شد، درباره نتايج سفر شان علي استون به ايران و ساخت پروژه‌اي سينمايي به جام‌جم گفت: پروژه آقاي استون همچنان در وزارت ارشاد اسلامي است. فيلمنامه ارائه شده و به محض موافقت ارشاد، ايشان مجددا به ايران خواهند آمد.

او در پاسخ به اين سوال كه كداميك از پروژه‌هاي طرح شده را در دست دارند، گفت: چند طرح به طور موازي به ايشان پيشنهاد شد كه شايد صلاح نباشد آن را اعلام كنم و ضدتبليغ شود.

حجتي همچنين گفت: علي استون با روي گشوده به ايران آمد، ولي با وجود اين كه مسئولان سينمايي را دعوت كردم كه ديدار خصوصي داشته باشند؛ آنها نپذيرفتند. ولي در سفر مجددشان كه به قم رفتند و مسلمان شدند، نظرشان تغيير كرد.

او ادامه داد: مسئولان سينمايي بايد از خودشان نرمش بيشتري نشان دهند و از پروژه‌هاي بزرگ سينمايي حمايت كنند، چون بخش خصوصي به‌تنهايي نمي‌تواند پاسخگوي هزينه‌ها باشد. ضمن اين ‌كه گويا دوستان سرگرم پروژه سنگين ديگري هستند كه با دردسرهايي هم همراه بوده است!

اين تهيه‌كننده سينما با اشاره به هزينه‌هايي كه صرف سفر علي استون به ايران شده، گفت: براي رفت و آمد و اقامت علي استون و همراهانش هزينه‌هاي بسياري شد كه متاسفانه دوستان كم‌لطفي كردند و هنوز جوابي براي ساخت پروژه‌هاي مدنظر نداده‌اند.

او عنوان كرد: علي استون علاقه‌مند است كه براي ادامه كارش سفري چند ماهه به ايران داشته باشد، ولي پدر ايشان هم بعد از سال‌ها به دليل نداشتن سرمايه، پشت دوربين يك فيلم اكشن رفتند. سينما يك هنر ـ صنعت است كه نياز به حمايت مالي دارد.

اين تهيه كننده سينما با بيان اين‌ كه اين روزها حداقل هزينه براي توليد يك فيلم سينمايي بيش از يك ميليارد تومان است، گفت: در اين شرايط چگونه مي‌توان انتظار داشت كه بخش خصوصي هزينه فيلم‌هاي سنگين را بدهد. اگر مسئولان اقبال نشان دهند، هنرمندان و سينماگران برجسته ديگري هم هستند كه تمايل دارند به ايران بيايند و دست به توليد بزنند.

تقاضاي رسمي پروانه ساخت نداشته‌ايم

با توجه به انتقادهاي حجتي سراغ عليرضا سجادپور، مديركل سابق اداره نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد رفتيم. او درباره سرانجام پروانه ساخت فيلم علي استون به جام‌جم گفت: تا جايي كه من اطلاع دارم ايشان قصد دارند، برنامه مستندي را در ايران بسازند.

معاون فعلي سازمان سينمايي كشور افزود: تا زماني كه من در اداره نظارت بودم، به طور رسمي تقاضاي پروانه ساخت نشده بود. اما آقاي استون سفرهاي متعددي به ايران داشتند و به كشور ما علاقه‌مندند و حتي مسلمان شده‌اند و برنامه توليد اثر بلند و داستاني هم داشتند.

سعيد رجبي فروتن، سخنگوي سازمان سينمايي هم در اين باره به جام‌جم گفت: با توجه به اين ‌كه دو ماه از تغيير سمت آقاي سجادپور مي‌گذرد، بعيد مي‌دانم كه اتفاق جديدي رخ داده باشد.

منتظر سفر استون به ايران هستيم

علي شاه‌حاتمي هم درباره وضع نهايي حضور استون در فيلم سينمايي «متهم» به جام‌جم گفت: صحبت‌هاي مقدماتي در مورد حضور ايشان شده بود ولي ايشان ديگر به ايران نيامدند و گويا درگير پروژه ديگري هستند.

او افزود: ما منتظر هستيم تا ايشان به ايران بيايند تا اين مسأله قطعي شود ولي فعلا مسكوت مانده است و تلاش ما براي ارتباط با ايشان به جايي نرسيده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *