سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

وعده لاریجانی به رهبر بومیان کانادا

سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب: 249952
لاریجانی با تاکید براینکه بومیان کانادا باید برای این کشور یک گنجینه فرهنگی به حساب بیایند گفت: متاسفانه کانادا به جای سرمایه گذاری بر روی این ذخیره ارزشمند فرهنگ و تمدن دست به حذف و بلکه نسل کشی سرکوب آنها زده است.
دبیرستاد حقوق بشر در دیدار با تری نلسون رهبر بومیان کانادا گفت: جمهوری اسلامی ایران در راستای حمایت از مظلومان جهان از حقوق از دست رفته بومیان کانادا دفاع خواهد کرد.

به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدجواد لاریجانی با اشاره به اینکه بومیان کانادا به جای اینکه بعنوان سرمایه‌های فرهنگی این کشور به حساب بیایند به حاشیه رانده شده اند گفت: ما همانگونه که از مردم مظلوم بحرین، عراق، افغانستان و فلسطین در مجامع جهانی دفاع می‌کنیم از بومیان مظلوم کانادا نیز با صدایی رسا و مستدل دفاع خواهیم کرد.

مشاور امور بین‌الملل رئیس قوه قضائیه در ادامه افزود: متاسفانه غرب با استفاده از فناوری برتر رسانه ای قرائت خود را از جهان‌شمولی حقوق بشر در دینا تبلیغ می‌کند و در عمل در حال نابود کردن سایر فرهنگ‌های ملل دنیا است و این در حالی است که مراد از جهان‌شمولی حقوق بشر ایجاد فرصتی مناسب و برابر برای همه کشورها و فرهنگ‌ها است تا نقش خود را در ارتقاء مبانی حقوق بشر و تمدن بشری ایفا کنند.

لاریجانی با تاکید براینکه بومیان کانادا باید برای این کشور یک گنجینه فرهنگی به حساب بیایند گفت: متاسفانه کانادا به جای سرمایه گذاری بر روی این ذخیره ارزشمند فرهنگ و تمدن دست به حذف و بلکه نسل کشی سرکوب آنها زده است.

دبیرستاد حقوق بشر در ادامه گفت: نقطه درگیری و اختلاف ما با غرب درست در همین جاست.

ما معتقدیم جهان‌شمولی حقوق بشر به معنی نابودی فرهنگ‌ها نیست، ما معتقدیم غرب حق ندارد برای اشاعه شیوه زندگی غربی و به حاشیه راندن سایر فرهنگ و روش‌ها با یکجانبه گرایی و خود محوری، دائما از منطق نفرت سازی استفاده کند و اهداف خود را با بکارگیری ابزارهای تبلیغاتی فشارهای اقتصادی، اهرم‌های تروریستی و به قول خودشان ایجاد نارضایتی در جوامع پیش ببرد چرا که این رفتارها خسارات عظیمی را به بشریت وارد می‌کنند.

در این دیدار تری نلسون رهبر بومیان کانادا ضمن قدردانی از مواضع ایران در حمایت از بومیان کانادا به گوشه‌ای از موارد نقض حقوق مردم خود توسط دولت حاکم بر این کشور که او آنها را دولت مهاجر می‌خواند اشاره کرد.

به گفته این فعال حقوق بشر جوانان بومی کانادا در فقر و بی‌سوادی نگه داشته شده‌اند، شرایطی برای آنها پدید آورده اند تا نتوانند در دانشگاه ها تحصیل کنند و از ابتدایی ترین حقوق شهروندی آنها را محروم نگه داشته‌اند.

نلسون خطاب به جواد لاریجانی گفت: آمریکا و شبکه صهیونی دست به دست هم داده‌اند و ملت ما را از همه حقوق اولیه انسانی خود محروم ساخته اند. با اینکه بومیان کانادا مالکان اصلی این کشور هستند از هیچ یک از ۶۰ نوع مواد معدنی موجود در این کشور بهره‌ای ندارند و سهمی از نفت سرشاری که به آمریکا فروخته می‌شود ندارند.

وي در ادامه به تبعیضی که نسبت به زنان بومی کانادا روا داشته می شود گفت : تجاوز به زنان بومی آمریکا در بالاترین سطح قرار دارد. ما لیستی از ۶۰۰ زن بومی کانادایی داریم که در سالهای اخیر ناپدید شده‌اند و ما حتی نمی‌دانیم که آیا انها کشته شده‌اند یا اینکه به بردگی جنسی وادار شده‌اند.

تری نلسون در ادامه به اینکه محرومیت‌ها و محدودیت‌های بومیان کانادا بسیار بالاست و ظلمی که در حق آنها می‌شود براساس همه اسناد بین‌المللی معادل نسل کشی است گفت: ما از دولت و ملت ایران می‌خواهیم که صدای ما را به جهانیان برسانند و در مقابله با ظلمی که علیه ما می‌رود کاری انجام دهند.

براساس اين گزارش به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر؛ بومیان کانادا که صاحبان اصلی این سرزمین هستند، سال‌ها است که برای احقاق حقوق از دست رفته خود تلاش و مبارزه می‌کنند.

دولت کانادا علیرغم ادعای دموکراسی و حقوق بشر به شدت حقوق جامعه بومیان را نقض می‌کند و بومیان به عنوان شهروندان درجه دوم در شرایط اقتصادی، فرهنگی و آموزشی بسیار اسفباری زندگی می‌کنند، این در حالی است که بومیان کانادا در مناطق غنی و سرشار از منابع طبیعی و معدنی از جمله نفت و طلا زندگی می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *