چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

روندرشدقیمت خودرو در 3سال گذشته+جدول

دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب: 249758
قیمت خودرو در چند ماه گذشته چندین بار افزایش یافته و این افزایش گاه به ۱۸ میلیون تومان نیز رسیده است.در این میان گویی نقش مصرف کننده به عنوان عامل اصلی در صنعت خودرو نادیده گرفته شده است.
به گزارش جهان به نقل از «خبرگزاری دانشجو»؛ قیمت خودرو در چند ماه گذشته چندین بار افزایش یافته و این افزایش گاه به ۱۸ میلیون تومان نیز رسیده است. در این میان گویی نقش مصرف کننده به عنوان عامل اصلی در صنعت خودرو نادیده گرفته شده است. از سویی دیگراین تغییرات قیمتی بسیار پرشتاب بوده و متناسب با کیفیت خودروهای تولید داخل نیست، به این معنی که کیفیت متناسب با قیمت رشد نداشته است و بسیار کندتر در حرکت است.

واكنش مصرف كنندگان به افزايش قيمت خودرو هاي داخلي از چند جهت قابل بررسي است. برخي افزايش قيمت خودروها را در كنار كاهش سطح قدرت خريد مردم در نتيجه افزايش دلار مورد انتقاد قرار مي دهند. از طرف ديگر كيفيت نامناسب محصولات و عدم ايمني آنها در مقايسه با محصولات خارجي دليلي ديگري براي اعتراض مردم فراهم كرده است. برخي هم از افزايش قيمت خودروهاي پيش فروشي در نتيجه نوسانات بازار گله كرده اند.

برخی از کارشناسان می گویند با افزايش جديد قيمت خوردو و كيفيت نامناسب محصولات داخلي طبيعتا تقاضا در بازار كاهش خواهد يافت. اين كاهش تقاضا تا حدودي قيمت خودرو را در بازار به تعادل مي رساند. اما اين نكته همچنان باقي است كه آيا خريد خودرو داخلي با اين شرايط همچنان با استقبال مصرف كننده روبرو خواهد شد؟

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط با افزایش قیمت خودروها می گوید:: افزایش قیمت خودرو زمانی می تواند موثر باشد که بازار داخلی این محصول رقابتی بوده و خودروهای داخلی بتوانند در بازار رقابتی با مشابه خارجی خود رقابت کنند، اما در حال حاضر این طور نیست و خودروهای داخلی توان رقابت در بازارهای بین المللی را ندارند.

بیاتیان اظهارداشت: در شرایطی که خودروهای ساخت داخل توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را ندارند، بنابراین هرگونه افزایش قیمت در این محصولات باعث رکود بیشتر بازار شده و کمکی به برون رفت از اوضاع آشفته بوجود آمده در بازار خودروهای ساخت داخل نمی کند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: با توجه به اوضاع آشفته ای که در بازار خودروهای ساخت داخل وجود دارد، بنابراین افزایش قیمت خودروهای ساخت داخل نه تنها کمکی به بهبود فضای کسب و کار نمی کند، بلکه باعث رکود بیشتر در این بازار شده و خودروهای زیر ۱۰ میلیون تومان به ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان افزایش یافته که با این اوصاف اقشار متوسط به پایین نیز قدرت خرید این خودروها را ندارند.

از سویی دیگر مصرف كنندگان نیز معتقدند كه خودرو سازان با افزايش قيمت خودرو در پي جبران زيان هاي خود از جيب مشتري هستند. افزايش قيمت خوردو در كنار كيفيت نامناسب محصولات عاملي است كه انتقاد مصرف كنندگان را هر بار در آستانه افزايش قيمت خودرو به دنبال داشته است.

این در حالی است که از اواخر سال گذشته تعيين قيمت خودرو به سازمان حمايت از مصرف كننده سپرده شد. خودرو ساز مي بايست با ارائه مدرك معتبر مبنی بر قرار گرفتن خودروها در حاشیه ضرر یا حاشیه سود منفی قيمت پيشنهادي خود را ارائه كند. در صورت توافق، سازمان اجازه افزايش قيمت را صادر مي كند.

در اين مدت سازمان حمايت از مصرف كننده به درخواست افزايش قيمت خوردو از سوي خودروسازان بي اعتنا بوده است. اين بي اعتنايي در مواردي افزايش خودسرانه از سوي برخی خودرو سازان را در پي داشته است. چنانكه مديران خودرو از ماه هاي پاياني سال گذشته تاكنون چهار بار قيمت محصولات خود را افزايش داده است.

سازمان حمايت از مصرف كنندگان با در اختيار گرفتن حق تعيين قيمت خودرو ها سعي در حذف دلالي و نزديك كردن قيمت كارخانه به بازار داشته است. اما آنچه در عمل شاهد آن بوديم بي نصيب ماندن مصرف كننده از اين تغييرات و افزايش چند باره قيمت خودرو بوده است.

این افزایش قیمت و ثابت ماندن کیفیت در حالی است که درچند سال گذشته شاهد این موضوع بوده ایم که خودروسازان شروع به صادرکردن خودروهای خود به برخی ازکشورها کرده اند که در آنجا با قیمت بسیار پائین تر و با کیفیت و خدمات پس ازفروش بسیارعالی ارائه می شده است.

حال باید به این نکته توجه کنیم که کالای تولید شده در کشور با خدمات پس از فروشی مواجه است که بسیار ضعیف بوده و باعث آن می شود که بیشترخریداران از این خدمات ناراضی باشند. نکته مهم در این جا نهفته شده است که خریداران فقط به عنوان عامل ایجاد سود برای شرکت های خودروسازی بوده و از سایر خدمات این شرکت ها بی بهره هستند.

این در حالی است که سالهای سال است که دولت به دلیل آنکه صنعت خودروسازی درایران نوپا بوده است از آن حمایت های بسیار زیادی را انجام داده است که با توجه به این مبلغ فروش و گردش مالی دیگر نیازی به این همه حمایت نباشد و این صنعت بتواند روی پای خود ایستاده و بتواند ادامه مسیر را با موفقیت طی کند.

نکته دیگری که اهمیت فراوان دارد آن است که صنعت خودروسازی بدهی بسیار بالایی به قطعه سازان دارد و رقم این بدهی طبق گفته بعضی از قطعه سازان معادل کل رقم گردش مالی قطعه سازان می باشد.

با مقایسه قیمت خودروها در سال ۸۹ ، ۹۰ و ۹۱ به افزایش فاحش قیمت ها پی میبریم این درحالی است که مصرف کنندگان در این مدت شاهد رشد چشمگیری در کیفیت خودروها نبوده اند، از سوی دیگر به باور بسیاری از مصرف کنندگان این افزایش بسیار غیرمنطقی بوده و نقش متقاضی خودرو در این بازار نادیده گرفته شده است.

قیمت انواع خودرو در آذر ۸۹

قیمت انواع خودرو در تیر ۹۰

قیمت انواع خودرو در مهر ۹۱
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *