پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

روش‌های تعویض خانه فرسوده با نوساز

شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب: 249382
رییس انجمن انبوه سازان تهران از اجرای طرح جدید براي نوسازي بافت‌فرسوده شهری خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، ایرج رهبر در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد تصریح کرد: واگذاری واحدهای‌مسکونی نوسازی شده در بافت‌های فرسوده شهری از این پس علاوه بر شیوه‌های سابق با روش جدیدی انجام می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر واگذاری واحدها عمدتا از سه شیوه به متقاضیان صورت می‌گرفته است، تصریح کرد: تا پیش از این برای نوسازی بافت‌های فرسوده و واحدهای مسکونی واقع در این بافت‌ها سه شیوه متفاوت اعمال می‌شد.رهبر افزود: براین اساس در حالت اول واحدهای فرسوده از ساکنان خریداری می‌شد و سپس عملیات نوسازی در آن صورت می‌گرفت. این در حالی است که در حالت دوم دولت از طریق اعطای وام ودیعه به ساکنان، نوسازی بافت را بر عهده می‌گرفت و پس از نوسازی واحدهای مسکونی را در اختیار صاحبانشان قرار می‌داد.

وی ادامه داد: در روش سوم دولت با مشارکت ساکنان بافت فرسوده به ازای هر یک متر مربع زمین ۲/۱ واحد مسکونی در قالب آپارتمان به مالکان واگذار می‌کرد.

نحوه محاسبه قیمت خانه نوساز در بافت فرسوده

رییس انجمن انبوه سازان تهران با بیان اینکه دولت بنا دارد در شیوه جدیدی به نام طرح کلید به کلید از روش دیگری برای نوسازی استفاده كند گفت: در شیوه جدید مالکان در زمان تحویل واحد فرسوده خود يك واحد نوساز در همان محله سکونت خود یا یکی از محلات مجاور دریافت می‌کنند و این امر انگیزه آنان را برای نوسازی افزایش می‌دهد.

رهبر با بیان اینکه قرار است این طرح ابتدا در محله سیروس در منطقه ۱۲ تهران اجرا شود، افزود: عملیات نوسازی در محله سیروس شامل دو بخش است که در فاز اول ساخت ۳۰۰ واحد توسط انبوه سازان از دو ماه قبل شروع شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون زمین‌های فاز دوم در طرح نوسازی محله سیروس در مرحله تملک قرار دارد خاطرنشان کرد: با تکمیل مراحل تملک این زمین ها به زودی عملیات نوسازی در فاز دوم هم اجرا می‌شود.

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران افزود: در حال حاضر نمی‌توان قیمت مشخصی برای هر کدام از این واحدها اعلام کرد چرا که هزینه‌های مربوط به این واحدها باید پس از ساخت و با احتساب سه فاکتور هزینه بر یعنی تملک، زمین و اجرا به قیمت کارشناسی روز محاسبه شود.وی ادامه داد: دولت برای تملک زمین‌ها علاوه بر قیمت زمین و هزینه‌های ساخت مبالغی به عنوان هزینه تملک دریافت کرده است که باید در خاتمه عملیات ساخت، این هزینه نیز با سایر هزینه ها محاسبه شود.

رهبر همچنین با تشریح محاسن طرح کلید به کلید برای واگذاری واحدها در بافت فرسوده گفت: مشکل نوسازی بافت‌های فرسوده ابتدای کار بود؛ یعنی زمانی که دولت واحدی در اختیار نداشت تا در ازای ملک فرسوده در اختیار مالکان قرار دهد؛ اما با ادامه روند ساخت و ساز در بافت فرسوده دولت این امکان را دارد که از طریق این طرح میزان مشارکت ساکنان بافت‌های فرسوده در طرح‌های نوسازی را افزایش دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *