پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

جزئیات‌پرواز پهپادحزب‌الله درمناطق‌اشغالی

جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب: 249287
هیچ یک از رادارهای پیشرفته اسرائیل، آمریکا و ناتو نتوانست پهپاد حزب‌الله لبنان را که صدها کیلومتر بر فراز فلسطین اشغالی پرواز کرد، ردیابی کند و سرانجام یک جنگنده اف-16 اقدام به مقابله با این پهپاد کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حزب الله لبنان نام پهباد  نفوذی را «ایوب» نامگذاری کرد که بنابر گفته «سید حسن نصرالله» این نامگذاری به دو دلیل انجام شد، نخست متبرک شدن به نام ایوب پیامبر باشد و دوم جاودانه ماندن نام شهید حزب الله «حسین ایوب».
 
اما مسیر پرواز پهباد شناسایی حزب‌الله که بر فراز فلسطین اشغالی پرواز کرد اینگونه بود: این پهباد پرواز خود را بر فراز دریای مدیترانه به سوی ساحل جنوبی فلسطین اشغالی آغاز کرد.
 
دو نکته بارز در مسیر پروازی این پهباد آن است که توانست حریم عملیاتی و حریم هوایی اسرائیل را بدون هیچگونه ردیابی طی کند.
 
حریم عملیاتی اسرائیل، منطقه‌ نفوذ و سیطره پدافند دفاع هوایی اسرائیل بوده که بالغ بر 150 کیلومتر در ساحل دریا است. حریم هوایی، معمولا حریم قانونی هر کشوری است که تا 70 کیلومتر بالای دریا امتداد می‌یابد.
 
این پهباد پرواز خود را بر فراز ناوگان‌های حاضر در مرز دریایی فلسطین اشغالی ادامه داد، جایی که ناوگان‌های آمریکا، کشورهای غربی و اسرائیل حضور داشتند که همگی برای دفاع و محافظت از حریم اسرائیل فعالیت می‌کنند.
 
پهباد ایوب توانست بدون شناسایی شدن، تمام ردیاب‌ها و رادارهای اسرائیل را سپری کند. این پهباد پرواز و جمع آوری اطلاعات بر فراز سکوهای نفتی اسرائیل را نیز از دست نداد. حزب الله لبنان به طور دقیق مشخص نکرده است که پهباد ایوب دقیقا از چه نقطه‌ای وارد سرزمین اشغالی شد و اسرائیلی‌ها نیز هنوز نتوانسته‌اند نقطه دقیق ورود پهباد را مشخص کنند و حزب‌الله نیز سه مسیر پروازی را برای ورود پهباد به سرزمین اشغالی مشخص کرده است.
 
این پهباد توانست از سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» که در سرتاسر مرز نوار غزه مستقر شده بدون شناسایی عبور کند.
 
پهباد ایوب در عملیات خود توانست بر فراز مهمترین پایگاه‌های نظامی اسرائیل پرواز کرده و عملیات شناسایی خود را انجام دهد.
 
این پهباد توانست خود را تا نزدیکی سایت هسته‌ای دیمونای اسرائیل برساند و در این منطقه بود که وجود پهباد ایوب شناسایی شد. بر اساس اعتراف اسرائیلی‌ها، شناسایی این پهباد توسط رادارها انجام نشد و توسط دیده‌بان‌ها و از طریق چشم انجام شد.
 
بنا بر گفته سید حسن نصرالله، پهباد ایوب ساخت ایران و مونتاژ جوانان متخصص لبنانی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *