جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

پیشنهادهای‌رضایی برای‌داشتن درآمدمیلیاردی

يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 248447
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اقتصاد ما وارد دوران جديدي از عمر خود شده است. هم تحريم‌هاي اقتصادي و هم مسايل باقي‌مانده از دوران‌هاي گذشته چه قبل از انقلاب و چه پس از آن، مجموعه مسايلي را به وجود آورده است كه عبور از آن بسيار مهم و در سرنوشت ملت ايران موثر بوده است.
به گزارش جهان به نقل از ايسنا، محسن رضايي طي سخناني در همايش «فناوري‌هاي جديد در ساخت تجهيزات پزشكي و دارويي، چالش‌ها و فرصت‌هاي پيش رو» كه در مركز همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما برگزار شد، تصريح كرد: مهم‌ترين تهديد قبل از تحريم‌ها رقابت ميان كالاهاي ايراني با كالاهاي كشورهاي ديگر بود اما امروز موضوع دومي به آن اضافه شده است كه آن تحريم‌هاي اقتصادي است. بنگاه‌هاي اقتصادي ما هم بايد قدرت رقابت داشته باشند و هم بتوانند از تحريم‌ها عبور كنند.

وي ادامه داد: اقتصاد ما در دوره جديدي قرار گرفته است؛ به طوري كه كارآفرينان نمي‌توانند از اين دو موضوع يعني رقابت و تحريم‌هاي اقتصادي مصون بمانند لذا ضروري است دولت‌ها بيش از گذشته به فكر حمايت از كارآفرينان باشند زيرا نبرد در دو جبهه كار ساده‌اي نيست.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اهميت موضوع سلامت افزود: موضوع سلامت در همه ابعاد خود يعني پيشگيري، درمان، دارو و تجهيزات پزشكي و نيروي انساني مي‌تواند جايگاه مهمي در آينده اقتصاد ايران داشته باشد. خوشبختانه ما در اين موضوع مزاياي رقابتي خوبي نسبت به بسياري از كشورها و حتي با مزيت‌هاي مطلق نسبت به تمامي كشورها داريم زيرا موضوع سلامت در ايران يك سابقه تاريخي دارد و كارهاي دانشمندان بزرگ ما چون ابن‌سينا هنوز كه هنوز است در دانشگاه‌هاي دنيا به عنوان مرجع مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

رضايي اظهار كرد: ما مي‌توانيم از موضوع سلامت هم براي خودش يعني اقتصاد سلامت و هم براي برون‌رفت از مشكلات اقتصادي فعلي استفاده كنيم زيرا سلامت تحريم‌ناپذير است و هيچ كشوري قدرت تحريم در اين حوزه را ندارد و يك حريم امن محسوب مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: ما به يك طرح جامع سلامت نياز داريم كه محور آن مي‌تواند تبديل كردن ايران به هاب سلامت (كانون سلامت) در منطقه باشد زيرا حدود ۵۰۰ ميليون نفر جمعيت در كشورهاي اطراف ايران را مي‌تواند به يك منبع درآمدزايي تبديل كند و اكثر كشورهايي كه در اطراف ايران قرار دارند كشورهاي ثروتمندي هستند. اگر اين ايده در برنامه‌ريزي اقتصادي كشور در ابعاد مختلف آن يعني فناوري‌هاي پزشكي، داروها و بيمارستان‌ها متناسب با آخرين تجهيزات روز دنيا مورد توجه قرار گيرد مي‌تواند در اقتصاد ايران بسيار موثر واقع شود.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام يادآور شد: پيشنهاد من اين است كه حتي به جاي بيمارستان، چند شهر سلامت ايجاد شود كه اين شهرها بايد از نظر مراكز دانشگاهي، ساخت تجهيزات و بيمارستان‌ها در سطح قابل قبولي قرار داشته باشند. در اين صورت مي‌تواند در عرصه توريسم سلامت ميلياردها دلار درآمد داشته باشد؛ البته در كنار آنها بايد اقتصادهاي ديگري همچون خريد كالا توسط كساني كه به نوعي در رابطه با موضوع سلامت وارد ايران شده‌اند، تعريف كنيم.

رضايي گفت: در سال ۹۰ حدود هشت ميليون گردشگر از ايران به ساير كشورها سفر كرده‌اند كه هر كدام حدود دو هزار دلار در اين كشورها هزينه كرده‌اند و اين در حالي است كه تنها سه ميليون و ۲۰۰ هزار نفر و با هزينه ۳۰۰ دلار وارد ايران شده‌اند. همه اينها در حالي است كه در سال ۵۶ ايران مقام اول گردشگري در منطقه را داشت.

وي با تاكيد بر اهميت جايگاه اقتصاد سلامت در اقتصاد كشور تصريح كرد: موضوع ديگري كه بايد مورد توجه قرار گيرد، يكپارچگي در بخش سلامت است. ما بايد در حوزه‌هاي مختلف سلامت اعم از دارو، درمان و تجهيزات پزشكي و بيمارستان‌ها به يكپارچگي دست پيدا كنيم. متاسفانه بخش‌هاي ديگر حوزه سلامت به صورت جزيره‌اي عمل مي‌كنند و اين مساله از انتقال بسياري از تجربيات، فناوري‌ها و حتي اطلاعات به ديگر نقاط كشور جلوگيري مي‌كند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه موضوع سلامت را بايد از تعريف سنتي آن خارج كنيم، ادامه داد: سلامت امروزه تنها در درمان جسمي خلاصه نمي‌شود بلكه شامل مسايل روحي، رواني و اجتماعي نيز شده و واژه بسيار گسترده‌تري شده است.

رضايي در پايان تاكيد كرد: اقتصاد ايران وارد دوره سرنوشت‌سازي شده است كه در آن بايد بيش از گذشته به كارآفرينان توجه شود. يكي از راه‌هاي برون‌رفت از تحريم‌ها نيز مي‌تواند طرح جامع سلامت باشد كه البته بايد مورد بازنگري قرار گيرد و موضوع يكپارچگي در نقش سلامت و تبديل ايران به هاب سلامت در منطقه مدنظر باشد.

وي پس از سخنراني خود از نمايشگاهي كه در حاشيه اين همايش بر پا شده بود، بازديد كرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *