چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

مناظره‌ای که‌وخامت اقتصاد آمریکاراآشکارتر کرد

پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 247990
نخستین مناظره انتخاباتی باراک اوباما رییس جمهوری دموکرات و میت رامنی رقیب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که 16 آبان برگزار خواهد شد، زخم های کهنه ولی شدت یافته اقتصاد این کشور و مشکلات روز افزون آمریکایی ها را آشکارتر کرد.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، رامنی در مناظره چهارشنبه شب تلاش کرد، موضوع بی کفایتی رقیب دموکرات خود را برجسته تر کند و در بخش هایی از سخنان خود مشکلات اقتصادی جامعه آمریکا را شرح داد.

رقیب جمهوریخواه که یکی از سرمایه داران و همچنین متهم به فرارهای مالیاتی است، خطاب به اوباما گفت: چه شما در کاخ سفید بمانید یا من رییس جمهور شوم، افراد ثروتمند در اقتصاد کنونی آمریکا به زندگی خوب خود ادامه می دهند، ولی طبقه متوسط جامعه زندگی سختی دارند.

رامنی افزود: درآمد سرانه سالانه در آمریکا به چهار هزار و 300 دلار کاهش یافته است. بهای بنزین در دوران ریاست جمهوری شما دو برابر شده و خانواده های با درآمد متوسط، زیر فشار خرد می شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: 23 میلیون آمریکایی بیکارند یا جست و جو برای یافتن شغل را متوقف کرده اند. وقتی رییس جمهوری کنونی به کاخ سفید رفت، 32 میلیون شهروند آمریکایی بن غذا دریافت می کردند ولی اکنون به 47 میلیون نفر رسیده اند.

رامنی ادامه داد: رشد اقتصادی آمریکا در سال 2012، کمتر از سال گذشته است و رشد سال 2011 هم از سال 2010 کمتر بود... دفترچه بودجه کنگره (سی بی او) اعلام کرده که سال آینده و با اجرای کامل طرح بیمه اوباما، 20 میلیون آمریکایی بیمه های خود را از دست خواهند داد.

رییس جمهوری آمریکا در پاسخ، وضعیت و بحران کنونی اقتصاد این کشور را مربوط به سیاست های رییسان جمهوری پیش از خود دانست و گفت: چهار سال پیش، شدیدترین بحران از زمان رکود بزرگ (دهه 30 میلادی) را تجربه کردیم. میلیون ها شغل از دست رفت، صنعت خودروسازی در آستانه نابودی قرار گرفت و نظام مالی به بن بست رسید.

اوباما همچنین طرح رامنی برای کاهش مالیات ها و کمک به شرکت های کوچک و کارآفرین را به چالش کشید و گفت: فرماندار رامنی تصور می کند اگر مالیات ها را به نفع ثروتمندان کاهش دهیم و قوانین تجاری را حذف کنیم، زندگی مان بهتر خواهد شدف اما من نظر دیگری دارم.

وی افزود: براساس تعریف رامنی، گروهی میلیونر و میلیاردر، شرکت های کوچک و کارآفرین هستند! دونالد ترامپ (میلیاردر هوادار میت رامنی)، شرکت کوچک است! البته می دانم ترامپ دوست ندارد در هیچ چیزی، صفت کوچک را یدک بکشد، اما این تعریف شما از شرکت کوچک است.

اوباما در ادامه پاسخ خهای خود همچنین با اشاره به صنعت نفت آمریکا که به اردوگاه جمهوریخواهان نزدیک است، گفت: هر سال، چهار میلیارد دلار بر ثروت مالکان صنعت نفت کشور افزوده می شود. آنان معافیت هایی دارند که شرکت های کوچک ندارند.

رییس جمهوری آمریکا در انتقاد از برنامه رامنی برای کاهش بودجه آموزشی آمریکا گفت: چندی پیش یک خانم معلم جوان در لاس وگاس گفت که عده ای از 42 دانش آموز کلاسش در دو هفته اول مجبور بودند روی زمین بنشینند. آنها از کتاب های درسی استفاده می کنند که مال 10 سال پیش است.

رامنی پاسخ داد: طرحی برای کاهش بودجه آموزش کشور ندارم و اگر رییس جمهوری آمریکا شوم، برنامه سرمایه گذاری 90 میلیارد دلاری در صنعت انرژی خورشیدی که در نهایت به ورشکستگی این حوزه می انجامد را برای استخدام دو میلیون معلم جدید هزینه می کنم.

از سوی دیگر، اوباما در این مناظره با ناکارآمد خواندن طرح بودجه رامنی، بارها بر این نکته تاکید کرد که چگونه می توان با کاستن پنج تریلیون دلار از درآمدهای مالیاتی و افزایش دو تریلیون دلار بر بودجه نظامی ، به تراز مالی رسید و مشکل کسری بودجه را حل کرد؟

رامنی با وجود اینکه بارها سخنان اوباما درباره پنج تریلیون دلار معافیت مالیاتی را رد کرد و گفت که در هیچ بخش از طرح های منتشر شده من، چنین چیزی وجود ندارد، از افزایش بودجه نظامی استقبال کرد.

نامزد جمهوریخوهان در این زمینه اظهار داشت: برای حفاظت از جان و آزادی مردم آمریکا مسوولیت داریم و این یعنی، ارتش اولویت نخست حکومت است و هیچ اعتقادی به کاهش بودجه این بخش ندارم و به حفظ توان نیروهای نظامی ایالات متحده معتقدم.

رامنی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اقتصاد ایالات متحده را با اقتصاد ورشکسته اسپانیا مقایسه کرد و گفت: در اسپانیا 42 درصد کل اقتصاد، بر دوش دولت است و امروز نیز همین میزان از هزینه های جاری آمریکا توسط دولت انجام می شود ولی من نمی خواهم راه اسپانیایی را ادامه دهیم.

بخش هایی از این مناظره به موضوع بهداشت عمومی و نقش دولت در امور داخلی کشور اختصاص داشت و سیاست خارجی مطرح نشد.

قرار است رامنی و اوباما دو مناظره دیگر برگزار کنند و همچنین 20 مهر معاونان رامنی و اوباما مناظره خواهند داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *