کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهان بررسی کرد

پشت پرده دلایل توقف رقابت در ذوب آهن

12 مهر 1391 ساعت 22:01

رقابت بر سر خرید 53 درصد از سهام ذوب آهن اصفهان که از دو روز قبل با شدت ادامه داشت، به ناگاه طی امروز چهارشنبه متوقف شد.


به گزارش خبرنگار جهان بررسی ها نشان می دهند، رقابت اصلی برای خرید این سهام میان دو خریدار حقیقی با نامهای ریخته گران و فلاحتیان است. این میان نام خریداران دیگری نیز از قبیل سرمایه گذاری امید و معادن و فلزات در بازار مطرح شده که تاکنون هیچ یک بطور جدی در این رقابت شرکت نکرده اند.

امروز اما به یکباره رقابت بر سر خرید این شرکت به دلایل نامشخصی از طرف سازمان بورس متوقف شد. همین موضوع باعث شد صف های فروش سنگینی برای سهام این شرکت ایجاد شود.

این در حالی است که بر اساس قوانین و آیین نامه های موجود  روند رقابت در معاملات عمده تنها به دو دلیل که از جمله  جلوگیری از ادامه جلسه معاملاتی توسط شورای رقابت و جلوگیری از رقابت توسط سازمان خصوصی سازی به دلیل صلاحیت نداشتن خریداران می تواند متوقف شود.

در این باره با توجه به آنکه شورای رقابت رای خود را درباره واگذاری ها قبل از شروع رقابت اعلام می کند و همچنین با توجه انحصاری نبودن تولیدات ذوب آهن عملا دلیلی برای توقف این واگذاری از طرف شورای رقابت مطرح نیست.

با توجه به این موضوع صدور دستور توقف رقابت، از طرف سازمان خصوصی سازی می تواند به دلیل عدم صلاحیت خریدار یا بدهی معوقه یکی از خریداران به این سازمان باشد.

ادعایی که هم اکنون گروه ماهان به مدیریت بهروز ریخته گران اصفهانی آن را رد و اعلام کرده که بدهی معوقه به سازمان خصوصی سازی ندارد. این در حالی است که دیگر خریدار حاضر در این رقابت هنوز واکنشی به این موضوع از خود نشان نداده است.

به نظر می رسد موضوع تعطیلی پتروشیمی اصفهان و بدهی این مجتمع به پالایشگاه اصفهان دلیل اصلی رد صلاحیت یکی از رقبای حقیقی در نماد ذوب آهن اصفهان باشد. در صورت واقعیت داشتن آن ، معلوم نیست این ماجرا با معامله بلوکی سهام ذوب آهن اصفهان چه ارتباطی داشته و چرا باید این معامله پس از سه روز رقابت به یکباره به بهانه رد صلاحیت خریدار متوقف شود؟

گفتنی است ریاست هیات مدیره پتروشیمی اصفهان بر عهده بهروز ریخته گران اصفهانی می باشد.

به این ترتیب پس از سه روز رقابت تنگاتنگ برای تصاحب بلوک مدیریتی ذوب آهن اصفهان در حالی این معامله ناکام می ماند که به نظر می رسد سناریوی طرد بخش خصوصی واقعی از واگذاری های اصل چهل و چهاری همچون فولاد خوزستان یا مخابرات ایران این بار در نماد "ذوب" رونمایی می شود.


کد مطلب: 247914

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/247914/پشت-پرده-دلایل-توقف-رقابت-ذوب-آهن

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com