چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

اردوغان در اندیشه حذف سیاسی عبدالله گل

چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب: 247827
این روزها در مجلس ترکیه بحث بر سر تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاست جمهوری و انتقال اختیارات اجرایی به رئیس جمهور و حذف مسند نخست وزیری مطرح است.
به گزارش جهان به نقل از فارس در ترکیه، این روزها یکی از موضوعات مهم و داغ در محافل سیاسی و رسانه ای ترکیه،درباره قانون انتخابات ریاست جمهوری این کشور و رقابت پنهان و نیمه آشکار نخست وزیر و رئیس جمهور فعلی این کشور است.

در حالی که طبق اساسنامه داخلی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه هر یک از اعضای این حزب تنها می توانند سه دوره نماینده مجلس شده و در نتیجه حداکثر سه دوره در منصب نخست وزیر یا وزیر قرار گیرند، رجب طیب اردوغان نخست وزیر فعلی این کشور بر همین اساس در دوره بعدی نمی تواند نامزد نمایندگی مجلس و بالطبع نخست وزیر شود.

از سوی دیگر این روزها در مجلس ترکیه بحث بر سر تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاست جمهوری و انتقال اختیارات اجرایی به رئیس جمهور و حذف مسند نخست وزیری مطرح است. در همین راستا گفته می شود با توجه به اینکه اردوغان بر طبق اساسنامه حزب دیگر نمی تواند نخست وزیر شود، لذا قصد دارد با تغییر قانون مذکور راه را برای ریاست جمهوری خود و قرار گرفتن دوباره در راس هرم قدرت در ترکیه باز کند.

اما در این راه یک مانع مهم بر سر راه اردوغان قرار دارد و آن، یار قدیمی اردوغان و رئیس جمهور فعلی عبدالله گل است.

اردوغان برای رفع موانع ریاست جمهوری خود در آخرین دوره ای که مجلس و دولت را در اختیار خود دارد، تلاش می‌کند قوانین را به نحوی تغییر دهد تا بتواند به راحتی رئیس جمهور بعدی ولی با اختیارات تام شود و در همین راستا لایحه تغییر قانون انتخابات ریاست جمهوری را به مجلس آورده است.

«علی اوزگوندوز» نماینده مجلس ترکیه از حزب مخالف جمهوریخواه خلق در ارزیابی این لایحه در کمیسیون قانون اساسی می گوید: این لایحه عملا برای سد کردن راه ریاست جمهوری عبدالله گل مطرح شده است.

وی تصریح کرد دوره ریاست جمهوری فعلی عبدالله گل طبق قانون اساسی پنج ساله است و لذا وی می تواند در دوره بعدی نیز نامزد احراز این سمت شود و اصلاحیه قانون اساسی شامل حال وی نمی شود.

این در حالی است که حزب حاکم عدالت و توسعه تاکید دارد بر اساس اصلاح قانون اساسی دوره ریاست جمهوری عبدالله گل هفت سال بوده و بر اساس همین اصلاحیه یک نفر یک بار بیشتر نمی تواند رئیس جمهور شود.

از سوی دیگر نتایج آخرین نظرسنجی‌ها در ترکیه نشان می دهد که علاقه مردم ترکیه برای انتخاب مجدد عبدالله گل به عنوان رئیس جمهور بیش از انتخاب اردوغان است و این امر باعث نگرانی اردوغان شده است.

این در حالی است که روز گذشته نیز به دنبال اظهارات عبدالله گل در نشست آغاز فعالیت مجدد مجلس بعد از تعطیلات تابستانه مبنی بر ضرورت حضور نمایندگان مجلسی که در حال حاضر در زندان بسر می برند، در نشست مجمع عمومی مجلس، اردوغان برای اولین بار در واکنشی سرد به خبرنگاران گفت که با این دیدگاه یار دیرین خود عبدالله گل به هیچ عنوان موافق نیست اما در عین حال مایل نیست که با رئیس جمهور وارد بحث و جدل سیاسی شود.

بهر حال باید منتظر ماند و دید تحولات روزهای آتی در چه سمت و سویی پیش می رود و به احتمال زیاد و در صورت درست بودن بحث تلاش اردوغان برای به دست گرفتن قدرت دوباره و این بار در مسند ریاست جمهوری باید شاهد تخریب تدریجی و خزنده وجهه عبدالله گل از سوی اردوغان و دیگر همدستانش بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *