پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

مهم‌ترین بیماری‌های ناشی ازاسترس کدامند

چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب: 247811
تقريبا همه انسان‌ها اين واقعيت را قبول دارند كه بشر امروز بيش از هر زمان ديگري در گذشته با استرس و فشار رواني زندگي مي‌كند.
به گزارش جهان به نقل از ايسنا،‌ در اين دنياي پراسترس حتي كودكان نيز در امان نيستند و از ازدحام فعاليت‌هاي فوق برنامه،‌ دغدغه‌ها و مسووليت بيشتر در خانواده و نيز فشار اجتماعي بيشتر رنج مي‌برند. بي‌ترديد تمام اين فشارها و تنش‌ها تاثير منفي روي جسم و روان مردم بر جاي مي‌گذارد.

به گزارش سايت اينترنتي هلت مي آپ،‌ در اين مقاله فهرست مهمترين و شايع‌ترين بيماري‌هاي ناشي از استرس در دنياي مدرن ارائه شده كه عبارتند از:

- افسردگي؛
استرس هم مي‌تواند افسردگي را در افراد مبتلا به آن تشديد كند و هم مي‌تواند موجب بروز افسردگي در اشخاص سالم شود. همچنين كمبود خواب ناشي از استرس در برخي افراد موجب بروز افسردگي مي‌شود.

- تضعيف سيستم ايمني بدني؛ استرس مانع از فعاليت مناسب سيستم ايمني بدن مي‌شود و تضعيف دستگاه ايمني زمينه ساز ابتلا به بيماري‌هاست.

- سردرد و ميگرن؛ وقتي ما مضطرب مي‌شويم جسم‌مان تحت فشار قرار مي‌گيرد و براي مقابله با اين فشار، ترشح هورمون كورتيزول افزايش مي‌يابد. اين فرايند در بروز ميگرن و سردرد تاثير چشمگير دارد.

- مشكلات روده‌اي و معده‌اي؛ معده و مجاري گوارشي از افزايش سطح هورمون استرس آسيب زيادي مي‌بينند. وقتي دچار تنش مي‌شويم ترشح اسيد معده به شكل غيرعادي زياد مي‌شود و به جداره اين عضو مهم و دستگاه هاضمه آسيب مي‌رساند كه پيامد آن بروز زخم‌هاي گوارشي است.

- پرخوري نيز مي‌تواند ريشه در استرس مزمن داشته باشد.

- بي خوابي؛ كمبود خواب خوب مي‌تواند ما را بيمار كند و عادات بد خوابيدن از شايعترين علائم استرس هستند. وقتي مضطرب هستيم، خوابيدن برايمان دشوار مي‌شود.

- ديابت؛ اين بيماري نيز به شدت تحت تاثير سطح هورمون استرس در بدن است.

- كمر درد؛ از شايعترين پيامدهاي استرس در بدن بروز درد از جمله كمردرد است. در حالت استرس عضلات تحت فشار دائمي قرار مي‌گيرند و همين امر موجب بروز درد در نقاط مختلف بدن مي‌شود.

- بيماري قلبي؛ استرس مزمن با بالا نگه داشتن ضربان قلب براي يك مدت طولاني روي اين عضو تاثير سوء دارد. هم چنين در مواقع بروز استرس، فشار خون افزايش مي‌يابد كه حاصل آن بروز بيماري‌هاي قلبي در بلندمدت است.

- سرماخوردگي و بيماري‌هاي عفوني؛ اگر مكرر دچار سرماخوردگي مي‌شويد ممكن است استرس دليل آن باشد چون استرس، قدرت دستگاه ايمني دفاعي بدن را كاهش مي‌دهد.

- مشكلات نازايي؛
استرس شديد حتي مي‌تواند روي دستگاه توليدمثلي نيز تاثير سوء بگذارد و در نازايي نيز موثر باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *