پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

'شهید ستاری' در راه خانه های ایرانی است

دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب: 247471
سرگرد جوشقانی از ساخت مجموعه مستند داستانی« بر اوج سپهر» در مورد زندگی شهید ستاری خبر داد و گفت: فاز اول این مجموعه مربوط به دوران کودکی شهید است که در دهه اول محرم پخش می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از شبستان، سرگرد مجید جوشقانی، مدیر امور هنری ارتش جمهوری اسلامی ایران از ساخت مجموعه تلویزیونی در مورد شهید ستاری با عنوان "بر اوج سپهر" به خبرنگار شبستان خبر داد و گفت:" بر اوج سپهر" یک کار مستند داستانی در مورد شهید ستاری، فرمانده شجاع نیروی هوایی است که نویسندگی و کارگردانی آن را محمودرضا عباسی بر عهده دارد.

پخش فاز اول" بر اوج سپهر" در محرم


به گفته سرگرد جوشقانی، تحقیقات خوب و عمیقی در مورد زندگی شهید ستاری انجام شده است و فاز اولیه مجموعه "بر اوج سپهر" برای پخش در دهه اول محرم از تلویزیون آماده می‌شود.

وی با بیان اینکه فاز اول مجموعه "بر اوج سپهر" دوران کودکی شهید ستاری را به تصویر می‌کشد، عنوان کرد: ۱۰ قسمت اول این مجموعه بیشتر به زندگی پدر شهید ستاری می‌پردازد. پدر شهید ستاری، مقتدر و مذهبی بودند و سابقه برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) را داشتند، آدم دست به خیری بودند و دست خیلی از فقرا را می‌گرفتنو ، به مستمندان کمک‌رسانی کردند.

پدر شهید ستاری شاعر اهل بیت (ع) بود

سرگرد جوشقانی با اشاره به اینکه پدر شهید ستاری مدرسه تأسیس و حسینیه راه‌اندازی کردند، اظهار داشت: پدر شهید ستاری شاعر اهل بیت بودند و بسیاری از مداح ها از اشعار ایشان برای مداحی استفاده می کردنمد. در کل پدر شهید ستاری انسانی سرشناس، معتقد، موجه و مذهبی بودند. در نظر داریم در ۱۰ قسمت مجموعه" بر اوج سپهر" به مردم بگوییم که شهید ستاری در دامان همچین خانواده‌ای بزرگ شده است.

دوران جوانی شهید ستاری در فاز دوم "بر اوج سپهر"

مدیر امور هنری ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: هم‌اکنون مجموعه" بر اوج سپهر" در حال تولید است و تلاش می‌کنیم این مجموعه را برای پخش در دهه اول محرم آماده کنیم و سپس دوره جوانی شهید ستاری که وارد دانشکده افسری شد، ساخته خواهد شد.

سرگرد جوشقانی در مورد در نظر گرفتن ۱۰ قسمت اول مجموعه "بر اوج سپهر" برای دهه اول محرم، بیان کرد: به دلیل سبقه مذهبی و حسینی شهید ستاری، تلاش می‌کنیم آرمانهای حسینی و مذهبی شهید ستاری را به پرچم سرخ امام حسین گره بزنیم و این مجموعه را برای دهه اول محرم آماده کنیم.

پشتیبانی ارتش از ساخت " بر اوج سپهر"

وی با اشاره به اینکه شهید ستاری یکی از شهدای برجسته ارتش محسوب می شود و بر این اساس ارتش برای ساخت مجموعه" بر اوج سپهر" پشتیبانی های لازم را انجام می‌دهد، تصریح کرد: ارتش کلیه پشتیبانی‌های لازم از مرحله تدوین و نگارش تا اجرا را عهده‌دار است و این پشتیبانی از قسمت‌های دهم به بعد این مجموعه به دلیل نمایش ورود شهید ستاری به نظام و دانشکده افسری بیشتر خود را نشان می‌دهد.

سرلشگر شهید منصور ستاری، در تاریخ ۲۹اردیبهشت سال۱۳۲۷ در قریه ولی آباد ورامین در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود. پدرش، مرحوم حاج حسن مردی فاضل، ادیب و شاعر بود. این شهید وارسته دوران ابتدایی را در مدرسه ولی آباد ورامین و دوران متوسطه را در قریه پوئینک ورامین به پایان رساند. وی در طول دوران تحصیل، همواره یکی از شاگردان ممتاز کلاس به شمار می رفت. ایشان پس از اخذ مدرک دیپلم متوسطه در سال۱۳۴۵ وارد دانشکده افسری شد و پس از پایان دوره سه ساله دانشکده به درجه ستوان دومی نایل آمد.

شهید ستاری، افسری مؤمن، تیزهوش و کاردان

در سال۱۳۵۰ جهت طی دوره رادار کنترل به کشور آمریکا اعزام و با سپری نمودن دوره ای یک ساله در سال۱۳۵۱ به عنوان افسر کنترل شکاری در تیپ دفاع هوایی نیروی هوایی مشغول به کار شد.

تیمسار ستاری به علت فعالیتهای بیش از حدی که در اجرای طرح‌های جنگی از خود نشان داد ، درسال ۱۳۶۲ به سمت معاون عملیات فرماندهی پدافند نیروی هوایی منصوب شد . طرح‌ها و برنامه‌هایی که شهید ستاری ارائه می‌داد بسیار منطقی ، عملی ، کاربردی و مؤثر بود . از این رو در سال ۱۳۶۴ به عنوان معاونت طرح و برنامه نیروی هوایی برگزیده شد و به علت لیاقت و کاردانی و شایستگی که از خود نشان داد ، در بهمن ماه سال ۱۳۶۵ با درجه سرهنگی به سمت فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد و تا هنگام شهادت عهده دار این مسئولیت بود .

از دست دادن حس بویایی به خاطر اهدای ماسک به راننده لودر

در عملیات خیبر وقتی در محاصره بمباران شیمیایی او ماسک خود را تقدیم به پیرمردی که راننده لودر بود کرد را همه به یاد دارند. براثر این اقدام وی تا زمان شهادت از شامه بویایی بی بهره شده بود و تا پایان عمر این موضوع را مخفی می کرد. سرانجام این انسان خلاق و مشتاق پس از گذراندن ۴۶ بهار پربار در سال ۱۳۷۳ به دیدار یار شتافت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *