پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
رئیس سرویس امنیتی بلژیک:

دفتر اشتون یکی از اهداف اصلی جاسوسان

جمعه ۳۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۱:۱۹
کد مطلب: 245719
رئیس سرویس امنیتی بلژیک با تاکید بر اینکه بروکسل یکی از بزرگترین پایتخت‌های جاسوسی جهان است، اظهار داشت: دفتر کاترین اشتون یکی از اهداف اصلی جاسوسان است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، اندیشکده «شورای آتلانتیک» در مقاله‌ای به قلم «جرج بنیتز» با اشاره به مصاحبه «الن وینانتس» رئیس سرویس امنیتی بلژیک، با «ای‌یو آبزرور» به نقل از وی می‌نویسد: ما کشوری هستیم که مورد توجه دیپلماتها، بازرگانان و موسسات بین‌المللی مانند ناتو و موسسات اروپایی قرار داریم و با توجه به محیط خاص اینجا فکر می‌کنم به راحتی می‌توانید بگویید که بروکسل یکی از بزرگترین پایتخت‌های جاسوسی جهان است.

* بلژیک بیش از هر شهر دیگری در جهان جاسوس دارد

«اندرو رتمن» خبرنگار «ای‌یو آبزرور» معتقد است که برای بسیاری افراد در عصر آرایش مجدد سیاست خارجی و مذاکرات «برد-برد»، جاسوسی موضوعی مربوط به گذشته به نظر می‌رسد اما برای «الن وینانتس» رئیس سرویس امنیتی بلژیک، این پایتخت اروپایی در حال حاضر شاهد فعالیت‌های جاسوسی بیش از تقریبا هر شهر دیگری در جهان است. وینانتس در مصاحبه‌ای با رسانه‌های خارجی به ای‌یو آبزرور گفت: «ما درباره ده‌ها نفر صحبت نمی‌کنیم بلکه درباره صدها تن از افسران و عوامل اطلاعاتی خارجی در بروکسل حرف می‌زنیم.»

وی افزود: «در بلژیک ما جاسوسان روس و چینی و جاسوسانی از دیگر کشورها همانند دوران جنگ سرد داریم. ما کشوری هستیم که مورد توجه دیپلماتها، بازرگانان و موسسات بین‌المللی مانند ناتو و موسسات اروپایی قرار داریم. بنابراین برای یک افسر اطلاعاتی و یا یک جاسوس اینجا مانند یک مهد کودک و مکانی است که باید در آن حضور داشت.»

* جاسوسان به طور معمول وانمود می‌کنند که دیپلمات، خبرنگار، رایزن، بازرگان یا دانشجو هستند

وی گفت که جاسوسان به طور معمول وانمود می‌کنند که دیپلمات، خبرنگار، رایزن، بازرگان یا دانشجو هستند و غیر از جمع‌آوری اطلاعات تلاش می‌کنند بر تصمیماتی که از سوی مقامات اتحادیه اروپا یا ناتو گرفته می‌شود، تاثیر بگذارند. آنها در سمینارها یا گردهمایی‌های اجتماعی که در پایتخت اتحادیه اروپا برگزار می‌شود با مقامات طرح دوستی می‌ریزند. مقامات امنیتی اتحادیه اروپا برای این نوع افراد اسم خاصی دارند و به آنها مایس می‌گویند که اول کلمات پول، ایدئولوژی، سازش و خودپسندی است- افرادی که حریص و یا مقروض هستند، ایده‌های تندروانه‌ای دارند، رازهای گناهکارانه‌ای دارند و یا می‌خواهند «جیمز باند» باشند.

در برخی موارد این جاسوسان در بروکسل ارتباط برقرار می‌کنند اما تا زمانی که هدف، پست جدیدی را در کشورش بگیرد، صبر می‌کنند.

سرویس امنیتی بلژیک که معادل ام‌آی۵ در انگلیس است، مسئولیت اصلی مبارزه با تروریسم را بر عهده دارد اما بخشی از مسئولیت‌هایش مربوط به حفاظت از موسسات بین‌المللی در این کشور می‌شود. این سرویس با کارمندان امنیتی ناتو و اتحادیه اروپا، بنگاه‌های جاسوسی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، پلیس فدرال بلژیک و اطلاعات ارتش این کشور برای دستگیری ماموران مخفی همکاری می‌کند.

* دفتر کاترین اشتون یکی از اهداف اصلی جاسوسان است

وینانتس توضیح داد: «کارایی سرویس‌های امنیتی موسسات اتحادیه اروپا به قلمرو آنها محدود می‌شود بنابراین هنگامی که فعالیتی خارج از قلمرو اتحادیه اروپا رخ می‌دهد، سرویس امنیتی بلژیک کارایی خود را نشان خواهد داد.» وی گفت که سرویس اقدام خارجی اروپایی «کاترین اشتون» که سیاست‌ خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا را تعیین می‌کند، یکی از اهداف اصلی جاسوسان است.

«الکساندر توتس» رئیس سازمان ضداطلاعات استونی نیز می‌گوید: «ما کاملا اطمینان داریم که هیچ کشور عضو اتحادیه اروپا وجود ندارد که سرویس‌های جاسوسی روس با توجه به وسعت آن کشور در آن حضور نداشته باشند. در طول ۲۰ سال گذشته در استونی، فعالیت‌های جاسوسی به طور دائم در حال افزایش بوده است.»

* بروکسل برای جاسوسان مانند مهد کودک است

وینانتس نیز در این باره اظهار داشت: «ما کشوری هستیم که مورد توجه دیپلماتها، بازرگانان و موسسات بین‌المللی مانند ناتو و موسسات اروپایی قرار داریم. بنابراین برای یک افسر اطلاعاتی و یا یک جاسوس اینجا مانند یک مهد کودک و مکانی است که باید در آن حضور داشت. شما افرادی را در اینجا دارید که اطلاعات اقتصادی یا سیاسی دارند، افرادی که می‌توانید آنها را به خدمت بگیرید و افرادی که می‌توانید روی آنها تاثیر بگذارید. شما دولت‌هایی دارید که می‌توانید با آنها لابی کنید و گاهی اوقات تشخیص مرزبندی میان لابی دارای مجوز و دخالت ممنوعه- تاثیرگذاری و جاسوسی- بسیار دشوار است. با توجه به محیط خاصی که ما اینجا داریم، فکر می‌کنم به راحتی می‌توانید بگویید که بروکسل یکی از بزرگترین پایتخت‌های جاسوسی جهان است.»

* بزرگترین در اروپا؟

وینانتس افزود: «البته ژنو را هم داریم اما فکر می‌کنم بروکسل با توجه به تمرکز زیاد افرادی که از سرویس‌های جاسوسی مختلف و کشورهای مختلف سراسر جهان به اینجا می‌آیند، یکی از بزرگترین آنها در اروپاست.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *