پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

پشت پرده مرگ سفیر آمریکا در لیبی

جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۱۸
کد مطلب: 244612
یک روزنامه انگلیسی به نقل از منابع دیپلماتیک از پشت پرده مرگ سفیر آمریکا در لیبی پرده برداشت و نوشت که آمریکا از حمله به کنسولگری خود در شهر بنغازی واقع در لیبی خبر داشت ولی هیچ هشداری به دیپلمات‌هایش نداد.

به گزارش جهان به نقل از فارس، روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» در خبری ماجرای پشت پرده مرگ سفیر آمریکا در لیبی را فاش کرد و نوشت که آمریکا از حمله به سفارتش در لیبی آگاه بود اما هیچ کاری نکرد.  بر اساس این خبر، کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی به همراه سه تن دیگر از دیپلمات‌های این کشور احتمالا نتیجه یک نقص امنیتی جدی و ادامه دار است.
 
مقامات آمریکایی بر این باورند که حمله به کنسولگری آمریکا در لیبی از پیش طراحی شده بود؛ این خبر در شرایطی گزارش می شود که «کریس استیونز» سفیر آمریکا در لیبی مدت زمان کوتاهی بود که از سفر به آلمان، استرالیا و سوئد، به لیبی بازگشته بود و قرار بود که سفر او به بنغازی، جایی که او به همراه سه دیپلمات دیگر کشته شد، محرمانه باقی بماند.  این روزنامه انگلیسی نوشته است: بر اساس اعلام منابع عالیرتبه دیپلماتیک، وزارت امور خارجه آمریکا 48 ساعت قبل از حمله به کنسولگری این کشور در بنغازی و سفارتش در قاهره، اطلاعات معتبری در دست داشته است که نشان می داد احتمال این وجود داد که هیئت نماینده آمریکا در این کشورها هدف حمله قرار بگیرد.
 
این در حالیست که بر اساس نوشته این روزنامه، آمریکا هیچ هشداری به دیپلمات های خود جهت آماده باش آنها و یا محدودیت تحرکاتشان نداد.  منابع امنیتی اعلام کرده اند که کنسولگری آمریکا در لیبی برای آمادگی جهت مقابله با هرگونه خشونت مرتبط با سالگرد 11 سپتامبر یک پیغام دریافت کرد اما محدوده دفاعی این کنسولگری در مدت 15 دقیقه شکست و تظاهرات کنندگان به این کنسولگری حمله کردند.
 
در ادامه این خبر آمده است که دولت آمریکا در شرایط فعلی با یک بحران در لیبی روبروست زیرا اسناد حساس موجود در کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی گم شده اند و مکان مخفی مربوط به خانه امن در این شهر که کارکنان کنسولگری به آنجا فرار کرده بودند نیز هدف حمله خمپاره ای قرار گرفته است؛ به این ترتیب سایر پناهگاه های موجود در سراسر کشور لیبی دیگر امن نخواهند بود.
 
گفته می شود که برخی از اسناد گم شده از کنسولگری آمریکا در بنغازی حاوی اسامی اتباع لیبیائی بوده است که برای آمریکا کار می کنند؛ افشای این اسناد می تواند زندگی این اتباع را به خطر بیندازد؛ گفته می شود که سایر اسناد گم شده نیز مربوط به قراردادهای نفتی بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *