چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۵

ارزیابی 30 مقام سابق آمریکا از هزینه‌های تعرض احتمالی به ایران

جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب: 244593
گروهی از مقامهای سابق سیاسی ، امنیتی و نظامی آمریکا ، جنگ طلبان آمریکایی را از هر گونه تعرض نظامی به ایران برحذر داشته اند و به آنان هشدار داده اند هزینه های چنین تعرضی، بسیار بیشتر از مجموع هزینه های جنگ در عراق و افغانستان خواهد بود.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، این گروه 30 نفره از مقامات سابق دولت آمریکا، مشاوران و اعضای سابق شورای امنیت ملی و تعدادی افسران ارشد ارتش آمریکا در ارزیابی خود که روز پنجشنبه رسما منتشر شده، تصریح دارند که هدف آنان از ارائه این ارزیابی ، وادار کردن سیاستگذاران به فکر کردن درباره چنین اقدام خطرناکی بوده است.
 
این مقامهای سابق آمریکا گفته اند در خوش بینانه ترین نتیجه ، چنین عملیات بسیار پرهزینه فقط می تواند چهار سال برنامه هسته ای ایران را به تاخیر بیندازد.
 
نویسندگان این ارزیابی جدید از به اصطلاح هزینه ها و دستاوردهای حمله نظامی آمریکا به ایران، افزوده اند چنین عملیاتی فقط قادر است برنامه های هسته ای ایران را به تاخیر بیاندازد ولی آیا می دانیم بعد از آن چه خواهد شد؟
 
ارزیابی این گروه از مقامهای سابق آمریکا اشاره دارد: کل منطقه خاورمیانه در صورت تعرض به ایران ، دستخوش جنگ و ناآرامی می شود.
 
خبرگزاری آمریکایی ˈآسوشیتدپرس ˈ که بخشهایی از این ارزیابی را منتشر کرده ، یادآوری می کند که یکی از استدلال ها در مخالفت با هرگونه تعرض نظامی به ایران این است که چنین اقدامی وجهه ضد اسلامی آمریکا در نگاه مسلمانان را تشدید خواهد کرد؛ وجهه ای که طی سال های اخیر با جنگ در افغانستان و اشغال عراق مسئله ساز شده و اخیرا با انتشار یک فیلم ضد اسلامی روی شبکه اینترنت احتمالا زمینه ساز حمله خونین روز سه شنبه به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی و مرگ چند دیپلمات آمریکایی بوده است.
 
ژنرال بازنشسته «گرگوری نیوبلد»، یکی دیگر از حامیان ارزیابی جدید از پیامدهای حمله آمریکا به ایران که فرمانده عملیاتی سابق ستاد نیروهای مسلح آمریکا است، می گوید: «طراحان و تصمیم گیران باید توجه داشته باشند که اعتراضات و شورش هایی که پس از انتشار این فیلم مشکوک روی شبکه اینترنت روی داد فقط نمونه کوچکی از حوادثی است که در صورت حمله اسرائیل و آمریکا به خاک ایران می تواند در کل منطقه روی دهد.»
 
این مقامهای سابق آمریکایی در ارزیابی خود تاکید کرده اند:با توجه به مساحت و جمعیت ایران و قدرت ملی گرایی ایرانی ها ، ارزیابی ما این است که هر حرکت نظامی علیه خاک ایران مستلزم اختصاص نیرو، بودجه و امکانات نظامی بسیار بیشتر از آن حدی است که در تمام 10 سال گذشته به جنگ افغانستان و عراق اختصاص یافته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Czech Republic
هزینه ی زیادی نخواهد داشت جز نابودی همیشگی اسرائیل و ناوگانهای آمریکایی مستقر در خاور میانه و آسیای مرکزی و نابودی آل سعود و آل خلیفه و سایر دست نشانده های آمریکا در منطقه
Iran, Islamic Republic of
سحر خیلی نزدیک است...
اگه جرات دارند حمله کنند تا نشونشون بدیم
به ولایت علی قسم تجاوز به کشور ما صورت نمیگیره مگر در آخرش اسراییل از دنیا محو امریکا در حال فروپاشی و منطقه از شر شکمپرستان مرتجع و جاهل عرب بدویت پاک شده باشه
جنگ کجایی که دلم تنگ توست