جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ساز ارزش‎ها در موسیقی مذهبی کوک نیست

جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب: 244586
یک آهنگساز و استاد موسیقی گفت: اهالی موسیقی مذهبی در ایران به تقلید از موسیقی پاپ روی آورده‎اند، تا جایی که ارزش‎ها به فنا رفته و به احساسات پر و بال داده می‎شود و در یک کلام ساز ارزش‎ها در موسیقی مذهبی کوک نیست.
به گزارش جهان، طاهر یزدان‌پناه در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: موسیقی مذهبی باید به عنوان یک شاخه زیر مجموعه موسیقی ایرانی قرار گیرد و در دانشگاه تدریس شود.

وی افزود: دانشگاه‎ها انتظارات را برآورده نمی‎کنند و نمی‎تواند یک دانشجو موسیقی را به یک موسیقی‌دان برجسته و اهل علم و اهل فن تبدیل کند.

این آهنگساز اصفهانی در ادامه بیان کرد: دانشگاه باید پیوند موسیقی سنتی با موسیقی علمی غرب به دانشجویان آموزش دهد اما عدم آموزش صحیح به دانشجویان باعث شده است که در بخش خصوصی به خاطر تقاضا آمار آثار تولیدی بالا رود ولی از کیفیت در آثار خبری نیست، زیرا افراد متبحر در موسیقی اندک هستند.

وی گفت: آموزش موسیقی ایرانی و در اصل، آموزش در کشور ما به شیوه سنتی تدریس می‎شود، در صورتی که باید به دانشجو ذهنیت داد و او را در مسیر صحیح هدایتش کرد.

یزدان پناه با اشاره به اینکه موسیقی مذهبی روال مناسبی را پیش نگرفته است، گفت: امروزه شاعران و نویسندگان زیادی وجود دارند که اشعار غنی و با ارزشی را ارائه می‌دهند، اما باز هم عده‎ای از خوانندگان مذهبی عدم وجود شعر مذهبی را بهانه قرار می‎دهند و سطحی خوانی خود را توجیه می‎کنند.

وی بیان کرد: عامل نخست و شرط اول ماندگاری موسیقی مذهبی کلام است و سطح اشعار و ادبیات مذهبی در جامعه هنری کنونی بسیار پایین است.

این آهنگساز در ادامه اضافه کرد: در حوزه موسیقی عاشورایی پرداختن به احساسات مخاطب یک اصل شاخص و امر بدیهی است، زیرا آهنگساز و خواننده باید در درجه اول با مخاطب ارتباط برقرار کنند و این ارتباط از طریق برانگیختن احساسات مخاطب امکان‌پذیر است، اما تنها از احساس گفتن کافی نیست و مخاطب باید به درونیات، اندیشه‎ها و ارزش‎ها نیز توجه داشته باشد.

وی با بیان اینکه موفقیت یک آهنگ بستگی به عوامل مختلفی دارد که وقتی این عوامل در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند آهنگ مطلوبی تولید می‌شود، تصریح کرد: اگر آهنگساز و خواننده نتواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند و شعر و موسیقی در مخاطب رسوخ نکند و در دل مردم جای نگیرد، موثر نیست اما نباید در این ورطه مباحث ادبی و تعقلی آن را نیز فراموش کرد.

این استاد موسیقی بیان کرد: ساخت موسیقی‎های مذهبی به ویژه موسیقی‎های مناسبتی و عاشورایی باید به گونه‎ای ممتاز باشد که به ارزش‎ها لطمه وارد نکند و تأثیر بسیاری بر عموم داشته باشد و به نوعی بیانگر ارزش‎ها و معارف باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سازنده موسیقی مذهبی باید نسبت به کار خود عشق داشته باشد و متعهدانه کار خود را دنبال کند، گفت: کسی که موسیقی مذهبی می‎سازد باید از ارزش‌های مذهبی دفاع کند و از طرفی با اجرای این نوع موسیقی‌ها حداقل آهنگ‌ها و نواهای صحیح و تأیید شده مذهبی را به مداحانی که اقدام به خوانندگی می‌کنند، بیاموزند و آنان را به استفاده از این سبک موسیقی تشویق و دعوت کند.

یزدان پناه در پایان گفت: اگر موسیقی مذهبی را به عنوان یک موسیقی برازنده و والا وارد حوزه‌های مختلف موسیقی کنیم، باید نظرات اجرا کننده موسیقی به میزان بالایی در نظر گرفته شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *