کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فرمول زندگی زناشویی

22 شهريور 1391 ساعت 19:05

رشد آگاهی و یاد گرفتن فرمول زندگی مشترک ، کمک می کند تا زوج ها از پس مشکلات بر آیند و زندگی رابر محور عشق بسازند.


به گزارش جهان، تبیان نوشت:
وَ لَیْسَ الْبرُِّ بِأَن تَأْتُواْ الْبُیُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَ لَاكِنَّ الْبرَِّ مَنِ اتَّقَى‏  وَ أْتُواْ الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا  وَ اتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
كارِ نیك، آن نیست كه از پشتِ خانه‏ها وارد شوید بلكه نیكى این است كه پرهیزگار باشید! و از درِ خانه‏ها وارد شوید و تقوا پیشه كنید، تا رستگار گردید! (بقره،189)

خدا در قرآن علت خلقت «زوج » را کسب آرامش بیان نموده است ، ونتیجه این آرامش را « مودت وعشق » فرموده است ؛ ولی در  جامعه مسلمین کمتر این آثار مشاهده می شود ! آیا وعده خدا خلاف است ؟ یا آن که زوج ها به فرمول برقراری ارتباط و ایجاد آرامش آگاه نیستند ؟ وعده خدا که هیچ وقت خلاف نمی پذیرد (وَ لَنْ یُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ ) «و خدا هرگز وعده خود را خلاف نمى‏كند» (الحج : 47 ).
 
بنابراین علت نرسیدن به هدف ازدواج (آرامش و مودت وعشق ) ، عدم آگاهی به فرمول زندگی زناشویی که خدا در قرآن ویا بوسیله اولیاء خود بیان داشته است .

علی (ع) به یار خود کمیل توصیه می کند که هر کاری نیازمند به آگاهی می باشد :
یَا كُمَیْلُ مَا مِنْ حَرَكَةٍ إِلَّا وَ أَنْتَ مُحْتَاجٌ فِیهَا إِلَى مَعْرِفَةٍ الْخَبَرَ
ای کمیل هیچ حرکتی نیست مگر آن  که نیازمند آن هستی که در باره آن شناخت ومعرفت پیدا نمایی (محدث نوری،13 ،ج 17،ص 268) .

«صبر» ، یکی از پایه های زندگی موفق است ؛ هر زوجی که در زندگی شخصی و یا زناشویی خود دارای این صفت باشد، با صبر در مقابل مشکلات وناملایمات ، کشتی زندگی را به ساحل خوشبختی می رساند . قرآن پیش نیاز « صبر » را آگاهی و خبرگی می داند . به عبارت دیگر کسی که بر چیزی آگاهی نداشته باشد ، صبر و تحمل او بر عمل و یا ترک کم آن خواهد بود.وَ كَیْفَ تَصْبرُِ عَلىَ‏ مَا لَمْ تحُِطْ بِهِ خُبرًْا «و چگونه مى‏توانى در برابر چیزى كه از رموزش آگاه نیستى شكیبا باشى؟!» (كهف ،68)

وهم چنین امیرالمۆمنین برا ی تر ک عملی ویا ا انجام کاری را منوط به آگاهی از سود وزیان آن می داند :

علی(ع):مَن لَم یَعرِف مَضَرَّةَ الشَّی لَم یَقدِر عَلَى الِامتِناعِ مِنهُ ومَن لَم یَعرِ ف مَنفَعَةَ َالخَیرِ لَم یَقدِر عَلَی العَمَلِ بِهِ علی (ع) : هر کسی که ضرر چیزی را نداند ، نمی تواند آن را ترک کند ؛ وهر کسی که سود و فایده کار خوب را نداند ، نمی تواند آن را انجام دهد ( آمِدی ،ترجمه انصاری ،  ص776).

اگر از شما خواسته شود به شوهری که دارای ضعف هایی است « احترام » بگذارید ! فوری پاسخ خواهید داد که چگونه کسی که دارای ضعف هایی است « احترام » بگذارم ؟ ویا آن که بیان می نمایید که ( من   نمی توانم این کار را انجام دهم !) ؛ در حالی که شما که قادر به احترام گذاشتن ، فردی که لایق احترام نیست،  می باشید.

به این مثال توجه نمایید:
در اداره ای کار می کنید که دارای مدیر نالایق است وشما مجبورید که در آن محل کار کنید ، آیا شما به این مدیر احترام نمی گذارید ؟ آیا ایرادها وضعف های او را بدون پرده به او بازگو می کنید ؟ قطعاً جواب ها منفی است به دلیل آن که دوست ندارید که از چشم مدیر سقوط کنید ، یا آن که شما را از کار بیرون کند ! زیرا می دانید نتیجه این اعمال شما یعنی اخراج از کار ومشکلات بیکاری ! ازاین رو با کمال ادب با او صحبت می کنید وحداقل احترام ظاهری را به اومی گذارید .

آن چه شما را به احترام مدیر نا لایق واداشت ،این بود که « می دانید اگر احترام نکنید از کار اخراج شده ، ومشکلات بیکاری را در پی خواهید داشت » . این آگاهی از مضرات عدم احترام به مدیر نالایق ، شما را قدرت می بخشدتا بر خلاف میل درونی خودتان ، به او احترام نمایید.

مانند چنین مسایلی در زندگی زناشویی خیلی اوقات روبرو می شوید ، شما دوست دارید از زندگی شیرینی برخوردار باشید ؛ ولی موفق نمی شوید ، حتی گاهی با رفتار های «ناآگاهانه » موجب از هم پاشیدگی زندگی خانوادگی می شوید .
 
در حالی که  اگر آگاهی داشته باشید که چه رفتاری سودمند است ، و یا چه رفتاری برای زندگی زناشویی شما مضر می باشد ،حتماً با انجام  آن و یا ترک آن ،به زندگی خود استحکام می بخشید ،و از آثار مثبت آن در دنیا وآخرت بهره مند می شدید  . و وعده الهی « زندگی آرامش بخش وعشق محور » تحقق می یابد !!

از این رو آموزش زوج های جوان ،از جایگاه مهمی برخوردار است ؛و بهترین روش جلوگیری از طلاق و آشفتگی زندگی زناشویی می باشد . می بایست برنامه ریزی در راستای این هدف ، مورد توجه ویژه مسئولین اجتماعی و فرهنگی باشد.

بیشتر مردان ، به سختی پرسش می کنند زیرا  تصور می کنند که پرسش ، یعنی « من نمی دانم و ضعیف هستم » ، ولذا آنها به سختی به کلاس های آموزشی زناشویی ومشاوره حضور پیدا می کنند.

چنانچه به زوج های جوان گفته شود که پس از گذراندن یک دوره آموزشی «هنر زندگی عاشقانه  » ،عقد آنها ثبت می شود ،. و زوج را مجبور کنند تا در این کلاس ها شرکت نمایند ؛ (مانند کلاس های « کنترل جمعیت ») وپس از اخذ گواهی شرکت در آن، « قباله» آنها داده شود .

 این تدبیر موجب رشدآگاهی زوج جوان شده وکسب علم وآگاهی به کسب آرامش وزندگی«عشق محور » خواهند شد و از طلاق عاطفی ویاغیره جلوگیری می شود . در نتیجه جامعه از بسیاری معضلات اجتماعی « طلاق » محفوظ می ماند .


کد مطلب: 244302

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/244302/فرمول-زندگی-زناشویی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com