جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

قائم مقام فراهانی؛ دلایل تبعید به مشهد

شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 243485
سیاست هوشمندانه و هدایت صحیح قائم مقام در مذاکرات برای حل مسائل بحرانی روابط ایران و عثمانی به پیروزی ایران در جنگ و انعقاد عهدنامه ارزنة الروم اول (۱۲۳۹ه.ق) و کسب موقعیت برتر در برابر عثمانی انجامید.
به گزارش جهان، مهر نوشت: میرزا ابوالقاسم قائم مقام ثانی فرزند دوم میرزا عیسی، مشهور به میرزا بزرگ قائم مقام اول، است. مادرش دختر میرزا محمد حسین وفا، شاعر و وزیر پادشاهان زندیه و عموی میرزا عیسی، بود. در شجره این خاندان، نسبشان از طریق امام زین العابدین(ع) به امام علی(ع) می‏رسد. نخست در مدینه سکونت داشتند و سلطان سید احمد نامی از این خاندان(جد ۲۹ قائم مقام) در سال‏های اواخر قرن سوم و یا اوایل قرن چهارم از مدینه به ایران آمد و در روستای کمال آباد فراهان (اراک) سکونت گزید. چهار تن از اسلاف قائم مقام در دوران صفویه منصب مهرداری پادشاهان صفوی را داشته‏اند. در دوران زندیه نیز محمد حسین وفا وزارت چهار تن از پادشاهان زندیه را داشت.

ابوالقاسم پس از درگذشت برادر بزگترش میرزا محمد حسن که وزیر دستگاه عباس میرزا نایب السلطنه بود به پیشنهاد پدرش؛(میرزا عیسی) که در این تاریخ مقام نیابت صدارت عظمی (قائم مقام صدرات) را بر عهده داشت به وزارت عباس میرزا انتخاب شد و او ملقب به قائم مقام ثانی شد. درجایگاه قائم مقامی صدارت عباس میرزا چنان در این جایگاه خوش درخشید و چنان مؤثر و پرنفوذ اداره امور نایب السلطنه و، فراتر از آن، امور کشوری را بر عهده داشت که گویا ثقل اداره کشور از تهران به دارالسلطنه تبریز رفته بود.

او در سال‎های اشتغال در سمت صدارت عباس میرزا تا ۱۲۳۹ ه.ق که به سبب سعایت و حسادت حسودان نزد نایب السلطنه از این مقام معزول شد، مصدر و منشأ خدمات ارزنده‏ای به کشور شد. او نیز مانند پدرش در برابر حملات روس‏ها بلافاصله و با پشتکار فراوان مشغول تنظیم ارتش آذربایجان شد و به تنهایی امور گوناگون کشوری را اداره می‏کرد، یعنی گذشته از وزارت عباس میرزا و پیش‎کاری کل آذربایجان، به دیگر امور دولتی نیز می‏پرداخت. مکاتبات رسمی با خط و انشای او صورت می‎پذیرفت و مهم‏تر از همه، سیاست هوشمندانه و هدایت صحیح او در مذاکرات برای حل مسائل بحرانی روابط ایران و عثمانی به پیروزی ایران در جنگ و انعقاد عهدنامه ارزنة الروم اول (۱۲۳۹ه.ق) و کسب موقعیت برتر در برابر عثمانی انجامید.

قائم مقام پس از عزل بار دیگر با متوجه شدن فتحعلی شاه به بی‏گناه بودن وی دوباره به سمت قائم مقامی بازگشت. فتحعلی شاه که از جنگ با عثمانی پیروز در آمده و فتوای برخی از علما و مجتهدان را برای جهاد با روسیه کسب کرده بود قصد کرد با روسیه وارد جنگی دیگر شود و بر این باور بود که در این جنگ بر روسیه غلبه خواهد کرد. قائم مقام او را از جنگی مجدد با روس‏ها بر حذر داشت و گفت بهتر است که با روس‏ها از در صلح برآییم شاه متغیر شد و دشمنان قائم مقام، او را به دوستی با روس‎ها متهم کردند بنابراین وی دوباره معزول شد و او را به مشهد تبعید کردند.

پس از شکست ایران از روس شاه به اشتباه خود پی برد و دوباره قائم مقام را به سمت قبلی خود بازگرداند. قائم مقام هم اقدامات زیر را انجام داد: اجرای آتش بس جنگ دوم ایران و روس، متقاعد ساختن فرماندهان سپاه روس به پیشروی نکردن و حفظ آرامش، برگرداندن فراریان، تدوین معاهده‏ای که بدون آن تغییر وضع بغرنج و ناگوار غیر ممکن بود. این معاهده همان معاهده ترکمانچای بود که به خط و انشای قائم مقام نوشته شد. روس‏ها سخت اصرار داشتند کل آذربایجان را به خاک روسیه ملحق کنند درایت و مدیریت قائم مقام سبب شد که رود ارس سرحد مرزی دوطرف بشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *