پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۳

چرا زنان نباید عطر بزنند؟

جمعه ۱۷ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۱۸
کد مطلب: 243394
معطر بودن، همیشه خوب و پسندیده است و ثواب دارد؛ حتی برای خانم‏ها و در داخل آشپزخانه.
به گرزارش جهان به نقل از تبیان، در آداب همسرداری و خانواده، افزون بر معطّر بودن برای همسر، خودِ استعمال کردن بوی خوش نیز ثواب دارد و نیکو است.

عطر

خود معطر بودن، نیک است و تنها استفاده از آن در وضعیتی خاص، تحریم شده است. به بیان دیگر، این‏گونه نیست که استعمال عطر و ادکلن در مکانی مجاز و در مکان دیگر غیرمجاز و حرام باشد؛ بلکه حتی در پستوخانه و آشپزخانه نیز اگر برای خوشایندی دیگران (نامحرم) انجام گیرد، حرام است. استعمال آن در مواردی که باعث خوشایندی و جلب توجه و استشمام نامحرم گردد، حرام است؛ هر چند در آشپزخانه باشد.

لذا خانم ها نیز می‏توانند در هر مکانی از آن استفاده کنند؛ مگر جایی و یا به کیفیتی که مورد استشمام و جلب نامحرم قرار گیرد. از این رو، استفاده از بعضی عطرها که فقط خودِ فرد، بوی خوش آن را احساس می‏کند (یعنی عطرهای ملایم و خفیف که دیگران آن را احساس نمی‏کنند) برای خانم‏ها اشکال ندارد؛ به خصوص اگر چادر می‏پوشند. در واقع اگر دیگران (نامحرم) این بوی خوش را احساس نکنند، نه تنها مرتکب حرام نشده‏اند؛ بلکه به ثواب نیز نائل گشته‏اند. کافی است از عطرها و ادکلن‏های خفیف و ملایم استفاده کنند؛ به ویژه استعمال بوی خوش، به هنگام نماز و برای همسر ثواب بسیار دارد. اگر دقت کنید، این حالت اختصاص به عطر و ادکلن ندارد؛ بلکه هر وسیله و کاری اگر با رعایت شرایط به کار گرفته و استفاده شود، پسندیده است.

متأسفانه بسیاری از خانم ها در جامعه ما نسبت به این موضوع بی تفاوت هستند و نه تنها در هر محیطی از عطرهای تند استفاده می کنند بلکه آن را وسیله ای برای جلب توجه قرار داده اند، و سر اینکه بوی عطرشان خاص و تک و مشام نواز باشد با هم رقابت دارند و هزینه های زیادی را صرف آن می کنند، اینجاست که این عمل مستحب شکل یک عمل حرام را به خود می گیرد که مورد نفرت خداوند و مایه لعنت فرشتگان می شود.

استفاده کردن زن از لوازم آرایشى از قبیل: استعمال عطر، کرم، سرمه، حنا و... اشکال ندارد ولى باید آن را در برابر نامحرم بپوشاند.

از نظر اسلام زن فقط مى‏تواند براى شوهر و محارمش زینت کرده و خود را آرایش دهد؛ اما در هنگام بیرون رفتن از منزل و بین نامحرمان این کار جایز نیست و باید خود را کاملاً بپوشاند و بین اقسام و موارد آرایش فرقى نیست؛ چه براى چشم باشد و چه ابرو و...

رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: هر زنی که خود را خوشبو نماید و از منزل خارج شود تا زمانی که بر می گردد مورد لعنتِ (خدا و ملائکه) قرار می گیرد

روایاتی در باب عطر زدن زن وجود دارد که بعضا از آنها حرمت استعمال عطر و یا حکم زنا برای استعمال کننده آن - زن - صادر گردیده است و یا بیان اینکه مورد لعن قرار میگیرد . مانند :

مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکمِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَیْلِ عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِی عَمْرٍو الْجَلَّابِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَیُّمَا امْرَأَةٍ بَاتَتْ وَ زَوْجُهَا عَلَیْهَا سَاخِطٌ فِی حَقٍّ لَمْ تُقْبَلْ مِنْهَا صَلَاةٌ حَتَّى یَرْضَى عَنْهَا وَ أَیُّمَا امْرَأَةٍ تَطَیَّبَتْ لِغَیْرِ زَوْجِهَا لَمْ تُقْبَلْ مِنْهَا صَلَاةٌ حَتَّى تَغْتَسِلَ مِنْ طِیبِهَا کغُسْلِهَا مِنْ جَنَابَتِهَا ۱

ابْنُ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ عَبْدِ الْحَمِیدِ عَنِ الْوَلِیدِ بْنِ صَبِیحٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَیُّ امْرَأَةٍ تطیبت ثُمَّ خَرَجَتْ مِنْ بَیْتِهَا فَهِیَ تُلْعَنُ حَتَّى تَرْجِعَ إِلَى بَیْتِهَا مَتَى مَا رَجَعَتْ۲

"رسول خدا - صلّی الله علیه و آله - فرمود: هر زنی که خود را خوشبو نماید و از منزل خارج شود تا زمانی که بر می گردد مورد لعنتِ (خدا و ملائکه) قرار می گیرد. "

از مجموع روایات صادره در باب نهی استعمال عطر در زنان و نیز سیره حضرت زهرا(سلام الله علیها) (پوشاندن خویش از فرد نابینا که یکی از علل آن را استشمام بوی خویش توسط آن فرد بیان فرموده بودند) و نیز منضم نمودن روایات مبنی بر جواز استعمال عطر، بر می آید که استعمال عطر برای زن و مرد فی نفسه مانعی ندارد و تنها حکم حرمت آن شامل موردی می شود که استعمال عطر توسط زن تعمدا برای نامحرم باشد و یا جلب توجه نماید - این دو قید بسیار مهم است لطفا دقت فرمایید - حتی اگر برای نامحرم استعمال نشود اما اگر جلب توجه نامحرم را کند، حرام است.

نکته دیگر در توضیح روایاتی که در باب زناکار بودن زن است ممکن است مبنی بر این باشد که هر یک از اعضا و جوارح زنایی دارد که ممکن است روایت مورد بحث ناظر به ارتکاب این نوع گناه باشد نه زنا و فاحشه معروف و مشهور.

از نظر اسلام زن فقط مى‏تواند براى شوهر و محارمش زینت کرده و خود را آرایش دهد؛ اما در هنگام بیرون رفتن از منزل و بین نامحرمان این کار جایز نیست و باید خود را کاملاً بپوشاند و بین اقسام و موارد آرایش فرقى نیست؛ چه براى چشم باشد و چه ابرو و...

ذکر یک نکته:

ممکن است عده ای بگویند که ما دوست داریم بوی خوب بدهیم، و از این نگران هستیم که بوی بد بدهیم و دیگران را آزار دهیم، ما هم در ضمن متن گفتیم که بوی خوب دادن و عطر زدن از نظر اسلام نه تنها بد نیست که مستحب است و ثواب هم دارد، اما نکته ای که خانم ها باید به آن بسیار دقت کنند این است که از عطرهای تند و محرک استفاده نکنند عطرشان را طوری انتخاب کنند که بوی آن به مشام دیگران نرسد .

و آقایان محترم هم دقت داشته باشند که اولا بهداشت فردی را رعایت کنند، به صورت مرتب مخصوصا در فصل های گرم حمام کنند، و اگر هم عطر استفاده می کنند به گونه ای باشد که بوی آن دیگران را آزار ندهد چرا که کسانی هستند که به بوی عطر و ادکلن حساسیت دارند و برایشان ناراحتی ایجاد می شود .

پی نوشت ها:
۱- الکافی باب التستر ...،‌ ص : ۵۱۸
-۲ بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۲۴۷
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کاملا صحیح است
میشه بفرمایید چجور گفتین عطر بزنید ولی به مشام دیگران نرسه فرمول خاصی داره ؟
جهت اطلاع خانمها