پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

بزرگترین مشتریان سلاح های آمریکا

چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: 243026
آمریکا طی سال گذشته بیش از سه‌چهارم کل فروش بازار تسلیحات جهانی را از آن خود کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، وبگاه خبری «کامن دریمز (رویاهای مشترک)»، در مقاله‌ای به قلم نویسندگان این وبگاه می‌نویسد: آمریکا کشوری است که بیشترین فروش اسلحه را طی سال گذشته داشته و خریداران آن نیز عمدتاً کشورهای در حال توسعه بوده‌اند.

* بیش از سه‌چهارم تسلیحات جهان طی سال گذشته را آمریکا به فروش رسانده

به گزارش خبرنگاران وبگاه خبری «کامن دریمز»، آمریکا با «افزایشی بی‌سابقه» رقم 4/21 میلیارد دلار حاصل از فروش اسلحه در سال 2010 را بسیار بیشتر کرده است. نیویورک تایمز در گزارش یکشنبه شب خود آورده که صادرات اسلحه آمریکا سه برابر شده و طی یک سال گذشته به رکورد 3/66 میلیارد دلار رسیده که رقمی بیش از سه‌چهارم کل بازار جهانی اسلحه است. فروش 78 درصد کل تسلیحات جهان در سال 2011، متعلق به مجموعه نظامی-صنعتی آمریکا بوده است. روسیه، با تفاوتی بسیار زیاد و فروش تنها 8/4 میلیارد دلار تسلیحات، در رده دوم قرار دارد.

* در سال 2012، آمریکا رکورد فروش نظامی خارجی خود را شکست

«اندرو شپیرو» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مسائل سیاسی-نظامی در ژوئن 2012 به خبرنگاران گفت: «امروز، می‌توانم تأیید کنم که امسال سال رکوردشکنی در زمینه فروش نظامی خارجی ما بود. ما تا همین مدت زمانی که از سال مالی 2012 گذشته بیش از 50 میلیارد دلار فروش داشته‌ایم» و این سال مالی 30 سپتامبر به پایان می‌رسد. «شپیرو» گفت که هنوز زود است که بخواهیم پیش‌بینی کنیم که در سال 2013، افزایشی در فروش نظامی خارجی خواهیم داشت یا نه.

*چین یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان سلاح در جهان شده است

اما باوجود اینکه بازار فروش نظامی خارجی عمدتاً دست آمریکاست، روز شنبه، یکی از سردبیران نومحافظه‌کار روزنامه «واشنگتن پست» مقاله‌ای نوشت مبنی بر اینکه چین نیز از قدرت‌های نوظهور در زمینه صادرات اسلحه در دنیاست. «چین ... موقعیت خود را متحول ساخته و در حالی‌که  پیشتر یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان سلاح بود، تبدیل به یکی از تولیدکنندگان اصلی شده و تولید داخلی‌اش از سال 2002 تا 2006 و از 2007 تا 2011، 95 درصد افزایش داشته است که این کشور را به ششمین صادرکننده تسلیحات در جهان تبدیل کرده است.»

* آمریکا در سال 2009، 31 میلیارد و در سال 2010، 4/21 میلیارد دلار اسلحه به فروش رساند

به گزارش «نیویورک تایمز»، طبق مطالعات صورت گرفته فروش کلی تسلیحات آمریکا با «افزایشی بی‌سابقه» به بیش از 4/21 میلیارد دلار در سال 2010 رسید. بالاترین رقم پیشین مربوط به سال مالی 2009 است که طی آن، آمریکا فروش تسلیحات خود به کشورهای خارجی را به حدود 31 میلیارد دلار رساند. این گزارش را سرویس پژوهشی کنگره تهیه کرده که بخشی فراحزبی در کتابخانه کنگره است. پژوهش سالانه که «ریچارد اف. گریمت» و «پل کی. کر» آن را نوشته و روز جمعه تحویل کنگره داده‌اند، مفصل‌ترین اطلاعات مربوط به مجموعه فروش‌های غیرمحرمانه اسلحه است که در دسترس عموم قرار گرفته است.

* عربستان سال گذشته نزدیک به 34 میلیارد دلار اسلحه از آمریکا خرید

توافقاتی که با عربستان سعودی شده شامل خرید 84 جنگنده اف-15 پیشرفته، مهمات مختلف، موشک و پشتیبان لجستیکی و مدل‌های به روز شده 70 جنگنده اف-15 در ناوگان هوایی فعلی است. فروش سال گذشته به عربستان سعودی نیز شامل ده‌ها بالگرد آپاچی و شاهین سیاه است که بنابر همین پژوهش، خرید عربستان از آمریکا را به 4/33 میلیارد دلار می‌رساند.

* برخی کشورهای عربی، تسلیحاتی چند میلیارد دلاری از آمریکا خریده‌اند

امارات متحده عربی یک سامانه ضدموشکی پیشرفته به نام تاد (THAAD)خریداری کرده که رادارهایی هم دارد و قیمت آن 49/3  میلیارد دلار است و 16 بالگرد چینوک هم به قیمت 939 میلیون دلار خریده است. عمان، 18 جنگنده اف-16 را به قیمت 4/1 میلیارد دلار خریده است.

* بیشتر خرید اسلحه، توسط کشورهای در حال توسعه و از آمریکا صورت گرفته است

بیشتر خرید اسلحه که روی‌هم‌رفته 4/71 میلیارد دلار بوده، توسط کشورهای در حال توسعه و با هدف عقب نیفتادن از جریان رایج خرید سلاح، صورت گرفته و 3/56 میلیارد دلار از این تسلیحات از آمریکا خریده شده است. این پژوهش برای مقایسه فروش تسلیحات در سال‌های مختلف، ارقام سال 2011 را مبنا قرار داد و میزان فروش سال‌های پیشین را به نسبت تورم اندازه‌گیری کرد تا اندازه‌گیری ثابتی به دست آید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *